Menu Zavřít

Unie na síti - 4. díl

12. 1. 2004
Autor: Euro.cz

ZA TŘI MĚSÍCE A TŘI TÝDNY UŽ BUDE ZŘEJMĚ ČESKÁ REPUBLIKA ČLENEM EVROPSKÉ UNIE. POTŘEBA MÍT DOSTATEK KONKRÉTNÍCH INFORMACÍ RYCHLE ROSTE. PŘINÁŠÍME VÁM ČTVRTÝ DÍL SERIÁLU O INTERNETOVÝCH STRÁNKÁCH V ČEŠTINĚ, KTERÉ SE UNII VĚNUJÍ.

Evropské problematice se věnují i stránky soukromých firem Pestrou všehochuť informací, které se tak či onak vztahují k problematice Evropské unie a vstupu České republiky do tohoto uskupení, lze nalézt na adrese evropa.tiscali.cz. Hned po otevření stránky na nás vybafla otázka „Proč vstupuje ČR do EU?“. Skrývala se pod ní poradna Kamila Chalupy, odborníka na evropskou problematiku. Ze zveřejněných odpovědí je patrná snaha poradce odpovědět opravdu na všechny otázky, nezávisle na tom, jak složité (nebo naopak jednoduché) jsou. Po návratu na hlavní stránku se ocitáme před kaleidoskopickou nabídkou odpovědí na hromadu dalších otázek doplněnou přehledem aktuálního dění. Zajímá vás, jak se žije v Londýně, ve Vídni, v Paříži či v Barceloně? Nebo dáte přednost porovnání cen za nejrůznější výrobky a služby v jednotlivých zemích? Možná, že vás více zajímají možnosti studia v evropských zemích nebo proces rozšiřování Evropské unie. Podnikatelé jistě ocení rubriky České firmy a EU a V stup ČR do EU. Najdou zde například seriál Vstup české firmy na jednotný trh EU či soupis všech oblastí podnikání, které jsou regulovány společnou evropskou legislativou. Poněkud hůře dopadne ten, kdo se zajímá o aktuality z politiky a ekonomiky a zvolí stejně nazvanou rubriku. Tam totiž ještě neměli ani Vánoce. Podobně „aktuální“ je i rubrika Eurospeciál, ve které najdeme například loňské názory Václava Klause. A kdo to ještě neví, ten se tu také dozví, že zavedení eura už Češi nemohou odmítnout. Pojďme dál. Kdo rozklikne rubriku Evropská unie, dočká se malého překvapení. Adresa se mu změní na eu.tiscali.cz/cz aobsah je také jiný - a tak nějak povědomý. Není divu, poskytuje ho totiž Delegace Evropské komise v ČR (o čemž nás Tiscali poctivě informuje), o jejíchž stránkách jsme čtenáře Profitu informovali v č. 50/2003. Co říci závěrem? Na „evropských“ stránkách Tiscali je toho opravdu hodně. Vstupy do některých rubrik jsou dokonce zdvojeny (poradna, zpravodaj), jako by se editor bál, že je čtenáři přehlédnou. Bojí-li se naopak čtenář, aby mu něco neuteklo, měl by si zřejmě objednat zasílání novinek e-mailem. To můžeme koneckonců (z vlastní zkušenosti) doporučit každému, kdo se chce na těchto stránkách rychle zorientovat. Hodnocení Profitu: Tyto stránky byly svého času nejlepší ze všech česky psaných. Třebaže už to v mnoha ohledech neplatí, jde stále o kvalitní informační zdroj. SPÍCÍ PANNA Úplně něco jiného čeká uživatele, který zvolí adresu www.vasefinanceveu.cz. Sice se ihned dozví, kolikátého je, kolik je právě hodin (a minut a vteřin) a kdo má svátek, ale tím se aktuálnost těchto stránek bohužel vyčerpala a na problematiku EU už jí nezbyly síly. „Málokdo v této zemi se může s klienty podělit o informace, názory, analýzy a očekávání, která vstup České republiky do Evropské unie vyvolá, stejně kvalifikovaně jako naše banka,“ sděluje nám úvodník s fotkou šéfa ČSOB Pavla Kavánka. Bohužel je to totéž, co jsme se mohli dočíst už před tři čtvrtě rokem. Prakticky celá stránka jsou jakési FAQ, tedy často kladené otázky a odpovědi na ně. Ještě spíše ale to, co tvůrci tohoto „projektu ČSOB“ za takové otázky a odpovědi považují. Tak například po dotazu „Jak se mohou naši malí a střední podnikatelé vyrovnat po vstupu do EU konkurenci - konkurenci bohatší, s větším zázemím a ostřejšími lokty?,“ následuje tato odpověď: „Bude záviset na nich, jak využijí příležitost, kterou jim nový jednotný trh nabízí. K podnikání mohou využít podpůrných programů jak od české vlády, tak ze strukturálních fondů EU.“ Howgh! Co k tomu dodat? Jestli si ČSOB představuje služby zákazníkům takhle, pomáhej jejím klientům pámbu. Hodnocení Profitu: Ostudné. Provozovatel by udělal nejlépe, kdyby nechal tuto spící pannu zemřít. SHÁNÍTE LOBBING V EU? Po předcházejícím smutném příběhu zkusme něco veselejšího. Opustíme soukromé instituce a zvolíme adres u www.euroservis.cz. Tu má „na svědomí“ vládní agentura na podporu obchodu CzechTrade. A co nabízí? „Činnost Euroservisu se zaměřuje na sběr, třídění a distribuci podnikatelských informací o EU a na tvorbu programů a získávání finančních prostředků na jejich spolufinancování ze zdrojů Unie,“ píše se v úvodu stránky. Ta je graficky velmi jednoduchá a její ovládání prosté. Jednotlivé rubriky mají ale značně nevyrovnanou úroveň. Jestliže například v rubrice Vzdělávání naleznete aktuální seznam akcí, rubrika ČR a Evropská unie „zamrzla“ v předreferendové době. A zatímco uživatel, který zvolí Praktické informace, se může proklikat třeba na Průvodce veřejnými zakázkami v Belgii (v češtině), bude jeho kolega, hledající užitečné internetové adresy v rubrice Další informační zdroje, zřejmě poněkud zklamán. Tedy, abychom byli spravedliví, bude-li trvat na češtině. Odkazů na stránky v angličtině (nejen) najde naopak spoustu (i se stručnými anotacemi). Velmi zajímavá je rubrika Přehled poradců a informačních specialistů a jejích čtrnáct podrubrik. Najdete zde kontakty nejen na poradce vo boru práva Evropských společenství či technických požadavků EU na výrobky, ale (k našemu překvapení) třeba i v kategorii Lobbing v EU. Pravda, zatím jsou tam ti lobbisté jen dva, ale časem - kdo ví? Hodnocení Profitu:** Stránka vypadá slibně. Potřebuje jen trochu vyčistit a v některých rubrikách doplnit. Jen tak dál!

  • Našli jste v článku chybu?