Vítězové letošních cen časopisů BusinessWeek a Architectural Record
celý podtitul:
Vítězové letošních cen časopisů BusinessWeek a Architectural Record kladou výkonnost nad přepych
Přitom jak komerční výstavba padá hlouběji do recese, zdá se být příhodné, že vítězové letošních cen časopisů BusinessWeek a Architectural Record ukazují výhody investic do chytrého designu. Samozřejmě že všechny vítězné stavby roku 2008 byly dokončeny a obsazeny předtím, než globální finanční trhy zachvátila panika. Avšak po několika letech okázalosti a trofejí za konstrukce, jež vyvolaly vzrušení a obchodní činnost, jsou náležitým středem zájmu praktické aspekty.
V soutěži, pořádané letos už pojedenácté, se oceňují stavby, které jsou v souladu s polooficiálním mottem sponzorů: „Dobrý design znamená dobré podnikání.“ Porota složená z redaktorů časopisů BusinessWeek a Architectural Record (oba vlastní firma The McGraw-Hill Companies) posoudila více než sto přihlášek z celého světa, přičemž zvláštní pozornost věnovala vlivu designu na hospodářský výsledek společnosti, a nikoli nápadným fasádám nebo okázalým vstupním halám.
Podívejme se třeba na One Haworth Center v michiganském Hollandu. Ačkoli leží v srdci amerického průmyslu kancelářského nábytku, firma Haworth z oboru kancelářského designu obtížně lákala potenciální klienty k návštěvě. Generální ředitel a prezident Franco Bianchi se tedy rozhodl vyměnit firemní sídlo. Samozřejmě že chtěl, aby nová budova imponovala těm, kteří tam budou jezdit z celého světa. Chtěl však také, aby prostor sloužil jako názorná ukázka kancelářských systémů, které se svým týmem prodává, včetně vybavení pro každý aspekt kancelářského života, bufetem počínaje a zasedacím sálem konče.
Výsledek zahrnuje úchvatné atrium s prosklenými stěnami podél jedné strany budovy, díky nimž proniká do kanceláří v třípodlažní budově denní světlo. Vybavení je výhradně od firmy Haworth, takže celé místo je obrovskou výkladní skříní. Investice 40 milionů dolarů se vyplácí. Letos se tam zastavilo 360 potenciálních klientů, téměř třikrát více než před rokem. A třebaže Bianchi nechce uvádět podrobnosti, říká, že počet těch, kteří podepsali kupní smlouvy, prudce vzrostl oproti roku 2007, a to o 20 procentních bodů. „To je něco mimořádného,“ uvádí.
Více návštěvníků přitahují i další vítězné architektonické projekty. V říjnu 2007 začalo fungovat nové hlediště se 774 sedadly v Shakespearově divadle ve Washingtonu. Vedení předpokládá, že do konce sezony 2008 společnost zaujme 172 499 diváků, o 27 procent více než v předcházející sezoně, kdy měla jen jeden sál se 400 místy. Dary v částce 1500 dolarů nebo více, jež opravňují ke vstupu do elegantní Síně patronů, se díky působivému designu torontské projektové kanceláře Diamond & Schmitt Architects zvýšily přibližně o 46 procent.
Architektura má rovněž vliv na zaměstnance. Společnost Edmunds.com, která vydává informace z odvětví automobilismu, přestěhovala v roce 2005 svých 300 zaměstnanců do nové budovy v kalifornské Santa Monice. Budova o ploše 8360 čtverečních metrů, navržená firmou Studios Architecture, má zdůraznit spolupráci. Je v ní jen pět privátních kanceláří pro řídící pracovníky. Zbylí zaměstnanci, jichž je v současnosti 423, jsou rozmístěni v prostoru s otevřeným půdorysem na horním a dolním podlaží, kdežto v prostředním podlaží je vzdušná přijímací zóna, kde se všichni zaměstnanci mohou jak shromáždit, tak si vypít šálek kávy. Od nastěhování se míra fluktuace zaměstnanců společnosti snížila o polovinu.
Mezitím bylo oznámeno, že v budově firmy Skanska, jednoho z nájemníků kancelářských budov dalšího letošního vítěze, areálu Alley24 v Seattlu, který dostal osvědčení o energetické účinnosti podle amerického systému LEED (Leadership in Energy & Environmental Design), strávili zaměstnanci v pracovní neschopnosti o 30 procent méně dnů. Tento pokles Skanska přičítá udržitelným prvkům projektu stavby, jako je denní světlo a individuálně ovládané ventilační systémy.
