Soudě podle prodejů Toyoty Avensis a Citroënu C5 v Česku by snad ani nemělo cenu o nich psát. Koupí si je dohromady nějakých šest stovek lidí ročně a čárky za jejich nejluxusnější dieselové verze s karoserií kombi by na lístku vypadaly jako hodně nudný večer v hospodě. Podobají se zápasu na mistrovství světa mezi Paraguají a Švédskem. V podstatě nikoho nezajímají. To ale ještě neznamená, že to a priori musí být špatný fotbal.
Tyto dvě automobilky spolu v Kolíně možná vyrábějí malé autíčko do města, nic ovšem nestojí na opačných pólech představy o kombíku střední třídy tak jako Toyota Avensis a Citroën C5. Toyoty okupují v poslední době první příčky žebříčků spokojenosti zákazníků v průzkumech společnosti J. D. Power po celém světě, podobně je tomu v případě statistik o spolehlivosti. Citroëny se sice častěji pohybují na jejich opačné straně, zato jejich designérské oddělení si nevzalo několikaletou dovolenou a nepřemýšlí tolik o tom, aby křivky jeho výtvorů někoho neurazily.
Odlišný přístup nicméně nevyplývá pouze z obecného pohledu, ale i z jednotlivostí. Toyota vybavila vrcholnou verzi avensisu 2,2litrovým motorem o výkonu 177 koní, díky čemuž je na silnici za všech okolností rychlejší než C5 s dvoulitrem a 136 koňmi. Na stovku akceleruje za 8,6 vteřiny (o 1,4 vteřiny agilněji), dosáhne větší maximálky a pochopitelně také pružněji reaguje na sešlápnutí plynu. S toyotou se proto příjemněji předjíždí, její přesnější řízení dává řidiči v zatáčkách mnohem více jistoty a jednoznačný chod řadicí páky se s gumovou rozbředlostí v citroënu nedá porovnávat. Jenže majitelé kombíku si nejspíš nebudou rvát žíly kvůli tomu, že jejich automobil nejede 220, ale jen 200 kilometrů v hodině.
C5 má naopak na své straně prostor. V základní konfiguraci trumfne s 563 litry místa pro náklad avensis o 43 litrů, po sklopení sedadel se dostane na 1658 litrů (o 158 víc) a pátými dveřmi citroënu lze dovnitř vsunout objemnější předměty. A pak je tu jeho hydropneumatické pérování. Nejenže je fantastické tím, jak měkce na řidiče vůz působí, ale umí také snížit podvozek pro nakládání těžkých věcí a během jízdy automaticky udržuje světlou výšku. Unikátnímu zážitku z plavby C5 po dálnici avensis jen obtížně konkuruje, i když je brilantně odhlučněný.
Rozdíl dvou set tisíc korun v ceně obou vozů může být trochu zavádějící. Část z toho jde na vrub výkonnějšího agregátu toyoty, část má na svědomí kompozice její výbavy. Ta obsahuje vše, co lze do avensisu dostat, od duální klimatizace, ESP, devíti airbagů a přehrávače CD přes xenonové světlomety až po navigaci se sedmipalcovým dotykovým displejem či elektricky nastavitelná kožená sedadla vpředu. Do C5 si za kožená sedadla musíte 60 tisíc korun připlatit a za navigaci dalších osmdesát, jinak si s toyotou nezadá.
V citroënu ale navíc najdete spoustu prkotin, které dávají hlubší smysl pojmu maximální výbava. Kromě parkovacích senzorů a natáčejících se světlometů se dá za dalších 25 tisíc získat třeba systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. V praxi je sice stejně užitečný jako vyhledávání slov „namyšlenej buran“ v Googlu, protože tu a tam zbytečně zabrní zleva nebo zprava do stehen jenom kvůli asfaltovým záplatám na silnici, na rozdíl od toyoty však máte aspoň možnost volby. Striktní nalinkovanost výbav je u japonské značky dlouhodobým problémem. Avensisu kombi totiž daleko více sluší turbodiesel o 150 koních, který je ještě tišší a úsporností se vyrovná citroënu, jenže ten s navigací ani koženými sedadly nekoupíte. O automatické převodovce nabízené v C5 za příplatek 50 tisíc ani nemluvě.
Ani jeden z testovaných vozů nepatří mezi absolutní špičku, pokud jde o luxusně vybavená kombi střední třídy. Za normálních okolností by tam měl avensis blíž díky lepším jízdním vlastnostem a výrazně preciznějšímu zpracování interiéru i přes o něco vyšší cenu. Jenže normální okolnosti vypadají jinak než současný stav trhu s novými automobily. Avensis kombi inzeruje importér s padesátitisícovou slevou, u C5 se lze dostat dokonce o 150 tisíc níž, pokud ceny vydrží. Sice jeho hodnota po koupi půjde rychleji dolů, ale proč mu nedat šanci? Ostatně, já se na ten fotbal 15. června dívat nejspíš budu.
Toyota Avensis Combi 2,2 D-CAT Lux Elegant
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2231 cm3
Max. výkon: 130 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Průměrná spotřeba: 6,2 litru na 100 km
Základní cena: 1 139 900 Kč
Klady
- výkonný motor
- vynikající zpracování kabiny
- přepychové odhlučnění
Zápory
- nalinkovaná výbava včetně nemožnosti pořídit automat
- vyšší cena za luxusní verzi
- hrubější projev turbodieselu
Citroën C5 Break 2,0 HDi Exclusive
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1997 cm3
Max. výkon: 100 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Průměrná spotřeba: 6,0 litru na 100 km
Základní cena: 936 000 Kč
Klady
- velký zavazadlový prostor
- hydropneumatické odpružení
- rozsáhlá výbava
Zápory
- stárnoucí interiér
- gumové řazení
- více se naklání v zatáčkách