Menu Zavřít

Ultrabooky a dlaždice v Las Vegas

20. 1. 2012
Autor: Euro.cz

Pokud by se měl budoucí vývoj v branži elektroniky, informačních technologií a telekomunikací odhadovat podle letošního veletrhu Consumer Electronic Show (CES), vystihoval by ho slogan „budoucnost patří Asii“. Největší akci v oboru, která se na začátku roku uskutečnila tradičně v Las Vegas, vládli kromě tradičně silných korejských a japonských firem především Číňané. Z bezmála 3100 vystavovatelů, kteří na výstavišti letos vybudovali své stánky, jich byla zhruba polovina z nejlidnatější země světa.

Jmenuji se Šen-čen

Vedle zavedených firem Lenovo, Huawei Technologies či ZTE se se svou produkcí, která je často „inspirována“ populárními výrobky silných západních značek, představily stovky málo známých čínských firem. Ty nabízely prakticky cokoli od elektroniky přes ICT až po všemožné doplňky, na jaké si běžný smrtelník jen vzpomene. Prim přitom hrály firmy z téměř třináctimilionového jihočínského města Šen-čen, první speciální ekonomické zóny, již Čína otevřela v roce 1979 a odkud dnes pochází valná většina světové produkce televizí, počítačů, mobilních telefonů či audiovizuálních přehrávačů.
Redaktor týdeníku Euro napočítal v katalogu vystavovatelů 244 firem, které mají v názvu jméno Shenzhen. Hned u stánku firmy Shenzhen Trustime Technologies stála expozice společnosti Shenzhen Ereiter Electronic Technology, o pár metrů dál vystavovala firma Shenzhen Bilian Electronic a vedle ní Shenzen Anytone Technology. „Pokud se rozhlédnu kolem našeho stánku, vidím jen samé čínské expozice. Když dojdu o pár metrů dále, najdu tam především čínské stánky. A vedle nich další a pak další. Je to doslova čínská ofenziva,“ řekl týdeníku Euro Pavel Černý, ředitel vývoje společnosti Jablotron Alarms, která byla společně se společností Zoner Software jediným českým vystavovatelem na letošním CES (viz box).

Místo produktů inovace

V průběhu 44leté historie CES bylo na veletrhu premiérově uvedeno několik přelomových produktů. V roce 1970 se tam představil první kazetový videorekordér, o jedenáct let později CD přehrávač, v roce 1994 digitální satelit a například v roce 2003 přehrávač Blu-ray. Letošní ročník se však nenesl v duchu jedné dominantní technologie, i když znatelný byl rozmach ultrabooků, tedy tenkých, lehkých notebooků s dlouhou výdrží baterie. „Pokud mám použít jedno slovo vystihující letošní CES, je to inovace. A inovace jsou zároveň tím nejdůležitějším pro celý tento byznys,“ prohlásil Gary Shapiro, šéf Asociace výrobců spotřební elektroniky (CEA), která veletrh organizuje.
Také letošní CES byl v mnoha ohledech rekordní. Více než tři tisícovky vystavovatelů uvedly na veletrhu přes 20 tisíc nových produktů, které si přišlo prohlédnout na 153 tisíc návštěvníků. Největší v historii byla také velikost výstavní plochy, která dosáhla téměř 173 tisíc metrů čtverečních. „Vzhledem k tomu, že každý účastník veletrhu absolvoval v průměru dvanáct obchodních jednání, byl i letošní CES významným katalyzátorem technologického vývoje v celosvětovém měřítku,“ podotýká Ivan Sobička z agentury DataConsult, která CEA v Česku mediálně zastupuje.