Porotcům se rovněž líbila účinnost stavby Poly International Plaza v čínském Kuang-čou. Tento projekt, navržený obří architektonickou firmou Skidmore, Owings & Merrill, tvoří dvě věže o 34 podlažích zakryté na jižní straně elegantním mřížovím. Stínění není pouze dekorativní: snižuje také náklady na klimatizaci. Rovněž tři velké kancelářské budovy v dublinském areálu Elmpark, navržené městskou projektovou firmou Bucholz McEvoy Architects, využívají denní světlo a přirozenou ventilaci, což znamená 60 procent méně energie než tradiční klimatizovaná kancelář.
V roce 2009 budou mít architekti patrně méně práce. Americký institut architektů (AIA) uvádí, že se v posledních devíti měsících snížila fakturace za architektonické návrhy, přičemž říjnový propad byl největší za třináct let, co AIA takovéto údaje sleduje. Kermit Baker, hlavní ekonom institutu, předpovídá na rok 2009 asi desetiprocentní pokles nerezidenční výstavby. „Architekti i klienti se připravují na potíže,“ prohlašuje. Dodává, že by měli také přesunout pozornost k nákladům, hodnotám, materiálům a designu. Jde o návrat k podstatě, jak ho ztělesňují držitelé letošních cen za architektonický design.
Helen Walters, BusinessWeek
foto na s. 73:
ONE HAWORTH CENTER
Holland, Michigan
Klient: Haworth
Projekt: Perkins + Will
Firma Haworth, která navrhuje kancelářské vybavení, nahradila své nevýrazné sídlo dramatickou výkladní skříní pro své výrobky. Do Michiganu se zajeli podívat například řídící pracovníci společností Dell, Enterprise Rent-a-Car a Kanadské královské banky a počet návštěv zákazníků se od roku 2007 ztrojnásobil.
texty pod fotografiemi v boxu v horní polovině s. 74; zleva doprava:
POLY INTERNATIONAL PLAZA
Kuang-čou, Čína
Klient: Poly Real Estate Group
Projekt: Skidmore, Owings & Merrill
Poly International Plaza se skládá ze dvou věží o 34 podlažích. Mřížoví na jižní straně budov poskytuje stín a snižuje náklady na klimatizaci. Kvalitní projekt také znamená o 20 procent vyšší nájmy než v sousedních budovách.
EDMUNDS.COM Santa Monica, Kalifornie Klient: Edmunds.com Projekt: STUDIOS architecture Sídlo firmy Edmunds.com, zabývající se výzkumem automobilového průmyslu, které má plochu 8360 čtverečních metrů, bylo koncipováno tak, aby zdůraznilo spolupráci. Všech 423 zaměstnanců firmy pracuje v prostorách s otevřeným půdorysem a v prostředním podlaží je velká společná zóna. Od nastěhování se fluktuace snížila o polovinu.
ALLEY24 Seattle Klient: Vulcan Real Estate; PEMCO Mutual Insurance Projekt: NBBJ Tento městský revitalizační projekt tvoří kanceláře, maloobchody a bytové domy. Byl dokončen v květnu 2007 a díky energetické účinnosti si vysloužil mnoho pochvaly. Avšak zelený efekt se možná dostal ještě dál: jeden nájemník přičítá ekologickému designu o 30 procent méně dnů pracovní neschopnosti.
SÍŇ SIDNEYHO HARMANA Washington Klient: Shakespearovo divadlo Projekt: Diamond & Schmitt Architects Když se za 50 milionů dolarů přistavělo hlediště se 774 místy, počet představení vzrostl o 60 procent. Shakespearovo divadlo má také prostor k pronajímání na firemní akce, což je nový zdroj příjmů, který v sezoně 2007/2008 vynesl 1,6 milionu dolarů.
ELMPARK Dublin Klient: Radora Developments Projekt: Bucholz McEvoy Architects Tento projekt za 445 milionů dolarů zahrnuje kanceláře, byty, hotel, a dokonce i nemocnici. Od dokončení letos v březnu byly dvě z kancelářských budov pronajaty a majitel Elmparku doufá, že nízké energetické náklady pomohou brzy zaplnit nájemníky i třetí budovu.
text v červeném obdélníku na s. 74:
Protože architektura přibržďuje spolu s ostatní ekonomikou, je čas projektů vracejících se k podstatě
poznámka pod čarou na s. 74 vpravo dole:
BUSINESSWEEK.COM
Podrobnější informace o letošních vítězích soutěže časopisů BusinessWeek a Architectural Record najdete na adrese businessweek.com/go/08/architecture.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl