Menu Zavřít

Udrží se iPod na špičce?

1. 11. 2004
Autor: Euro.cz

Apple musí pokračovat v inovacích, aby byl stále lepší než konkurence

Než hosté 26. října dorazili na dlouho očekávané představení nového výrobku společnosti Apple Computer, byla už velká novina v éteru: zpěvák Bono z U2 bude asistovat při představení speciální černé verze hudebního přehrávače iPod. Generální ředitel Applu Steven P. Jobs však měl i jiné novinky: trochu tlustší a dražší nový iPod, který přehrává nejen hudbu, ale také ukládá a prohlíží digitální fotografie. „Nesedíme se založenýma rukama,“ uvedl Jobs.
To je dobrá předzvěst pro velký objem prodeje iPodu o Vánocích a dává to firmě šanci, že si svou dominanci udrží ještě po nějakou dobu. Skupina konkurentů, do níž patří například Dell, Sony, Virgin Electronics či Samsung Group, zatím iPodu na popularitě moc neubrala, ale už mu chystají kolem stovky nevlastních bratříčků. Navíc Microsoft nedávno informoval o nové technologii, díky níž budou moci tyto přístroje spolupracovat s desítkou internetových hudebních serverů, konkurujících iTunes provozovanému Applem.
Prozatím se zdá, že neustálá inovace, moderní značka, narůstající síť obchodů a překypující trh s doplňky by měly Applu přinést dlouhodobou prosperitu. Nicméně Jobs bude muset vyřešit zásadní dilema: Má zůstat vlastní operační systém iPodu uzavřený, nebo se Apple bude snažit udržet na špici spíše tím, že svou technologii prodá všem zájemcům?
Bez ohledu na současný technologický náskok Applu mu není minulost nakloněna. Jeho podíl na trhu s digitálními hudebními přehrávači se podle údajů informační a poradenské společnosti NPD Group v srpnu sice zvýšil na plné dvě třetiny oproti 28 procentům za stejné období předchozího roku, avšak už i jiní technologičtí průkopníci o svou původní dominanci přišli. Například Palm v oboru PDA, Nintendo v hracích konzolích a vlastně i Apple v počítačích. Už dnes nabízejí konkurenční hudební přehrávače více funkcí za méně peněz. „Trh se teprve vyvíjí a náskok Applu není udržitelný,“ tvrdí Dave Fester, ředitel divize digitálních médií Windows u Microsoftu.
Tentokrát má Apple skutečně velký náskok. Především si mnoho milionů spotřebitelů koupilo některý z více než dvou set doplňků k iPodu, od růžových plastových obalů za devatenáct dolarů až po přenosnou stereo soupravu od firmy Bose za tři sta dolarů. Tvůrci doplňků, jako je výrobce reproduktorů Altec Lansing, uvádějí, že přes deset procent majitelů iPodu si v různých obchodech nakupuje i jejich výrobky. BMW prodalo dvanáct tisíc adaptérů pro zapojení iPodu do zvukové aparatury ve vozech a navíc má dlouhý seznam čekatelů. „Neudržíme je na skladě,“ vysvětluje James L. McDowell, viceprezident marketingu v BMW North America. Tyto doplňky nejen lákají zákazníky k iPodu místo ke konkurenci, ale mohly by mu i pomoci klienty na dlouhou dobu udržet, stejně jako široká dostupnost tisíců programů pro Windows pomohla pohřbít Apple v oblasti stolních počítačů.
Vše ovšem pomůže pouze v případě, že iPod bude nadále nabízet inovované funkce, které ho staví před všechny konkurenty. Do dnešního dne od prvního uvedení iPodu na trh v roce 2001 Apple úspěšně vytvořil šest verzí včetně dostupnějšího modelu Mini.
Pokud si nový iPod Photo za šest set dolarů najde své zákazníky zejména mezi bohatými fotonadšenci, může to být zkouškou pro mnohem výkonnější digitální přehrávač. Analytik firmy NPD Stephen Baker se ptá - vzhledem k tomu, že iPod lze připojit na televizi nebo věž - proč nevytvořit takový přístroj, do něhož bude možné nahrát hudební videa a pak je pouštět i na velké obrazovce v obývacím pokoji? Jakkoliv se může zdát iPod U2 legrační, bude-li mít úspěch, Apple se nejspíš rychle dohodne i s dalšími umělci. Analytici očekávají, že společnost vyzkouší také jinou možnost a nabídne iPod postavený na levnější paměti flash místo dražšího pevného disku. I když se do přístrojů s flashovou pamětí vejde jen pár písniček, s cenou do 200 dolarů představují třetinu trhu hudebních přehrávačů.
Nicméně se zlepšováním technologií ze strany konkurence bude zřejmě muset Jobs otevřít uzavřený svět iPodu, aby si udržel náskok. Nebude lehké si vybrat, protože obě cesty patrně sníží prodej vlastního hardwaru Applu: Má prodat licence na součásti iPodu, a umožnit tak rozvoj levnějších klonů? Nebo má poskytovat licenci na antipirátský software ze serveru iTunes Music Store, aby s ním mohly pracovat i ostatní přehrávače?
Právě tyto druhy otevřeného přístupu Apple odmítl pro počítač Mac v osmdesátých letech. A rozhodnutí odsoudilo Mac k vyhnanství v malém segmentu trhu. S iPodem Jobs ukázal, že dokáže přemýšlet i jinak. Umožnil společnosti Hewlett-Packard, aby prodávala iPod a vybavila jej doplňky. Apple sice nebude moci odolávat útokům navždy, ale pokud se Jobs bude rozhodovat správně, iPod může dominovat déle, než si konkurenti vůbec dokážou představit.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?