Banka vysvětluje sankci tím, že došlo k
pochybní jednotlivce. „Pokuta bude dle rozhodnutí regulátora uhrazena. Banka pravidelně
proškoluje všechny zaměstnance, kteří pracují s hotovostí, a dělá maximum pro to, aby individuálním
pochybením bylo zamezeno,“ uvedl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.
Není jasné, zda šlo o kontrolu na „udání“, nebo zda se ČNB zaměřila na více bank. „Nad rámec informací zveřejněných v pravomocném rozhodnutí se ČNB s ohledem na povinnost mlčenlivosti k výkonu dohledu nad finančním trhem nevyjadřuje,“ uvedla za centrální banku mluvčí Petra Vodstrčilová.
ČNB provedla zátah během loňského
roku. V pravomocném rozhodnutí, které banka zveřejnila na svém webu,
se uvádí, že došlo ke 45 anonymním pokusům o výměnu poškozených bankovek na
tuzemských pobočkách UniCredit Bank, tedy aniž se kontrolující identifikovali
jako lidé z České národní banky. Tento „mystery shopping“ odhalil
neochotu vyhovět na devatenácti místech. Šlo například o dvě pobočky v
Praze, dvě v Ostravě a dvě v Mostě. Kontroloři zkoušeli měnit poškozené
dvousetkorunové a pětisetkorunové bankovky.
Ze zákona o oběhu bankovek a mincí
vyplývá, že úvěrová
instituce provádějící pokladní operace bezplatně má vyměnit běžně
poškozené tuzemské
bankovky nebo mince za nepoškozené tuzemské bankovky a mince. K výměně by mělo dojít v případech,
jestliže jsou bankovky celé, anebo se jedná o bankovky, jejichž celková plocha je větší
než padesát procent, které jsou celistvé nebo které se skládají nejvýše ze dvou částí, jež nepochybně
patří k sobě.