Dlaždice od Microsoftu

O největší rozruch se postaral již před začátkem veletrhu technologický gigant Microsoft. Ohlásil totiž, že letošní vystavovatelská účast na CES je jeho poslední. Důvod je prozaický: firmě nevyhovuje načasování veletrhu. Pro uvádění nových programů a produktů je vhodnější závěr roku, který předchází nákupně silnému předvánočnímu období.
I v jiných ohledech byl Microsoft tradičně hodně „vidět“. Kromě úvodní řeči celého veletrhu, kterou pronesl šéf společnosti Steve Ballmer, prezentovala firma systém Kinect – umožňující hraní her bez ovladače, jen prostřednictvím pohybů těla – pro klasické počítače. Ballmer zároveň předvedl ukázky z nových Windows 8 s revolučním „dlaždicovým“ uspořádáním základní plochy, jež by měl Microsoft podle neoficiálních informací začít prodávat letos na podzim.
Novinkou byl ale především nový operační systém Windows Phone, s nímž Microsoft hodlá výrazněji prorazit v oblasti chytrých mobilních telefonů. Na Windows Phone sází i finská Nokia, která celosvětově ztrácí podíl na trhu, zejména v segmentu dotykových přístrojů. Společným tahákem Microsoftu a Nokie na CES pak byla nově představená vlajková loď v podobě telefonu Nokia Lumia 900, primárně určeného pro severoamerický trh. „Evropská verze tohoto přístroje nebyla dosud ohlášena, ale je pravděpodobné, že podobný špičkový telefon budeme během letošního roku prodávat i na českém trhu,“ říká Petr Kasa, šéf české pobočky Nokie.

Ultrabooky jdou do války

S novými „osmičkovými“ Windows již ve svých plánech pracují výrobci ultrabooků. Tento nový segment přenosných počítačů přitom může zcela změnit rozložení sil na trhu výrobců počítačů.
Společnost Intel, jakožto největší firma vyrábějící čipy pro počítače, už před časem definovala kritéria, která musejí ultrabooky splňovat: musejí být tenké do 20 milimetrů, vážit maximálně 1,4 kilogramu a na jedno nabití vydržet pracovat alespoň pět hodin.
Například americký Dell, jenž v posledních letech mírně ztrácí své postavení, se rozhodl na ultrabooky výrazně přeorientovat svou produkci. Na konci letošního roku by firma již vůbec neměla vyrábět malé notebooky, takzvané netbooky, ale jen tato moderní zařízení.
Intel dokonce na CES vyhlásil válku tabletům, tedy zařízením pohybujícím se na pomezí notebooků a chytrých telefonů s dotykovým displejem. Tablety zákazníci využívají především pro brouzdání na internetu, hraní her či sledování videa, což si vzal na paškál Eden Mooly, ředitel počítačové divize Intelu. „Konzumace obsahu je dobrá pro krávy, my jsme ale lidé a potřebujeme tvořit, potřebujeme projevit vlastní já. Proto přichází ultrabooky, které jsou lehké, tenké a sexy jako tablety, navíc mají výkon a klávesnici jako klasické notebooky. A s novými Windows 8 přijde i možnost ovládání pomocí dotykového displeje. To je budoucnost,“ prohlásil ve svém projevu Mooly.
Intel zároveň oznámil, že pracuje na hlasovém ovládání ultrabooků a možnosti zadávat příkazy přístroji gesty, podobně jako to umožňuje zmíněný Kinect od Microsoftu. Ačkoli bylo na CES představeno více než padesát zbrusu nových ultrabooků, otázkou zůstává kdy a za jakou cenu budou ve velkém k dostání v České republice. Na tuzemském trhu se prozatím prodává jen několik modelů značek Acer a Asus, přičemž například Asus Zenbook je sice oceňován za vysoký výkon i skvělý design, nicméně cena přesahující 25 tisíc korun z něj nedělá produkt pro masový trh.

