Deset užitečných rad jak zvládnout nabitý den a nepropadnout panice Když na vás čeká stoh papíru, pár nepříjemných schůzek a telefonátů, co uděláte? Začnete řešit jedno přes druhé, nebo si uvaříte kávu a v klidu si všechny úkoly naplánujete? Jste-li spíše zmatkař, je čas si uvědomit, že umění hospodařit s časem je opravdu nad zlato.
Deset užitečných rad jak zvládnout nabitý den a nepropadnout panice
Když na vás čeká stoh papíru, pár nepříjemných schůzek a telefonátů, co uděláte? Začnete řešit jedno přes druhé, nebo si uvaříte kávu a v klidu si všechny úkoly naplánujete? Jste-li spíše zmatkař, je čas si uvědomit, že umění hospodařit s časem je opravdu nad zlato.
Pokud vedete firmu, vychováváte paterčata, studujete medicínu a ještě k tomu máte čas zajít si s přáteli na skleničku, pak jste patrně dobře utajenou sestrou Supermana. Normální člověk, ať už jeho IQ přesahuje Goethovo či dosahuje průměru, nemůže totiž stihnout všechno. Snaha o to naopak zákonitě vede k poklesu výkonnosti v jednotlivých oblastech v porovnání s člověkem, který je soustředěný jen na několik priorit. Ovšem podnikat, starat se o rodinu a uchovat si chvilku pro sebe je také kumšt. Poradíme vám jak na to.
Stanovte si dlouhodobé cíle
Vědět, co chcete, je základním předpokladem k tomu, abyste toho také dosáhla. Se vší upřímností si stanovte své priority v pořadí od nejdůležitější až po nejméně podstatnou. Až se pak ocitnete na rozcestí, nebudete muset dlouho přemýšlet, kterou z cest zvolit.
Zapisujte si své nápady
Geniální myšlenka vás může napadnout kdekoli. Neváhejte ani minutu a zaznamenejte si ji. Na lidský mozek působí přemíra podnětů a může se stát, že se vám vynikající nápad z hlavy jednoduše vypaří. Což by byla, uznejte, škoda.
Neměňte neustále svá rozhodnutí
Umění rychle se rozhodnout je ve světě byznysu ceněnou vlastností. Váháte-li však nad něčím, raději získejte všechny potřebné informace, zvažte pro a proti a až pak vyneste svůj ortel. Častými změnami postojů nejen plýtváte časem i energií, ale mnohdy také riskujete pověst profesionála.
Co můžete udělat dnes, to udělejte
Sekretářka vám právě přinesla doklad k podpisu. Co uděláte? Okamžitě ho podepíšete a vrátíte ho k dalšímu zpracování, nebo ho necháte ležet několik týdnů mezi ostatními dokumenty k vyřízení? Pokud tyhle maličkosti řešíte operativně, pak vám gratulujeme. Pokud ne - je na čase, abyste začala.
Neodkládejte nepříjemné
Neodkládejte nepříjemnosti na poslední chvíli a nedoufejte, že „vyšumí“. Nestane se to! Zvedněte statečně telefon a zavolejte rozzuřenému klientovi dříve, než vám do toho přijde něco neodkladného. Kromě toho, čím dříve se zbavíte stresu, tím dříve osvobodíte svou mysl.
Stanovte si hierarchii povinností
Jsou věci urgentní, důležité, méně důležité a nedůležité. Naučte se je rozlišovat při každodenním plánování. Mohou vám k tomu posloužit nadepsané šuplíčky, nejrůznější tabulky, ale i jednoduchý nalinkovaný sešit.
Naučte se delegovat úkoly
V edoucí pracovníci si mnohdy myslí, že jen oni dokáží nejlépe splnit daný úkol. Omyl. Obklopte se schopnými lidmi, důkladně je seznamte s filozofií podniku a věnujte čas na jejich proškolení. A pak jim důvěřujte.
Nenechte se vyrušovat
Pokud si nepřejte být vyrušována, dejte to ostatním jasně najevo. V ynikající je systém otevřených dveří kanceláře. Když jsou otevřené, vstup je volný. Když jsou zavřené, je to signál, že chcete mít klid.
Buďte asertivní, říkejte NE
Odmítnout laskavost je pro mnohé z nás mnohem více stresující než zatnout zuby a vyhovět. Jenže k čemu jsou nám pak všechny zásady a priority? Až vás tedy teta příště požádá, abyste s ní obíhala obchody, počítejte do deseti a pak klidně řekněte: „Ne“.
Naučte se odpočívat
Odpočatý člověk je mnohem výkonnější. Rezervujte si proto chvíle pro relaxaci. Přečtěte si svou oblíbenou knížku, zajděte na procházku nebo si hrajte s dětmi. V ypněte - a užívejte si života
Bez účinné relaxace se neobejdete. Odpočatý člověk je mnohem výkonnější. Choďte do přírody, čtěte si, poslouchejte hudbu, hrajte si s dětmi…
FOTO: ARCHIV