Dopravci z Česka budou podle Ministerstva dopravy (MD) v Evropské unii pod častější, přísnější a důkladnější kontrolou než dnes. Týká se to jak dodržování pravidel mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, tak i dohody AETR. Ta upravuje podmínky pro dálkovou přepravu, především potom povinnosti řidičů dodržovat pravidelný odpočinek.
Povinností bude, aby měl každý kamion digitální tachograf. „Předpisy EU jsou v tomto ohledu v současné době velice přísné a připravují se i další zpřísnění, aby se možnost porušování dob řízení a odpočinku omezila. V rámci EU existuje povinný informační systém, a to znamená, že různé přestupky si jednotlivé členské státy navzájem hlásí. V případě, že se u některého dopravce tyto přestupky opakují, příslušná směrnice EU požaduje dočasné nebo i trvalé odebrání koncese (Eurolicence, která je univerzálním povolením na provádění silniční dopravy na území států EU),“ připomíná mluvčí MD Ludmila Roubcová. Obdobné je to podle ní i s hlášením závažných dopravních přestupků. Z tržního hlediska MD očekává tlak na zvyšování mezd řidičů, protože nízké mzdy šoférů z nových členských zemí jsou podle západoevropských dopravců neoprávněná výhoda. „Ta významně snižuje náklady a narušuje tak konkurenční prostředí,“ upřesňuje Roubcová. Řada českých autodopravců však považuje nižší mzdové náklady za poslední konkurenční výhodu před zahraničními přepravci. Výrazné zvyšování mezd by bylo pro mnoho z nich v tuto chvíli likvidační, a proto o něm neuvažují.