Tablet na kličku

Výrobci tabletů ale na slovní války nedají a chrlí spousty nových modelů. Protože se Apple veletrhu CES dlouhodobě neúčastní, byly novinky ze světa tabletů postaveny především na operačním systému Android pocházejícím z dílny společnosti Google. Nový sedmipalcový tablet v Las Vegas představil například Samsung, globálně největší konkurent Applu a jeho iPadu. Stejně tak byly k vidění produkty desítek neznámých čínských firem, často na pohled nerozeznatelné od tabletů tradičních velkých výrobců.
Prostor na CES dostaly i inovace. Například jihokorejská společnost Pantech představila voděodolný tablet Element, který by měl stát do 300 dolarů, tedy zhruba do šesti tisíc korun, a vydržet až půl hodiny ve vodě. Zajímavým tabletem se prezentovala nezisková organizace One Laptop Per Child (OLPC), která podporuje gramotnost dětí, především v rozvojových oblastech světa. Organizace již podle vlastních slov rozdala dětem ve 42 zemích bezmála dva a půl milionu netbooků a nyní se zaměří na oblast tabletů. Zařízení jménem Marvell XO by mělo stát méně než 100 dolarů, obsahuje vzdělávací aplikace a je možné ho dobíjet i prostřednictvím solárních panelů ukrytých v krycím víku tabletu či připojeného ručního generátoru na kličku.

Kdo je chytřejší?

Kromě novinek z IT a telekomunikační branže se na CES jako každý rok objevilo několik zajímavých produktů ze segmentu spotřební elektroniky. Působivou expozici složenou z více než stovky televizních obrazovek představil japonský Panasonic i korejské společnosti LG a Samsung, do nejvyšší ligy se dere ale také řada čínských producentů, například korporace TCL. Každá z firem prezentovala svůj koncept chytré televize, takzvané Smart TV, která umožňuje podobně jako smartphony dodatečnou instalaci programů a aplikací zaměřených na konkrétní uživatele. Například Samsung v současnosti nabízí kolem 1400 aplikací a letos přidá další včetně populární hry Angry Birds.
Souboj výrobců o „nejchytřejší“ televizi neměl jednoznačného vítěze, přesto bylo možné v tomto segmentu pozorovat několik nápaditých řešení. Jedním z nich je, že televize může být jen čtyři milimetry tenká. Takové hloubky přístroje lze docílit díky nové generaci LED displejů označovaných jako OLED, využívajících organické elektroluminiscenční diody pro podsvícení obrazovky. Korejští konkurenti dokonce představili jen pár hodin po sobě největší OLED televizi na světě s úhlopříčkou 55 palců, tedy téměř 140 centimetrů. Prestižní ocenění Best of CES od odborné poroty si nakonec odnesla firma LG.
Druhým zásadním trendem, na který se zaměřil především Samsung, je postavení televize do středobodu domácí zábavy díky propojení s ostatními elektronickými zařízeními. Prostřednictvím wifi může televize vzájemně komunikovat například s videokamerou, fotoaparátem, mobilním telefonem či tabletem. Na obrazovce televizoru navíc bude možné sledovat třeba i připojenou pračku a zjistit, kolik času zbývá do konce pracího cyklu.
Navzdory všem technologických vymoženostem, které letošní ročník CES přinesl, stojí organizátoři veletrhu před otázkou, kam směřovat lasvegaské setkání do budoucna. Veletrh sice láká stále více vystavovatelů z Číny a dalších asijských dravých zemí, ale stejně tak je patrný odklon velkých amerických hráčů z byznysu elektroniky, IT a telekomunikací. Kromě Applu a letos ohlášeného odchodu Microsoftu se CES neúčastní ani Hewlett-Packard a Dell. „Výstava pro velké korporace ztratila důležitost. CES musí reagovat na tento odliv a zvážit, zda nedosáhl kritického bodu,“ domnívá se Phil McKinney, technologický ředitel HP. Šéf organizátorů Gary Shapiro se však o akci neobává: „CES je podle všech měřítek dominantní akcí pro spotřebitelské technologie.“

