Vše kolem nás se mění, klávesnice nikoli.
Počítačová klávesnice je v podstatě stejná už celých dvacet let. Důvodem není její optimální design, spíše naopak. Mnoho designérů považuje dnešní klávesnice za nesmyslný výsledek mixu zastaralých potřeb.
Co je to SysRq?
Ze 101 tlačítek na standardní klávesnici je jich značný počet nefunkčních, zavádějících, či zastaralých. Ne každá klávesa dělá to, co byste od ní očekávali. Zatímco klávesa „Esc často provede návrat zpět či odchod z aplikace, tak kl ávesa „Pause zřídka provede pauzu. V dnešní době už jen málo lidí chápe, co vlastně znamená klávesa „SysRq . Společnost Microsoft k ní naštěstí přidala příkaz „Print Scrn , určený pro tisk aktuální stránky právě zobrazené na monitoru v sy stému Windows.
„Všechna tato stará tlačítka na klávesnici přenášejí prvotní hřích, uvedl v rozhovoru pro The New York Times Regis Magyar, jeden z designérů, kteří pracovali na tvaru standardní klávesnice představené veřejnosti společností IBM v roce 19 84. Zakořeněnost standardní klávesnice už došla podle jeho slov tak daleko, že na její vymýcení více méně potřebujeme opravdu schopného vymítače ďábla.
Jak inženýři během let zjistili, renovace jednoho z nejvíce používaných nástrojů v počítačové historii je téměř nemožná. Málo jiných věcí se používá tak často a tolika lidmi jako klávesnice k počítači - výsledek je uživatelský návyk. Nové klávesnice navíc musejí být kompatibilní s obrovským množstvím existujícího softwaru, což úkol ještě více komplikuje.
Babička Qwerty.
Design standardní klávesnice vychází z kombinace náhod a historických nehod, které začaly s patentem na takzvaný Qwerty psací stroj v roce 1878. Rozvržení Qwerty, pojmenované podle prvních šesti písmen v horní řad ě, je tématem mnoha diskusí. Od samého začátku bylo „Qwerty rozvržení kritizováno pro přílišné namáhání slabšího prsteníčku a malíčku.
Podobu počítačových klávesnic kromě psacích strojů ovlivnily „hardwarové války mezi výrobci, inženýry a účetními v IBM. „Kdyby dopadly jinak, říká Regis Magyar, „všichni bychom možná používali jedinou vertikální klávesu „Enter a kláves u „Backspace poloviční velikosti. Všechna rozhodnutí o uspořádání a vzhledu klávesnice byla politickými a ekonomickými kompromisy. Nikdo se nestaral o to, co vyhovuje uživatelům.
Bez ohledu na všechny nedostatky tohoto designu však ihned poté, co byl uveden na trh, vzbudil velký ohlas. Proto také konkurenti IBM vzápětí přicházeli s nabídkami téměř věrných napodobenin. „Například lidé ve firmě Radio Shack si řekli, že když t o udělali ‚velcí kluci v IBM, udělají to také, vzpomíná Magyar. „Podobný postoj zaujal i výrobce počítačů Compaq. Tak nás každý kopíroval.
Standardní hybrid.
Během několika let se rozvržení 101 kláves stalo průmyslovým standardem pro osobní počítače (PC). Apple Macintosh dokonce adaptoval podobné klávesnice pouze s klávesou „Command namísto klávesy „Control a „Option místo klávesy „Alt“ .
Mnoho klávesnicových vtípků je pozůstatkem z doby, kdy inženýři byli nuceni balancovat mezi potřebami starších počítačů a rozvíjejících se počítačů osobních. Klávesy jako „SysRq , „Pause a „Break jsou pozůstatky z počátečního obdob í existence počítačů. „Ins , „Del , „Home , „Page Up , „End a směrové šipky byly zavedeny pro editovací funkce k rozšíření forem z „mainframových počítačů . „Scroll Lock a „Print Screen byly vyvinuty pro operační systém DOS.
Ne všechno z klávesnicového designu je otázkou pochybného kompromisu. Například formát převráceného „T u šipkových kláves byl zvolen pro svou efektivnost. Design převráceného T od společnosti Digital poté zahlédl Regis Magyar z IBM v počítačovém časopise na začátku osmdesátých let a adaptoval ho pro IBM klávesnici.
Mnoho tlaků na design klávesnic souvisí se zmenšováním, například vznikem notebooků. Přitom jsou nejprve odstraňovány číselné klávesy, následuje zmenšování „velkých kláves a nakonec jsou redukovány rozměry celé klávesnice.
Slepé cesty.
Jedním z nepříliš úspěšných pokusů byl například koncept IBM na takzvanou motýlovou klávesnici. Ta je tvořena dvěma částmi, které se složí na sebe, když je laptop zavřen. Jiný pokus ušetřit místo je akordická klávesnice, jejíž verze se začaly objevovat od konce osmdesátých let. Akordická klávesnice vyžaduje simultánní mačkání kláves pro každý výraz, který chcete napsat, podobně jako hraní melodie na piano. S pouhými pěti klávesami existuje 31 akordických kombinací, které mohou reprezentovat písmena, čísla, slova či příkazy. Ale je mnohem těžší a je obtížné naučit se ji ovládat.
Do té doby, než „rozeznávač hlasu či jiný komunikační systém převezme roli klávesnice, zůstane zřejmě zachována ve své původní podobě. Lidé jsou totiž se současnou podobou klávesnice spokojeni. Zdůvodnění je jednoduché - nemusí být dobří písaři na to, aby pochopili fungování klávesnice a byli schopni ji zvládnout stylem pokusů a omylů.