Na realitních serverech se objevuje množství kradených nabídek bytů
Reakce na zdražování na sebe nenechá nikdy dlouho čekat a vůbec nezáleží na tom, čeho se zvýšení cen týká. Největší realitní server v České republice, S-Reality, nedávno oznámil, že zvýší ceny subjektům, které zveřejňují jeho prostřednictvím na internetu nabídky nemovitostí. Skupina 70 až 80 menších kanceláří však odmítla na změněná pravidla přistoupit. Jejich záměrem bylo, že si společně založí webové stránky, na kterých si budou zdarma svou poptávku uveřejňovat. Na tom by ještě nebylo nic překvapivého. Realitní odborníci se ale domnívají, že mezi rebely je řada těch, kteří uveřejňují ukradené nabídky jiným kancelářím nebo inzerují fiktivní nabídky. Takovýchto podnikavců je přes snahu dostat je z trhu, hlavně v Praze nespočet.
Díky internetu.
„Internetová realitní inzerce umožnila vznik mnoha kancelářím, které by v dřívější době pravděpodobně neměly šanci existovat,“ tvrdí Jan Vohralík, ředitel serveru Reality.cz. „Jde především o malé agentury, specializující se většinou jen na občanské nemovitosti a vyznačující se nízkými náklady. Do jisté míry bych to přirovnal k nízkonákladovým leteckým společnostem. Tyto realitní kanceláře jinou než internetovou inzerci nepoužívají, nemají kamennou kancelář a operují v minimálních týmech. Problém je ovšem v tom, že těmto kancelářím často chybí odborné zázemí a také se mezi nimi vyskytuje nejvíce nesolidních obchodních postupů,“ konstatuje Vohralík
Zástupci realitních kanceláří přiznávají, že takovýchto společností vzniklo v posledních letech mnoho. Protože si mezi sebou konkurují, jednu nabídku bytu či rodinného domu často nabízí i několik desítek firem. „Tyto kanceláře nemají dostatečně silné postavení, aby si dokázaly uhájit exkluzivní smlouvy s klienty, a proto je ani nevyžadují,“ říká Vohralík.
I když nepoctivé agentury působily i dříve, potíže s kradenou inzercí se dostaly znovu do popředí právě v souvislosti se zvýšením cen na serveru S-Reality. „Před zdražením mohl u nás každý inzerovat neomezeně, stačilo pouze zaplatit registrační poplatek 1500 korun,“ říká Tomáš Kapalín, zástupce ředitele společnosti Seznam, která provozuje server S-Reality. Dnes kromě paušálu platí realitní kanceláře navíc za každý zveřejněný inzerát. „Pokud náš klient využívá pouze internetovou inzerci, platí za každý zveřejněný inzerát tři koruny denně. Když využije i tištěné inzerce v našem časopise, potom ho prezentace na internetu stojí jen korunu denně,“ vysvětluje Kapalín.
Většina realitních kanceláří prezentuje na serveru 50 až 100 nabídek. Některé ale zveřejňují i tisíc nabídek. „Po zvýšení cen platí průměrná kancelář měsíčně kolem 4500 korun, ty větší vydávají měsíčně několik desítek tisíc,“ tvrdí Kapalín. Na zdražení cen reagovaly menší kanceláře revoltou. „Začaly se scházet a připravovat svoji vlastní internetovou prezentaci. Již nyní je ale vidět, že se nedokáží domluvit,“ tvrdí Kapalín. Neobává se, že by placeným realitním serverům hrozil odliv klientů. Denní návštěvnost na S-Reality se pohybuje kolem 18 tisíc klientů, Reality.cz vyhledá denně přibližně deset tisíc lidí. „Pokud si menší realitní kanceláře založí své webové stránky, navštíví je denně několik set lidí. A to je v porovnání s placenými servery ohromný rozdíl,“ myslí si Kapalín.
Umazat logo.
