Menu Zavřít

Umělá inteligence pomáhá už i při hledání módy. České Glami testuje nákupní asistentku s podporou ChatGPT

28. 11. 2023
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Český módní vyhledávač Glami.cz se ve snaze usnadnit svým uživatelům proces nákupu oblečení rozhodl vsadit na umělou inteligenci
  • Jeho nová virtuální asistentka má s podporou ChatGPT pomoci zákazníkům vybrat z více než 2,5 milionu produktů, které jsou na tomto módním vyhledávači dostupné
  • Technologie radí podobně jako personál v obchodech a na rozdíl od běžného filtrování umožňuje mnohem intuitivnější vyhledávání
  • V praxi se moderní nástroj osvědčil. Měl snahu najít zboží vyhovující všem požadavkům, byl poměrně rychlý a přesný, ale několikrát narazil na své limity

Online nákupy módy jsou čím dál jednodušší. Internetové obchody i různé nákupní portály totiž nabízejí spotřebitelům víc než jen pěkné fotografie a popisy produktů. Žádný úspěšný e-shop se dnes neobejde ani bez kvalitních videí, informací o materiálu, rozměrů nebo dostupnosti zboží a také bez zákaznické podpory na vysoké úrovni.

Kromě e-mailové a telefonické komunikace jsou běžnou praxí i chatboti, kteří okamžitě odpoví na většinu jednoduchých otázek. Nejnovější generace chatbotů by ale měla pracovat ještě efektivněji, protože funguje na principu umělé inteligence (AI). V Česku je tato služba nově dostupná díky platformě Glami.cz, která v uplynulých dnech začala testovat AI nákupní asistentku s podporou ChatGPT.

Rady a doporučení jako od personálu prodejny

Experimentální nástroj má nakupujícím pomáhat s orientací v nabídce více než 2,5 milionu produktů od přibližně 25 tisíc značek, ale i s výběrem oblečení na základě různých kritérií. Podle vedení společnosti si poradí jak s cenovým a velikostním omezením, tak s volbou barev nebo hledáním módních kousků na speciální příležitosti. Přitom zná trendy i aktuální počasí.

Oblečení nevyhazujte, zaplatíme vám. Francie chce dotovat opravy oděvů i bot
Přečtěte si také:

Oblečení nevyhazujte, zaplatíme vám. Francie chce dotovat opravy oděvů i bot

Novinka má být jakousi online alternativou personálu na prodejnách. Zatím jde sice pouze o testovací provoz na české verzi Glami, firma nicméně věří, že se osvědčí a už nyní plánuje využití této technologie i na dalších 12 trzích, kde působí.

„Naším cílem bylo vyvinout v online prostředí službu, na kterou jsou zákazníci zvyklí při běžné konverzaci s personálem v kamenné prodejně. Neví přesný název produktu, nebo třeba hledají produkt vhodný pro nějakou příležitost a personál jim pomáhá najít ten nejvhodnější,“ říká šéf společnosti Ján Kešelák. Dodává, že firma s nástroji na bázi umělé inteligence pracuje už dlouho, a proto se nyní rozhodla vyvinout právě i nákupní asistentku ve stylu konverzačních chatbotů, kterou tak do Česka přivedla jako vůbec první. 

AI nákupní asistentka v praxi

Ačkoliv je nová nákupní asistentka Glami stále jen v testovacím provozu – nebo možná právě proto – rozhodla se ji redakce Euro.cz vyzkoušet v praxi. Nejprve při hledání vánočního svetru a potom i při výběru zimního kabátu.

bitcoin_skoleni

Při nákupu oblečení hledí na udržitelnost každý druhý Čech, problémem je podle ředitele obchodu a marketingu Glami greenwashing
Přečtěte si také:

Při nákupu oblečení hledí na udržitelnost každý druhý Čech, problémem je podle ředitele obchodu a marketingu Glami greenwashing

Tipy na tematické svetry poslala AI asistentka během několika vteřin. Šlo o jednotky produktů, které se lišily podle internetového prohlížeče a používaného zařízení (notebook, smartphone), ale všechny splňovaly podmínku ceny do 500 korun a podílu přírodních materiálů. Po upřesnění parametrů na jednoduchý design a červenou barvu už technologie nepracovala tak přesně a stalo se i to, že jen zopakovala výběr z předchozího kroku. Červenou barvu sice dodržela vždy, nicméně jednoduchý design měly pouze některé z vybraných svetrů.

Co se týče inspirace pro nákup kabátu, s jejím zpracováním si nová technologie poradila přehledně, přičemž postup rozdělila do jednotlivých bodů od materiálu přes střih a velikost až po typ límce. Výsledný dojem snad trochu kazila jen skutečnost, že text nedoplnila ještě souvisejícími obrázky pro lepší představu. Celkově si ale vedla dobře, pracovala rychle a její doporučení dávala smysl.

  • Našli jste v článku chybu?