Volání zdarma nemůže nabídnout nikdo, tvrdí šéf Eurotelu
Terrence Valeski (55) se narodil v Arizoně ve městě Tuscon. V roce 1967 ukončil studia historie a politologie na University of Arizona. Pracovat začal v reklamě v New Yorku, San Francisku a Los Angeles. Telekomunikacím se věnuje od roku 1993, kdy byl ve společnosti Pacific Bell jmenován viceprezidentem pro marketing a prodej. Od roku 1997 působí v Evropě, postupně prošel britskou společností British Telecom, nizozemskou firmou Telfort, italskou Blu a od prosince 2000 je generálním ředitelem nejstaršího a největšího českého mobilního operátora Eurotel Praha. Valeski je ženatý, má dvě dcery. Je milovníkem opery, hraje golf a tenis, jezdí na lyžích, a to i na vodních.
EURO: Za poslední rok a půl se výrazně změnila situace v sektoru telekomunikací i v samotném Eurotelu. Je něco co vás překvapilo? VALESKI: Telekomunikační sektor je velmi zajímavý. Po celém světě se doslova firmy stahují z mnoha důvodů - příliš velká očekávání, špatné manažerské fondy, nevhodné expanze, předpoklady, že bublina nikdy nepraskne. Objevují se všechny klasické chyby, které se stávají v mnoha odvětvích. V Česku jsme měli štěstí, že jsme pronikali na trh v době, kdy jsme viděli, co se děje jinde ve světě. Tak například rozumnost UMTS licencí – ty jsme myslím nepřeplatili. Viděli jsme, jaké chyby dělají jiní, a dokázali jsme se jim vyhnout. Ale růst sektoru a trhu v Česku pokračuje dle mého očekávání a myslím, že bude silný ještě tento rok. Dlouhodobě tu bude přes 100 procent penetrace trhu, protože lidé budou mít více než jeden telefon, tak jako ve Skandinávii.
EURO: Která služba nebo produkt vás nejvíce v tomto období zaujal? VALESKI: Telefony s fotoaparátem a MMS. Vzpomínám si, když jsem před lety stál na pódiu před mnoha tisíci lidmi a hovořil o telekomunikacích, dynamice oboru a jeho budoucnosti, ukázal jsem jim svůj nejnovější model mobilního telefonu. Řekl jsem, že jednou tento přístroj dokáže všechno, s výjimkou pořizování barevných fotografií vnoučat. Takže jsem měl pravdu jen napůl (ukazuje fotografii své vnučky na displeji mobilu).
EURO: Kdy si myslíte, že budou MMS stejně rozšířené jako SMS? VALESKI: Nevím, ale bude to zajímavé. Myslím si, že vizualizace patří k určité události, ať už je to gól vstřelený českým hokejovým týmem, nebo spojení tváře se jménem. Vzpomeňte si na začátky internetu a e-mailů. Každý může napsat, že je 190 centimetrů vysoký a má modré oči, ale když se lidé pak sejdou, je relita trochu jiná. Češi si dobře vedou ve světě SMS zpráv, hodně se tu „chatuje“. Spojení s fotografií, abyste viděli, s kým půjdete na rande, je dost zajímavé. Začíná se nám vést dobře v GSM bankovnictví a převodech, takže teď už máme své místo i v bankovnictví.
EURO: Očekáváte, že fenomén SMS v dohledné době u Čechů opadne? VALESKI: Spíše se ustálí. Je ale vidět, že určité procento hlasové komunikace se „přeměnilo“ na SMS. Například když někam cestujete a dorazíte na místo, bývá normální zavolat domů, že jste dojel. Nyní ale většina z nás pošle SMS zprávu. Uživatelé objevili nejen účinnost z hlediska použití, ale také ekonomické výhody, a to samé se stane s MMS. I společnosti začnou hledat cesty, jak posílat více informací přes mobil.
EURO: Kdy plánujete komerční spuštění UMTS sítě? VALESKI: V licenční smlouvě je ujednáno, že v lednu 2005 má být UMTS signálem pokryto 99 procent Prahy, což je rozumné z ekonomického hlediska. Momenálně testujeme technologické vybavení od Siemensu, Nokie a Ericssonu, což bude nějakou dobu trvat. Hlavně ale teď provádíme velké testování uživatelů s MMS. Nejenom abychom ozkoušeli technologii, ale abychom získali nějaké informace a reakce od uživatelů. Jedním z problémů WAP technologie před několika lety byl fakt, že operátoři příliš slibovali a nic nedodali.
EURO: Zmínil jste se, že cena za UMTS licenci byla rozumná. Zaplatil byste ji znovu? VALESKI: Ano. Myslím si, že z hlediska toho, co jsme byli ochotni zaplatit, byl výsledek aukce byl nás pozitivní. Zaplatil bych to znovu. Populace deseti milionů je rozumné prostředí pro dva operátory a obtížné pro tři. Tím, že jsme koupili UMTS licenci, jsme zabránili tomu, aby zvenčí přišel čtvrtý provozovatel a vyvolal ještě obtížnější situaci na trhu. Spolu s licencí jsme dostali i další GSM kanály.
