Aby se Česká republika mohla plně zapojit do evropských dopravních struktur, potřebuje dokončit dva dálniční úseky, které jsou součástí mezinárodních tranzitních koridorů. Zatímco výstavba obchvatu Plzně jako posledního úseku dálnice D5 má jasně stanovené datum dokončení, u průtahu Českým středohořím na dálnici D8 situace zdaleka tak růžová není.
Podle původních představ vlády z roku 2000 měla být základní síť dálnic, tedy včetně výše uvedených úseků a dále dálnic D11, D47 a D3, hotova do konce roku 2010. Ministr dopravy Milan Šimonovský nyní tvrdí, že se tento harmonogram může podařit splnit omezeně, pokud se však najdou další zdroje financování. Stát by prý potřeboval ročně na výstavbu dálnic a rychlostních komunikací kolem 100 miliard korun. „Fond dopravy má letos k dispozici sotva polovinu této částky, a to jde ještě její část na budování železničních koridorů či vodních cest,“ upozornil ministr.