Online nákupy módy jsou čím dál jednodušší. Internetové obchody i různé nákupní portály totiž nabízejí spotřebitelům víc než jen pěkné fotografie a popisy produktů. Žádný úspěšný e-shop se dnes neobejde ani bez kvalitních videí, informací o materiálu, rozměrů nebo dostupnosti zboží a také bez zákaznické podpory na vysoké úrovni.
Kromě e-mailové a telefonické komunikace jsou běžnou praxí i chatboti, kteří okamžitě odpoví na většinu jednoduchých otázek. Nejnovější generace chatbotů by ale měla pracovat ještě efektivněji, protože funguje na principu umělé inteligence (AI). V Česku je tato služba nově dostupná díky platformě Glami.cz, která v uplynulých dnech začala testovat AI nákupní asistentku s podporou ChatGPT.
Rady a doporučení jako od personálu prodejny
Experimentální nástroj má nakupujícím pomáhat s orientací v nabídce více než 2,5 milionu produktů od přibližně 25 tisíc značek, ale i s výběrem oblečení na základě různých kritérií. Podle vedení společnosti si poradí jak s cenovým a velikostním omezením, tak s volbou barev nebo hledáním módních kousků na speciální příležitosti. Přitom zná trendy i aktuální počasí.
Novinka má být jakousi online alternativou personálu na prodejnách. Zatím jde sice pouze o testovací provoz na české verzi Glami, firma nicméně věří, že se osvědčí a už nyní plánuje využití této technologie i na dalších 12 trzích, kde působí.
„Naším cílem bylo vyvinout v online prostředí službu, na kterou jsou zákazníci zvyklí při běžné konverzaci s personálem v kamenné prodejně. Neví přesný název produktu, nebo třeba hledají produkt vhodný pro nějakou příležitost a personál jim pomáhá najít ten nejvhodnější,“ říká šéf společnosti Ján Kešelák. Dodává, že firma s nástroji na bázi umělé inteligence pracuje už dlouho, a proto se nyní rozhodla vyvinout právě i nákupní asistentku ve stylu konverzačních chatbotů, kterou tak do Česka přivedla jako vůbec první.
AI nákupní asistentka v praxi
Ačkoliv je nová nákupní asistentka Glami stále jen v testovacím provozu – nebo možná právě proto – rozhodla se ji redakce Euro.cz vyzkoušet v praxi. Nejprve při hledání vánočního svetru a potom i při výběru zimního kabátu.
Tipy na tematické svetry poslala AI asistentka během několika vteřin. Šlo o jednotky produktů, které se lišily podle internetového prohlížeče a používaného zařízení (notebook, smartphone), ale všechny splňovaly podmínku ceny do 500 korun a podílu přírodních materiálů. Po upřesnění parametrů na jednoduchý design a červenou barvu už technologie nepracovala tak přesně a stalo se i to, že jen zopakovala výběr z předchozího kroku. Červenou barvu sice dodržela vždy, nicméně jednoduchý design měly pouze některé z vybraných svetrů.
Co se týče inspirace pro nákup kabátu, s jejím zpracováním si nová technologie poradila přehledně, přičemž postup rozdělila do jednotlivých bodů od materiálu přes střih a velikost až po typ límce. Výsledný dojem snad trochu kazila jen skutečnost, že text nedoplnila ještě souvisejícími obrázky pro lepší představu. Celkově si ale vedla dobře, pracovala rychle a její doporučení dávala smysl.