EURO: Jaký očekáváte hlavní trend v telekomunikacích v Česku a Evropě během dalších pěti let? VALESKI: V Evropě konsolidaci. Veliké telekomunikační společnosti, ať už je to France Telecom, Vodafone, BT, Telefonica, se zaměří na trhy, kde už teď úspěšně podnikají. Tipnul bych si, že mnoho z investic ve střední a východní Evropě rozprodají. Zbaví se jich, protože odvádějí pozornost managementu a nijak zásadně nepřispívají k zisku společnosti. Myslím si proto, že příležitost ke koupi během příštích několika let bude velmi silná. Jestli se na tom budeme chtít podílet, nebo ne, není jisté, ale možnost tady bude. Český trh mobilních komunikací se dostane na rozmezí 82 až 85 procent během dalšího půlroku. S bankovními službami a MMS náš průměrný příjem roste, i když samotní zákazníci nepřibývají tak rychle jako kdysi. Tři operátoři v desetimilionové populaci je složitá situace. Příliš velká konkurence někdy tak roztříští trh, že je těžké pro firmu, aby byla úspěšná a mohla reinvestovat do technologií, které by ji v podstatě pomohly dál růst. Když jsem byl v Nizozemsku, bylo tam pět operátorů na 15 milionů lidí. Tři vydělávali, dva ne a byli velice periferní. Dvojka a trojka trhu měly těžký život, protože čísla čtyři a pět živořila, musela nastavit velice nízké ceny, jen aby získala zákazníky. Tím pádem jsou marže pro reinvestice mnohem menší. Ale český trh s ohledem na ekonomiku a na vstup do Evropské unie stále roste. Také přijímání nových služeb a produktů je pozitivní.
EURO: Zmínil jste se o penetraci trhu… VALESKI: Trh je nyní mezi 74 až 75 procenty a myslím si, že koncem roku se to přiblíží k 85 procentům… Pravděpodobně hned po Vánocích. To je doba velkého tlaku. Domnívám se, že telefony s kamerou budou letos oblíbeným dárkovým předmětem, pokud budou ceny rozumné. Ale ty záleží na výrobci, ne na nás.
EURO: Kdy si myslíte, že zisky Eurotelu přestanou růst? Je nějaká horní hranice? VALESKI: Musí být hranice. Nemůžete mít stoprocentní profit. Jako firma jsme profitabilní, společnost řídíme snad dobře a myslím, že také správně reinvestujeme. V prvním čtvrtletí jsme ohlásili sedmačtyřicetiprocentní EBITDA, udržení této úrovně výnosnosti je pro nás důležité.
EURO: Máte osobně nějaké cíle, z hlediska ziskovosti, podílu na trhu, nebo počtu zákazníků? VALESKI: Mým osobním cílem pro Eurotel je mít tak kompetentní management, aby nepotřeboval lidi jako jsem já. Myslím, že možnost, aby se společnost řídila sama je velká. Chci, aby to bylo místo, kde lidé chtějí pracovat, dobře pracují, kde rádi vidí své děti pracovat. Je to takový staromódní přístup.
EURO: Do jaké míry se akcionáři Eurotelu vměšují do řízení? VALESKI: Čím lépe si vedu, tím méně se angažují, a to je dobře. Dozorčí rada se setkává každé čtvrtletí a podrobně se zabývá provozními a finančními výsledky. S Českým Telecomem (ČTc) máme vyvážený vztah a Američané se mimo dozorčí radu přímo neangažují, pokud o to sami nepožádáme. Pokud jsou spokojení s výsledky, a dosahujeme cíle, které jsme si stanovili, rádi přijedou jednou za čtvrtletí, prohlédnou si Prahu a vrátí se domů.
EURO: Jak dlouhá privatizace Českého Telecomu ovlivňuje management Eurotelu? VALESKI: Přiznávám, že nás to trochu rozptylovalo, stále jsme se museli připravovat na due-dilligence a prezentace investičním bankéřům. Samozřejmě že Eurotel je cennou součástí Českého Telecomu, jenž vlastní 51 procent. Není to lehké mít v tomto prostředí Český Telecom jako majitele, dodavatele a konkurenta. Má své vlastní požadavky: musí zajistit vyvážený přístup a příležitost všem operátorům v Česku, je to křehká rovnováha.
EURO: Jaké zaujímáte stanovisko k nedávným finančním skandálům ve Spojených státech? VALESKI: Je to drsné. A nejen z hlediska ekonomických čísel, ztraceného kapitálu, zaměstnání, penzijních fondů. Co mne nejvíce znepokojuje, je ztráta důvěry. Když kapitálové trhy nevěří společnostem, že budou hlásit výsledky správně, tak nebudou investovat. Nevěří-li jednotlivec, nebude investovat. Růstový kapitál potenciálně zmizí a najednou přestanou lidi věřit bankám a dají si hotovost pod matraci. Také si lidé začnou říkat: když lžou v Americe, tak co můžu čekat tady? V naší firmě je průměrný věk 29 let, lidé jsou optimističtí, pilní, věří managementu, a já potřebuji, aby to dělali i nadále. Ale začnou-li pociťovat nejistotu, tak bude dost obtížné nadále růst.