Box:
Jablotron, Zoner
ČeskÝ OTISK ve Vegas Mezi vystavovateli letošního CES bylo možné najít dva zástupce z České republiky – brněnskou společnost Zoner Software a jabloneckou firmu Jablotron Alarms, patřící do stejnojmenného holdingu. Jablotron vystavoval v Las Vegas potřetí, ale zatímco v minulosti prezentoval především produkty své telekomunikační divize, na letošní CES přijeli jablonečtí manažeři se systémem alarmů a zabezpečovacích zařízení. Cílem bylo oslovit především severoamerickou potenciální klientelu a najít distribučního partnera pro USA. „Zpočátku jsme byli dost zvědaví, zda návštěvníci CES hledají typ produktů, jako jsou právě ty naše, ale nakonec se ukázalo, že je to natolik všeobecná a obrovská akce, že ji navštěvují lidé ze všech oborů včetně zabezpečení,“ rekapituluje Pavel Černý, ředitel vývoje Jablotron Alarms. Účast týden po veletrhu hodnotí pozitivně, spokojen je především s množstvím získaných kontaktů. „Již minulý týden odešly do USA první vzorky, fyzicky se něco děje,“ dodává.
Společnost Zoner Software už zastoupení ve Spojených státech má, a to v podobě sedm let fungující pobočky v Atlantě. Prezentace na CES byla zaměřena na nejdůležitější produkt Zoneru – počítačový program Photo Studio pro správu a úpravu fotografií – s nímž by Češi rádi prorazili i mimo Evropu. „Naší účastí jsme chtěli anglicky mluvícím zemím dát vědět, že existujeme, což se snad podařilo,“ říká obchodní ředitel Zoneru Jaroslav Kucek. Firma by se dle něj i díky účasti na CES měla dostat ze současných půl milionu uživatelů ve světě (stejný počet je nyní v Česku) během dvou let na čtyřnásobek. „Naší vizí je konverze uživatelů bezplatné, omezené verze programu do placených zákazníků,“ vysvětluje Kucek. Účast na CES přišla Zoner na přibližně půl milionu korun, největší suma připadla na pronájem výstavní plochy čítající pouhé tři krát tři metry.

MM25_AI

Technologické zajímavosti

K nabití mobilu stačí půl deci vody Vedle obrovských a honosných stánků velkých korporací se na veletrhu CES prezentovala i spousta neznámých firem se zajímavým řešením či inovativním produktem. Jedním z nich byla kapesní nabíječka PowerTrekk, která k nabití mobilu, GPS navigace či MP3 přehrávače využívá necelou půl deci vody, dokonce i z potoku nebo z kaluže. Vodu stačí nalít do zařízení, vložit speciální kapsli obsahující silicid sodíku, čímž se začne uvolňovat vodík a následně vzniká elektřina. Tu pojme akumulátor ve druhé části nabíječky, z něhož lze dobíjet potřebné zařízení. Celý set váží necelých 250 gramů a umožní dobít „vycucaný“ přístroj během půl hodiny. Tato outdoorová nabíječka pocházející z dílny švédské firmy myFC by se měla prodávat za cenu kolem 220 dolarů, tedy za necelých čtyři a půl tisíce korun. Jedna kapsle umožňující plné dobití mobilu by měla stát kolem čtyř dolarů. Voda obecně byla důležitým momentem letošního CES. Kromě spousty všemožných voděodolných krytů, pouzder, obalů či plastových sáčků zaujala především technologie Liquipel od stejnojmenné kalifornské společnosti. Ta je založena na použití nanotechnologie, respektive nanomateriálů, které po „nástřiku“ – běžným okem neviditelném – ochrání přístroj před vodou. Nástřik přitom nenaruší funkce mobilu – fotografování, ovládání přes dotykový displej ani poslech hudby. Liquipel je v současnosti nabízen pro „ošetření“ osmi typů telefonů, základní cena nanotechnologické kúry vyjde na 59 dolarů, tedy asi 1200 korun. O tom, že služba nadchla Američany (dosud je dostupná jen pro USA), svědčí nedávné nucené uzavření internetového obchodu kvůli „zdrcujícímu zájmu“ zákazníků (oficiální stanovisko).
Z hudebního segmentu zaujaly na CES především sluchátka společnosti Sonomax ve formě jakéhosi odlitku, které si uživatel sám dotvaruje podle vlastního ucha. Sluchátka za 300 dolarů, tedy asi za šest tisíc korun, tak ideálně padnou do uší majitele, díky čemuž skvěle izolují okolní hluk a zvukový smog není třeba překonávat vyšší hlasitostí poslouchané hudby.

  • Našli jste v článku chybu?