REGIONÁLNÍ PŘÍLEŽITOSTI - České předsednictví v Radě Evropské unie otevírá šance regionům i podnikatelům. Mohou například získat zajímavou veřejnou zakázku. A jako sponzoři mají možnost propagovat firmu při mezinárodních akcích v regionech.
Vláda schválila celkový rozpočet českého předsednictví Evropské unie pro letošek ve výši 700 milionů korun a rozpočtový výhled pro rok 2009 v objemu jedné miliardy. Významná část peněz půjde na organizaci předsednictví, na pracovní zasedání, konference i neformální zasedání Rad ministrů.
V Česku se v době jeho předsednictví v první polovině roku 2009 uskuteční kolem dvou set jednání. Půjde o jedenáct neformálních ministerských zasedání a řadu dalších setkání na vládní nebo ministerské úrovni. V neposlední řadě budou na programu i přibližně dvě stovky pracovních schůzek a konferencí. Všechny tyto činnosti mohou podnikatelům přinést zisk.
Od Mariánských Lázní až po Ostravu
Hlavní setkání premiérů a ministrů se mají odehrát v osmi českých a moravských městech. Konkrétně na zámku v Hluboké nad Vltavou a v tamní Alšově Jihočeské galerii, v litoměřickém Domě kultury či v pražském Kongresovém centru. Dále též v Domě kultury města Ostravy, ve Společenském domě Casino v Mariánských Lázních, v luhačovickém Městském domě kultury Elektra, Regionálním centru Olomouc a v prostorách Brněnských veletrhů a výstav. O městech, v nichž se uskuteční vrcholná jednání, rozhodl vládní výbor pro Evropskou unii, v němž jsou zastoupeni členové vlády. Lokality pro různá pracovní jednání vybraly jednotlivé rezorty.
S doprovodnými akcemi se počítá i v řadě dalších míst – například v Pardubicích, Hradci Králové, Plzni, Mladé Boleslavi a Kutné Hoře. Tady dostanou příležitost regiony, které nebudou hostit ministerská zasedání. Hoteliéři, restauratéři i další podnikatelé tak budou moci po celé republice ukázat, že se kvalitou služeb i výrobků vyrovnají nejlepším v Evropě.
Přijede třicet tisíc lidí
Celkem by mělo navštívit Českou republiku v souvislosti s předsednictvím až třicet tisíc lidí. To je obrovská příležitost, která se otvírá pro podnikatele v řadě míst. Pro schůzky ministrů a pracovních skupin je třeba zajistit zázemí pro jednání, ubytování, dopravu a stravování. Také však překladatele, hostesky a další lidi, kteří se budou věnovat delegátům.
Zajistit hladký průběh všech jednání má na starosti Sekce pro předsednictví místopředsedy vlády pro evropské záležitosti. Ta také vyhlašuje veřejné zakázky na služby a dodávky. První z nich byly vypsány už vloni, například veřejná zakázka na zajištění oficiálního webového portálu pro předsednictví za více než 4,3 milionu korun. Nebo soutěž na vypracování loga předsednictví. Autor vítězného návrhu dostal odměnu 50 tisíc korun. Před veřejností vláda ale zatím logo tají. Podle zvyku je ho možné zveřejnit až těsně před začátkem předsednictví, aby nezastínilo předcházející předsedající stát.
Skončilo i výběrové řízení na počítačový akreditační systém pro účastníky akcí. A také zakázka na ubytování, v níž mohli zájemci podat nabídky do 7. ledna letošního roku.
Další zakázky na obzoru
Do 14. dubna se můžete zapojit do veřejné zakázky na překladatelské služby. Stejně jako u ubytování i v této oblasti chce vláda uzavřít rámcovou smlouvu s jedním z uchazečů. Konkrétně jde o překlady do a z angličtiny, francouzštiny a němčiny. Překládat se budou zejména texty určené pro oficiální webovou stránku předsednictví (www.eu2009.cz), nejrůznější prohlášení, projevy, tiskové zprávy a avíza, závěry z jednání, aktuality, brožury nebo informace pro média. A rovněž dopisy, tiskové zprávy nebo informativní texty, jako jsou brožury a letáky. „Dodavatel musí zajistit velmi kvalitní lidi, kteří znají překládanou problematiku. Objem překladů bude kolem deseti tisíc normostran. Většinou, ze šedesáti procent, půjde o překlady do angličtiny. Méně budou zastoupeny francouzština a němčina,“ doplňuje ředitel odboru David Mlíčko.
Další výběrová řízení se podle něj ještě připravují. Těsně před zveřejněním jsou zakázky na tlumočení pracovních jednání a výrobu propagačních a dárkových předmětů. Postupně se připravují například zakázky na tiskoviny, přepravu delegátů a catering. Data o zahájení veřejných zakázek, která uvádíme v samostatném článku, je podle Mlíčka nutné brát s určitou rezervou, protože se s ohledem na konkrétní situaci mohou posunout.
Vláda předpokládá i zapojení firem. Podnikatelé už se začali zajímat, jak se do akcí aktivně zapojit. „Budou mít své místo,“ slibuje Jana Hendrichová, náměstkyně Sekce pro předsednictví ČR v Radě Evropské unie (rozhovor jsme přinesli v Profitu č. 22/2007). Nepůjde jen o sponzorské poskytování služeb. „Uvažujeme i o finančním sponzoringu. Měl by mít národní a regionální úroveň. Jedná se hlavně o zajištění kulturních a společenských akcí. Uplatnit by se měly především podniky, které mají jméno i v zahraničí,“ vysvětluje. Logo sponzorských firem bude pak umístěno na pozvánkách, panelech i webových stránkách předsednictví.
Akce pomůže i turistice
Přípravy na organizaci různých akcí už jedou naplno i v jednotlivých regionech. Všichni doufají, že tak významná událost přinese evropské dotace do jejich kraje a zvýší i turistický ruch. „Uspořádání tak významné akce, jakou je neformální zasedání Rady ministrů pro konkurenceschopnost, zcela jistě přispěje k lepší informovanosti o Moravskoslezském kraji,“ pochvaluje si hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Jak dodává, kraj plánuje uspořádání slavnostního galavečera v Ostravě. Zajistí i poznávací a společenský program pro doprovod delegátů. Záměrem kraje je ukázat krásy regionu – hrad Hukvaldy, Štramberskou trúbu. Nebo například rozvíjející se golfové areály.
„Kraj se finančně a organizačně podílí na vydání knihy o České republice a připravuje také řadu materiálů o regionu,“ dodává. I další moravské město Olomouc si slibuje od setkání ministrů obrany členských států Evropské unie, ale zejména od výjezdního zasedání stálých zástupců velvyslanců členských států Evropské unie (je známo pod názvem Coreper I.) příležitost představit zahraničním hostům klíčové podniky regionu a projednat s nimi důležitá témata týkající se hospodářství.
„Spoléháme na pomoc regionů. Ale i regionální dárky nebo třeba nabídku potravinářské produkce pro delegáty chceme koordinovat,“ potvrzuje Hendrichová.