Menu Zavřít

Umělá nafta požírá emise. Německá Sunfire zachraňuje automobilový průmysl

18. 11. 2018
Autor: Archiv

Německá firma Sunfire s ČEZ v zádech vyrábí syntetický diesel. Chce zachránit automobilový průmysl a zvažuje příchod do Česka.

V zasedací místnosti v kancelářské budově na jednom z drážďanských předměstí stojí na stole láhev s křišťálově čistou tekutinou. Žíznivý návštěvník by si ji mohl snadno splést s minerálkou, to bychom však nedoporučovali.

„Toto je diesel,“ uchopí lahev do rukou Nils Aldag, jeden ze zakladatelů společnosti Sunfire, do které prostřednictvím fondu Inven Capital vstoupil i tuzemský ČEZ. Ropa pro výrobu této nafty sem nedoputovala tankery z tisíce kilometrů vzdálených ropných polí, ale byla vyrobena syntetickou cestou jen pár kroků odtud. Sunfire stejně jako ČEZ či Audi věří, že v lahvi s modrým uzávěrem se skrývá záchrana spalovacích motorů a tedy i evropského automobilového průmyslu, na něj navázaných sektorů a stovky tisíc pracovních míst.

E-ropa z Česka?

Sunfire vznikla v roce 2009, tedy v době, kdy se masivně rozjela výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů a zároveň se zintenzivnily debaty o klimatických změnách a nutnosti snížit vypouštění oxidu uhličitého do atmosféry. Aldag a jeho kolegové rozpoznali slabinu plánů. „V posledních 25 letech nastal velký pokrok ve výrobě větrné a solární energie. To se však týká pouze elektroenergetiky. Veškeré studie ukazují, že i po roce 2050 bude stále 50 procent energie pocházet z ropy či plynu,“ vysvětluje.

Toto poznání vedlo k založení firmy, která se zabývá hledáním metody výroby syntetické ropy a plynu z vody, elektřiny a CO2. Koncovým produktem je takzvaná „e-ropa“, ze které je možné vyrobit naftu a lít ji přímo do nádrže běžného vozu bez nutnosti úpravy motoru. Nebo také parafín pro zpracování v kosmetice (jedním ze zákazníků Sunfire je Nivea).


Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

 Autodrom - ilustrační foto


Brzy by v Norsku mohla vzniknout i první e-rafinerie světa Nordic Blue Crude, kam Sunfire dodá technologii. Drážďanská kapacita proto začíná být nedostatečná a firma se poohlíží po nové výrobní lokalitě. Při investici v hodnotě pěti až deseti milionů eur přitom vedle samotných Drážďan, Neubrandenburgu v severním Německu a Lužici uvažuje i o České republice.

Podle manažera firmy Martina Jendrischika je vše teprve na začátku a firma musí nejdříve sehnat 25 milionů eur, které aktuálně potřebuje pro další rozvoj. Různé verze umělých paliv existují už dlouho, problém však je s ekonomikou jejich výroby.

Sunfire není výjimkou. Zatím. Firmě se totiž podařilo proces značně zefektivnit a technologie dnes už dokáže z jedné jednotky elektrické energie vyrobit 0,6 ekvivalentu v kapalném palivu. Díky kolísavé výrobě obnovitelných zdrojů lze navíc při chytrém nastavení profltovat z velmi nízkých až záporných cen elektřiny.

Přesto, jak přiznává Aldag, vyjdou syntetická paliva stále čtyřikrát dráž než ta konvenční. Cílem firmy je v tuto chvíli dostat se alespoň na dvojnásobnou cenu, čím by se umělá nafta dostala na úroveň bio paliv. Zatím je však Sunfire ve ztrátě a peníze investorů pomalu docházejí.

Emisní bilance: 0

Jenže stejně jako na jiná odvětví i na palivový sektor se valí stále více ekologických regulací. Ekonomická stránka nemusí v konečném důsledku hrát rozhodující roli. Spolu s konvenční ropou a zemním plynem těžíme totiž i oxid uhličitý, který byl miliony let uvězněn pod povrchem a spalováním v motoru se dostává do atmosféry. Technologie Sunfire CO2 z atmosféry naopak vysává. Auto ho později při jízdě vyprodukuje přesně tolik, kolik se ho při výrobě spotřebovalo. Jde tedy o technologii s nulovou emisní bilancí, a právě kvůli tomu představuje Sunfire pro investory začátek možné revoluce v dopravě.


Jak auta poškozují plíce? Vědcům to pomáhá zjistit jaderný reaktor

Smog ve městě a cyklista, ilustrační foto


Podaří-li se v Bruselu prolobbovat pro e-ropu status čisté technologie, stane se vedle baterií a vodíkem poháněných palivových článků jednou z reálných budoucností čisté dopravy. Navíc s nespornou předností v tom, že na rozdíl od dvou dalších alternativ s sebou nenese potřebu kompletní obměny vozového parku ani radikální přesměrování automobilového průmyslu. A na to sází i ČEZ.

Dále čtěte:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

WT100

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Komentář: Automobilky se chlubí čistotou dieselů v reálném provozu. Škoda, že až teď

  • Našli jste v článku chybu?