Společnost Gefco je jednou z nejvýznamnějších logistických firem, působících na území České republiky. O jejích perspektivách, jejím působení na ruském trhu a také vývoji a nabízených službách v logistice obecně jsme hovořili s generálním ředitelem Gefco Česká republika Aleksandrem Raczynskim.
* Doprava a logistika je často považována za lakmusový papírek ekonomiky. Jaký je letošní vývoj v oboru? Dá se říci, že krize už je definitivně pryč?
Neřekl bych, že definitivně. Trendy, které se v posledních měsících na trhu projevují, naznačují zlepšení stavu, ale na přílišný optimismus je ještě brzo. Dlouhotrvající krize navíc modifikovala celkový logistický trh a je tedy potřeba analyzovat, co je ještě výsledkem těchto změn a co jsou již projevy aktuální situace. Jisté nicméně je, že krize pro klienty znamenala kvalitativní změnu, došlo ke zlepšení nabízených služeb, respektive pokles poptávky přežily povětšinou ty firmy, které kromě ceny dokázaly konkurovat právě také kvalitou. Nejen vámi zmíněná krize, měla nepříznivý dopad na ekonomickou situaci, ale obdobný dopad mají také intervence České národní banky na importéry. Oslabení koruny sice pomůže nastartovat export, ale na importéry to může mít opačný dopad.
* Co se nejvíce přepravuje a kam? Pozorujete u nějaké komodity výrazný propad nebo naopak nárůst?
Obecně v České republice stále převažuje automotive (jak součásti aut, tak celé vozy), stále silnější je také přeprava elektroniky, drogistického zboží, sklářských výrobků nebo textilu. Obzvláště v tomto sektoru se díky fluktuaci cen často objevují případy, kdy se někteří importéři poohlížejí po dovozu z bližších destinací kvůli srovnatelné ceně za produkt a nižších transportních nákladech. Tento fakt by mohl dle mého názoru pomoci nastartovat renesanci dovozu textilu například ze zemí SNS. Dobrou zprávou pro českou ekonomiku je, že relativně na stejné úrovni zůstává jak dovoz, tak vývoz do naší země.
* Mění se preference i pokud jde o druh dopravy? Jak si ostatně vede vaše nová pobočka v Ostravě?
Je vidět vzrůstající zájem o železniční dopravu, která zažívá jistou formu renezance. Především na delší vzdálenosti se stává zajímavou alternativou a společnost GEFCO je v tomto ohledu připravena nabízet velmi nadstandardní služby dopravy z Ruska a do Ruska, ale také Číny a dalších destinací. Navíc železniční přeprava je vhodným doplňkem námořní přepravy a její podíl bude dle našich předpokladů jedině vzrůstat.
* Váš roční obrat loni v ČR vzrostl na 2,15 miliardy korun. Týká se to i marží, nebo je tlak na cenu stále stlačuje dolů?
Obecně lze říci, že tlak na cenu je enormní. Společnost GEFCO se snaží úspory realizovat především efektivní přepravou zboží – nabízíme klientům chytrá řešení, díky kterým mohou například přepravit zboží menším počtem kamionů, či železničních vagónů. Krátkodobě se sice může zdát, že pro společnost GEFCO to není ekonomicky výhodné, protože úspora jde vlastně za klientem, ale z dlouhodobého hlediska vede tato strategie k tomu, že se k nám klienti vrací, a noví přicházejí. Navíc – tento způsob dopravy odpovídá naší firemní filosofii, v jejímž centru je kromě kvality nabízených služeb také ekologičnost provozu. Méně kamionů, méně vlaků, letadel či lodí znamená šetrnost k životnímu prostředí. I to naši klienti oceňují.
* GEFCO zhruba před rokem změnilo majitele a z francouzské je nyní ruská firma. Projevilo se to už na geografickém směřování vašich aktivit?
Přidali jsme do naší mapy region, který velmi dobře „umíme“. Nedošlo tedy k posunu, ale k rozšíření destinací a aktivit v rámci tohoto regionu – a pokud bych to řekl trochu nadneseně – díky této změně umíme dobře obsloužit Evropu z Paříže až do Moskvy. Na rozvoji našich produktů v rámci rusko – českého trhu stále pracujeme. Firmám, které chtějí proniknout z Ruska na trh centrální Evropy a naopak, dokážeme pomoci nastartovat jejich podnikání a podpořit jejich rozvoj naší silou.
* S Ruskem souvisí i jedna celní změna. Od ledna přestane tato země (i řada dalších) figurovat na unijním seznamu rozvojových států, čímž zmizí výhoda nižšího cla. Zdraží to podle vás dovozy z Ruska?
Je otázkou, zda tyto změny promítnou výrobci do svých marží, či do cen produktů, ale pravdou je, že cena by mohla u některých segmentů skokově narůst v řádu procent, a v některých případech až v desítkách procent. To se nebude se týkat jen Ruska, ale také Brazílie, Argentiny a některých další států. Dobrou zprávou ale jistě je, že ceny plynu a pohonných hmot jsou od cla osvobozeny. V těchto případech se toto rozhodnutí Evropské unie neprojeví – v opačném případě by to přitom spotřebitele a českou ekonomiku bolelo mnohem více.
Aleksander Raczynski se narodil v Polsku, kde absolvoval Ekonomickou univerzitu v Krakově. Ve společnosti GEFCO působí od roku 2005. Nejdříve pracoval v Rusku, kde zastával funkci finančního kontrolora a následně ředitele nákupu. Po úspěšném působení v oblasti logistiky pro automotive, za jejíž rozvoj byl zodpovědný v rámci jointventure GEFCO Russia – Algai, se v roce 2011 přemístil do Bulharska, kde zakládal novou pobočku. Od března roku 2013 přebírá zodpovědnost za pobočku GEFCO v České republice, která letos slaví 10. výročí působení na trhu.