NOVÁ RYCHLOSTNÍ SILNICE - Úřady už vědí, kdy vzniknou jednotlivé úseky rychlostní komunikace R35. Tato alternativa přetížené dálnice D1 za sto miliard korun bude dostavěna nejdříve za deset let.
Stát a příslušné kraje potvrdily zájem na dostavění rychlostní silnice R35, kterou považují za prioritu. Podepsaly deklaraci, která poprvé zmiňuje termíny zahájení staveb jednotlivých úseků. „Kompletní komunikace R35 vyjde na 100 miliard korun v současných cenách,“ vyčísluje šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Alfred Brunclík.
Napojení na D11 v předstihu
Za kritický úsek R35 z hlediska jeho důležitosti považuje ŘSD její protnutí Pardubickým krajem až po severomoravskou Mohelnici. Zde zbývá dobudovat přibližně 108 kilometrů z celkově plánovaných 191 kilometrů. Kratší úseky u Liberce a Olomouce vznikly již v minulosti. „Nejdříve možné zahájení stavby v západní části mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem je rok 2010. Východní část kolem Litomyšle na Mohelnici je reálné začít stavět v roce 2014. Tady jsme teprve před hlavním procesem přípravy, začíná totiž posuzování vlivu budoucí stavby na životní prostředí,“ vysvětluje Alfred Brunclík.
Optimistický odhad zprovoznění páteřní komunikace je v roce 2017. Reálně se uvádí až rok 2020, a to kvůli možným komplikacím při výkupu pozemků. „Dostavba R35 v Pardubickém kraji bude stát přibližně 50 miliard korun,“ dodává ředitel pardubické správy ŘSD Bohumil Vebr. Naproti tomu se podaří urychlit stavbu R35 v úseku Sedlice - Opatovice s napojením na dálnici D11 a třípatrovou křižovatku. „Zprovozněn bude tento úsek v příštím roce, zatímco dříve se uváděl rok 2010,“ těší se hejtman Pardubického kraje Ivo Toman. V uvedení do provozu celé krajské části věří již v roce 2016. „Déjednička“ je totiž podle něj pro řidiče v lepším případě parkovištěm, v horším pohřebištěm.
TERMÍNY ZAHÁJENÍ STAVEB
Turnov - Úlibice (30 až 46 kilometrů) – 2013 až 2015
- * Úlibice - Hradec Králové (36 kilometrů) – 2013 až 2015 Opatovice - Ostrov (27 kilometrů) – 2010 až 2015 Ostrov - Opatovec (44 kilometrů) – 2014 až 2015 Opatovec - Mohelnice (34 kilometrů) – 2014 až 2016 Pramen: ŘSD Stavbu protáhne Český ráj**
Na přípravu R35 je v letošním roce vyčleněno až 100 milionů korun. „Jednáme s ministerstvem dopravy. Je připraveno řešit investiční potřeby v následujících letech, podle vývoje dalších staveb,“ uvádí Brunclík. Na stavbu jdou peníze z Evropské unie, státního rozpočtu, fondu dopravní infrastruktury. „Letos je rozumné si říci, že pro případné financování R35 po roce 2010 je třeba počítat s možností částečného využití unijních fondů. Ale musíme zvážit i takový způsob financování, jako je partnerství privátního a veřejného sektoru,“ dodává.
Po několikaletém sporu zastupitelů Pardubického kraje o trasu R35, kde nakonec vyhrála jižní varianta s přivaděči do severních měst, však ještě zbývá alespoň „namalovat linku“ na severozápadě. „Kritický je úsek mezi Turnovem a Hradcem Králové, a to průchod Českým rájem,“ obává se Brunclík. Zde není podle něj trasa dosud stabilizována.
Problémům při výstavbě R35 chtějí v Pardubickém kraji zamezit zvláštním zákonem, který by obsahoval zásady pro jednorázové vyvlastnění pozemků. „Naším záměrem není návrat do 50. let, ale to, aby evidentně veřejný zájem neblokoval jeden spekulant,“ přibližuje vicehejtman Roman Línek. Budoucí R35 bude dlouhá 269 kilometrů a spojí čtyři krajská města – Liberec, Hradec Králové, Pardubice a Olomouc.