EURO: Myslíte si, že to,co se stalo v Americe, bude mít nějaký dopad na český telekomunikační trh nebo přímo na Eurotel? VALESKI: Ne přímo. Nemáme dluhy, naopak máme silnou smlouvu o společném podniku, český komerční zákon je také poměrně silný pro firmy, jako je naše. Z hlediska vlivu na naše akcionáře je to pro nás relativně nepodstatné, ale z hlediska změny vlastnických vztahů - třeba kvůli finančním potížím u AT&T a Verizon - tu možný dopad je. V komunitě investičního bankovnictví a na kapitálových trzích je hodně peněz, ale není jistota, kam je bezpečně dát. Nyní se projevuje určitý stupeň nedůvěry, jak se sektor mění z hlediska růstu a stability. To by mohlo vést k nejistotě i pro nás. Snažíme se ale zaměřit na byznys, ne na akcionáře.
EURO: To znamená, že existuje možnost, že AT&T a Verizon (majitelé 49 procent Eurotelu) by mohly přehodnotit svou angažovanost v Evropě? VALESKI: Myslím si, že všechny společnosti, které investovaly v Evropě, ať už mají základny v Evropě, jižní, nebo severní Americe, přehodnocují všechny své investice mimo svých domácích trhů.
EURO: Domníváte se, že by se něco takového mohlo stát tady? VALESKI: Mohlo by se to stát všude.
EURO: Jak daleko je Česko za USA nebo Evropou s ohledem na vývoj a přijímání nových produktů? VALESKI: Řekl bych, že je to právě naopak. Vaše země je daleko před západní Evropou. Eurotel mezi GSM provozovateli jako první zavedl předplacený roaming, jako v jedné z prvních zemí byla Česka spuštěno GPRS nebo HSCSD. Když se podíváte na procentuální finanční výsledky, je Eurotel mezi třemi nejsilnějšími operátory na světě.
EURO: Jak hodnotíte činnost Eurotelu v krizové situaci při povodních? VALESKI: Klíčové bylo, že nikde nebyl přerušen provoz. Stále jsme udržovali stejné pokrytí v zatopených oblastech pomocí dieselových generátorů a mobilních základnových stanic, přestože se v kritickém týdnu zvýšil provoz o 27 procent a ve středu 14. srpna byl historicky nejvyšší v síti Eurotelu.
EURO: Proč síť Eurotelu v prvních dnech povodní stoprocentně nezvládla nápor telefonujících? VALESKI: Neřekl bych, že naše síť nezvládla nápor telefonujících. Žádná mobilní síť na světě není stavěná na povodně, technologie GSM není navržená pro takové množství lidí volajících najednou. Dostupné frekvence GSM (okolo pásma 900 a 1800) neumožňují volání většiny populace v jeden okamžik. Eurotel má tolik frekvencí, že si na jednom místě může zavolat maximálně několik set lidí v jednom okamžiku.
EURO: Postihly záplavy přímo Eurotel? Na kolik odhadujete ztráty na majetku firmy? VALESKI: Bylo zatopeno několik prodejen, některé z nich utrpěly mnohamilionové škody. Zničena byla některá zařízení pro základnové stanice v přízemních prostorách. Měli jsme radikálně zvýšené náklady na udržování sítě v provozu, někteří zaměstnanci se museli spouštět k vysílačům z helikoptér v zaplavených oblastech. Celkové ztráty odhadujeme přibližně na 50 milionů korun, ale vzhledem ke zvýšenému provozu je pokryjeme zcela z našich prostředků a z běžného pojištění.
EURO: Pro mobilní operátory i ostatní telekomunikační firmy to jistě bylo „obratově zajímavé období“, jak dopadl Eurotel? VALESKI: Domnívám se, že výsledek bude vyrovnaný. Náklady a zvýšený provoz jsem už vysvětlil, také jsme umožnili volání na krizová čísla zdarma a na pevné linky za cenu volání do Eurotelu, což je naše nejnižší sazba. Zároveň jsme poskytli mnohamilionový příspěvek Červenému kříži na pomoc postiženým povodněmi. Představoval více než pět milionů korun.
EURO: V době povodní jste neúčtovali volání na krizová čísla a hovory v rámci Integrovaného záchranného systému, proč jste ale nenabídli volání zdarma všem postiženým? VALESKI: Volání zdarma nemůže nabídnout žádný mobilní operátor na vyspělém trhu s velkým počtem zákazníků – vedlo by to ke kolapsu sítě. Na to bohužel není GSM mobilní síť navržena. Síť má kapacitu nižší, než je počet zákazníků, protože neexistuje dostatek volných frekvencí. Když nabídne operátor volání zdarma i třeba jen na některých místech (například postižených povodněmi), totálně se přetíží síť. To se stalo například vloni na Slovensku, kde naši kolegové nabídli volání o Vánocích zdarma, a nakonec si naprostá většina zákazníků nezavolala a síť se z toho vzpamatovávala ještě několik dnů.