Brány všech expozic Designbloku jsou pro tento rok už definitivně zavřené. V rámci ohlédnutí za letošním ročníkem vám představíme nejzajímavější exponáty, které zasahují do oblasti užitého umění, interiérových doplňků, šperkařství, oděvní tvorby a instalací. Některé z nich dokázaly propojit užitnou funkci výrobku s přírodou.
Foto: Designblok
K nejzajímavějším z kategorie přírodních a živých projektů Designbloku patřil bezesporu výrobek mladé návrhářky Kristýny Pojerové. Skleník, jak ho nazvala, je stylové svítidlo, které kromě světla využívá efektivně i vedlejší funkci žárovky, tedy teplo. „Skleník vznikl z mé vlastní potřeby, ostatně jako i další výrobky, které jsem zatím navrhla. Doma se totiž nedařilo květinám, které jsem pěstovala. Důvodem byl nedostatek světla i tepla,“ vysvětluje autorka prvotní myšlenku. „Skleník jsem pojala jako baňku, která se nahoře rozšiřuje. Buď je možné mít nádobu plně uzavřenou, nebo otevřenou pro vyšší rostliny. Na horní straně je pak několik děr a rostliny tak mohou prorůstat skrz,“ dodává studentka VŠUP. Jejich růst zajišťuje světlo speciální žárovky, které lze dle potřeb regulovat.
Skleník je vhodný zejména pro městské hospodyňky, kterým může chybět zahrádka a čerstvé bylinky. Takto je mohou mít hned po ruce, navíc ve formě značně nekonvenční dekorace. O tom, že Skleník představuje funkční exponát, přesvědčila návštěvníky řeřicha, která v jedné z lamp během letošního Designbloku naklíčila a vyrostla.
Interiér mohou zdobit i květinové aranže
S podobným pocitem jako z expozice Kristýny Pojerové odcházel i návštěvník prezentace studia Remind space, jehož ústřední postavou je Klára Mocová. Ta se zabývá floristickým aranžmá, které spojuje kouzlo květin s výtvarným uměním. „V rámci instalací se snažíme sledovat myšlenkové světy a vize. Konečné aranže by měly reflektovat klienta a souznít s ním. Proto děláme vždy na zakázku,“ vysvětluje Mocová. Instalace vznikají z umělých, sušených i živých rostlin. Jejich součástí jsou ale i netradiční materiály, třeba barevné rašeliníky, písek, mechy, kameny nebo zbytky pařezu. Skleník Kristýny Pojerové i aranže Remind Space dokazují, že se pohled mladých designerů na produkty, které nás obklopují, mění. Klíčové je souznění s živou přírodou a její respektování.