Na realitním serveru S-Reality je nyní zveřejněno asi 118 tisíc nabídek, na serveru Reality.cz necelých 92 tisíc položek. Provozovatelé připouštějí, že část těchto inzerátů je kradená nebo fiktivní. Větším počtem nabídek si totiž kanceláře zvyšují šanci, že někdo jejich inzerát na internetu objeví. Pokud se tak stane, ve většině případů budou klientovi vnucovat podobnou nemovitost nebo se budou snažit získat informace od realitní kanceláře, která má na byt či dům výhradní zastoupení. „Ti, co nabízejí kradené inzeráty, pouze umažou loga společností, které mají na danou nemovitost smlouvu o výhradním zastoupení. Stalo se nám již, že jsme našli naši exkluzivní nabídku u jiné firmy. Ta ji ale ani přes naše upozornění nechtěla z internetu odstranit. Takové chování znehodnocuje práci solidních realitních kanceláří,“ domnívá se Petr Vosmík, ředitel Českomoravské realitní. Majitelé realitních kanceláří by uvítali, kdyby byla na placených realitních serverech zajištěna větší ochrana proti nekalému chování. „Požadujeme po realitních kancelářích, aby pokud zveřejňují nabídku bytů, uváděly přesnou adresu i s číslem popisným. Když potom někdo inzerát odcizí, systém to zjistí na základě čísla. V takovém případě to dáme vědět realitní kanceláři, která má na nemovitost výhradní zastoupení. Ta si to může prověřit a my následně kradenou nabídku odstraníme. Pokud by se toto opakovalo, potom u nás taková kancelář nebude smět inzerovat,“ říká Kapalín. „Na našem serveru smí být prezentovány pouze takové nabídky, na které má makléř s klientem smlouvu o zprostředkování prodeje či pronájmu. Dále rozlišujeme smlouvy výhradní a nevýhradní a trváme na příslušném označení nabídek. Na kontrolu dodržování obchodních podmínek máme řadu nástrojů. Na některé případy neetického chování dokáže upozornit stroj, jiné nám pomohou odhalit jiní uživatelé serveru,“ vysvětluje Jan Vohralík z Reality.cz. Dodává, že pokud přistižená kancelář odmítá komunikovat, je jí zrušen přístup na server.
Nejsme policajti.
Tomáš Kapalín se ale nedomnívá, že by realitní servery mohly zcela ochránit klienty před kradením nabídek. „Server nemůže být arbitrem nebo policajtem v tomto problému. Chceme i do budoucna stát na půli cesty mezi klienty a realitními kancelářemi,“ tvrdí Kapalín. Dodává, že důvodem nedávného zdražení inzerce na S-Reality nebyl v žádném případě boj proti neetickému chování některých společností. „Šlo o to narovnat ceny inzerce na internetu a v tištěných médiích. Ve většině realitních kanceláří se celkové měsíční výdaje na propagaci pohybují mezi 20 až 30 tisíc korunami. Odezva na inzeráty z internetu je 50 až 60 procent. V minulosti ale platily realitní kanceláře za internetovou inzerci měsíčně přibližně čtyři tisíce korun a zbytek utratily za tištěné nabídky. To je ohromný nepoměr,“ domnívá se Kapalín. I když prvotní reakce na zdražení byly nesouhlasné, odlivu klientů se nebojí. „Ze dvou tisíc zákazníků nám spolupráci zatím vypověděli tři,“ dodává. Existuje tedy nějaký způsob, jak účinně zajistit, aby se na realitních serverech přestaly objevovat kradené inzeráty? „Receptů je řada,“ domnívá se Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky. „Řešení ale vidím zejména v kultivaci trhu jako takového. Jde o výchovu vlastníků na jedné straně a zprostředkovatelů na straně druhé spočívající v tom, kdy obě strany pochopí, že pokud je stejná nemovitost inzerována vícekrát různými inzerenty, škodí to výslednému ochodu,“ tvrdí Borůvka. V České republice patří provozování realitních kanceláří do volných živností. „Může ji provozovat tudíž prakticky každý, pouze se základním vzděláním a bez potřebné praxe,“ říká Jan Borůvka. Procento absolutně nekvalifikovaně fungujících osob, které si říkají realitní kanceláře je na našem trhu proto obrovské. Snížit jejich množství je ale prý velmi složité také proto, že většina zprostředkovatelů má na seriózní postupy v realitní činnosti svůj, mnohdy velmi specifický, názor. „Musí být tedy přijata soustava opatření, která povedou k vyčištění trhu. Jde o to, aby realitní kanceláře byly nuceny k profesionálním postupům, aby se také klienti chovali seriozně a v rámci inzerce, aby byla inzertní média situací na trhu přinucena poskytovat seriozní služby za odpovídající ceny,“ konstatuje Borůvka.