Jiří Majer
Před několika lety se definitivně rozhodl pro outsourcing, který jej prý vždy nesmírně lákal. Společník Tacomy Consulting Jiří Majer proto přede dvěma roky svůj podíl v této firmě prodal a založil vlastní společnost accace. Dnes mezi jeho klienty patří řada velkých mezinárodních firem a outsourcing účetnictví a dalších finančních služeb vidí jako velice perspektivní byznys.
EURO: Proč jste se rozhodl vsadit na outsourcing? V tomto oboru viditelně moc prostoru není a takzvanou velkou čtyřku (KPMG, Deloitte, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers - pozn. redakce) snad při vší úctě porazit nechcete? MAJER: Chceme jít vlastní cestou, a pro tu vidím na trhu místo. Pro velkou čtyřku je hlavním byznysem audit a poradenství při velkých transakcích. My se soustředíme na outsourcing účetnictví, mzdové agendy a souvisejícího daňového poradenství. Nabízíme firmám našeho regionu, čímž myslím Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Ukrajinu, vedení účetnictví centralizovaně. Výhodou je, že pak mají pro víc států jednoho partnera. Řeknou nám, jaký chtějí reporting, jaké mají specifické požadavky na zpracování účetnictví, a naší starostí je, abychom v různých zemích s rozdílnou legislativou zabezpečili, aby to vyhovovalo jejich firemním pravidlům a zároveň byly splněné veškeré zákonné požadavky dané země.
EURO: Vy dokážete sjednotit účetnictví z regionálních trhů? MAJER: Myslím, že jsme v tomto směru optimálním partnerem pro manažery, kteří zodpovídají za finanční řízení firem ve více státech regionu. Klientům poskytujeme komplexní vedení účetnictví a důležité je, že průběžně, takže de facto stíráme rozdíl mezi interní účtárnou a externím dodavatelem. Účetní data jsme schopni svým klientům zpřístupnit online, takže je jedno, jestli finanční kontrolor sedí v Praze, nebo v Londýně.
EURO: Jak takovou náročnou službu zajišťujete? MAJER: Finanční oddělení je smluvně naší zodpovědností a klient nám za to platí. Naši zaměstnanci mohou a nemusejí být fyzicky přítomni, záleží na přání klienta. Důležité je, že si zákazník nemusí kupovat celý software a zaměstnávat vlastní účetní. Doklady se zúčtovávají podle lokálních pravidel. Jsme schopni poskytnout reporting pro zahraniční investory, který je velmi žádaný. Jinými slovy, výstupy přizpůsobíme potřebám londýnského centra nebo třeba německého účetnictví.
EURO: Sehnat kvalifikovanou sílu asi nebude jednoduché. MAJER: To je pravda. Zahraniční pobočku vždy řídí Čech nebo Slovák, ostatní zaměstnanci jsou místní. V Kyjevě pro nás pracují Ukrajinci, kteří mají zdejší vzdělání a zkušenosti. Žádný Čech se nenaučí dobře ukrajinské účetnictví, když tam nebude bydlet. My si tyto pracovníky školíme a učíme je, jak má fungovat účetnictví a reporting pro standardní západní společnost. Konkrétně Ukrajina je, co se týče účetních a daňových zákonů, na úrovni Česka v roce 1990. Vzhledem k nezkušenosti ukrajinských účetních firem se západními standardy se řada zahraničních investorů s nimi nedokáže dohodnout, co vlastně od tamních partnerů chtějí a jak má vypadat žádoucí standardní výkaznictví. Když klient dostane účetní závěrku jen z Rumunska či Ukrajiny, nevyzná se v ní a má pro něho nulovou hodnotu. Jde o to zabezpečit převodový můstek.
EURO: Kdo patří mezi vaše klienty? MAJER: Z podstatné části velké mezinárodní společnosti. Nosným sektorem jsou realitní investoři a developeři. Obecně obchodní společnosti ve smyslu regionálních zastoupení, které fungují jako dovozce, velkoobchodník a distributor. Dále třeba personální agentury, firmy z oblasti IT či výrobní firmy s několika sty zaměstnanci. V souvislosti s naší expanzí na východ se chceme více soustředit na české firmy, které mají zájem na tyto trhy jít. Dokážeme jim říci, na co se mají připravit, v čem jsou rozdíly a dokážeme jim například na klíč založit dceřinou společnost.
EURO: Kde všude máte vlastní kanceláře? MAJER: V hlavních městech uvedených zemí kromě Polska, kde působíme v Poznani.
EURO: Které trhy jsou dle vašeho názoru nejperspektivnější? MAJER: Rumunsko, Bulharsko a Ukrajina. Zejména Rumunsko je velký trh s téměř 24 miliony obyvatel; jen Bukurešť má skoro tři miliony lidí. Když tam vystoupíte na letišti, narazíte na dlouhou řadu pánů v oblecích hovořících všemi možnými jazyky, kteří jedou dělat byznys. Ukrajina je naopak specifická tím, že nevstupuje do Evropské unie. Nehrne se tam tolik firem, ale je to bezpochyby poslední velký trh Evropy se 40 miliony lidí, který nebyl dobytý. Atraktivita Ukrajiny spočívá i v tom, že může být odrazovým můstkem na ruský trh.