Další velké fúze a akvizice v sektoru budou následovat
Švýcarská společnost Nestlé s ročním prodejem 46 miliard dolarů už není světovou potravinářskou jedničkou. Její místo minulý týden zaujal britsko–nizozemský Unilever, neboť se mu podařilo získat amerického konkurenta Bestfoods a jeho úhrnný prodej se díky této významné akvizici zvýší na 52 miliard dolarů. Vůbec největšího převzetí ve světovém potravinářském průmyslu za posledních dvanáct let, které analytici označují za začátek mohutné vlny fúzí a akvizicí v oboru, dosáhl Unilever po více než měsíci urputných bojů a dohadování. Nakonec za Bestfoods zaplatil 20,3 miliardy dolarů. Současně převezme jeho dluhy ve výši čtyř miliard dolarů. Akvizice, kterou musejí ještě schválit úřady na ochranu hospodářské soutěže v Evropě a USA, by měla přinést roční úspory kolem 750 milionů dolarů. Pod jednu střechu se tak dostanou margaríny Flora, čaje Lipton, zmrzlina Algida i čisticí prostředky Unileveru s bestfoodovskými polévkami Knorr, muffiny Thomas nebo majonézami Hellmann s. Hltající Unilever. S nabídkou na převzetí přišel Unilever zhruba před měsícem. Tehdy byl za každou akcii Bestfoods ochoten zaplatit 61 až 64 dolarů. Bestfoods však takovou nabídku odmítl jako nezajímavou. Již dříve o firmu usiloval Heinz, ale odešel s prázdnou, podobně dopadl i další potravinářský gigant Diageo. Do hry ze zapojil i Campbell Soup s nabídkou patnácti miliard dolarů. Britský šéf Unileveru Niall FitzGerald několikrát cestoval do New Jersey, kde přesvědčoval americké partnery o lukrativnosti své nabídky. Minulý týden ji zvýšil na 73 dolary za akcii a o světové potravinářské jedničce bylo rozhodnuto. Blahopřát si může i šéf Bestfoods Dick Shoemate: vyjednal skvělé podmínky pro svou firmu – na akciích získá o třetinu více, než činil tržní kurs na začátku jednání. Akvizice je součástí nové strategie Unileveru, kterou ohlásil zhruba před rokem: raději pohltit co nejvíce konkurentů než přicházet s vlastními novými značkami, které vyjdou podstatně dráže. Za poslední půlrok investoval 3,6 miliardy dolarů a posílil své postavení ve Francii akvizicí Amora–Maille, dále ve Spojených státech a v Jižní Americe, kde získal dvě skvěle prosperující společnosti: Slim Fast, výrobce přípravků na hubnutí, a producenta přírodních zmrzlin Ben Jerry s. Nizozemský šéf Unileveru Antony Burgmans prohlašuje, že tažení ještě není zdaleka u konce. Pro Unilever akvizice znamená další „dobytí Ameriky a rovnoměrnější rozložení aktivit na starém kontinentu a za oceánem. Navíc je Bestfoods výborně zavedený nejenom v USA, ale také na jihoamerickém trhu. „Přínos transakce je nepopiratelný, tvrdí vedení obou firem. Jen aby nezaskočilo. Odborníci sledující světové potravinářství upozorňují, že Unilever přistoupil k rozsáhlé akvizici v době, kdy sám prochází hlubokou restrukturalizací (EURO 9/2000). Letos na jaře, poté, co ohlásil o pět procent nižší zisky než v předchozím roce, Unilever sdělil, že sníží počet vyráběných značek z 1600 na čtyři stovky. Zaměřit se hodlá především na potravinářský sektor. Značkám, jako Lipton nebo zmrzlina Algida, se teď dostane podstatně větší pozornosti. Pracímu prášku Persil, šamponům Organics, mýdlům Dove či Lux však zcela jistě odzvoněno není. I ty se dostaly mezi „vyvolené tahouny představující devadesát procent všech prodejů společnosti. Smráká se ale především nad výrobky čistě lokálního charakteru. Koncern se o zefektivnění výroby snaží i jinak: ohlásil, že po celém světě uzavře zhruba stovku továren a propustí 25 tisíc lidí, což je zhruba desetina všech zaměstnanců. Někteří analytici vidí akviziční snažení Unileveru značně skepticky: „Pustíte–li se do největší restrukturalizace v historii firmy a současně do největší akvizice v sektoru, je riziko dost velké. Ale nikdo dnes nemůže s jistotou říci, že postupujete špatně, to se ukáže za dva až tři roky, uvedl pro britský list Financial Times nejmenovaný analytik. Burzy cenných papírů však těmto obavám nenaslouchají. Investoři naopak září nadšením a okamžitě se pustili do skupování akcií obou firem. Po uveřejnění zprávy o jejich propojení akcie Bestfoods poskočily o deset procent na 69,19 dolaru, Unilever přibral jedno procento a prodával se za 51,25 dolaru. Nová éra. Mnozí odborníci se domnívají, že Unilever svými velkými akvizicemi výrazně přispěje k nové vlně dalších spojení v potravinářském průmyslu. Žádný z nejvýznamnějších hráčů na trhu však zatím nemá chuť na vzájemný souboj. Jak dlouhou dobu ale budou mít na přípravu většího střetu, není vůbec jisté. Na prodej je totiž nyní zcela nečekaně – po nátlaku většinových akcionářů – Nabisco, přední světový výrobce sušenek. O něj by se mohl utkat i Unilever třeba s francouzskou Danone, což je největší konkurent Nabisca. O Nabisco však chce usilovat i britský Cadbury Schweppes, po–dle některých informací možná společně s Danone. A stranou nehodlá zůstat ani Philip Morris.