Firmy přímého prodeje zaměstnávají i "problematické" uchazeče
Jednou z nejznámějších společností, která představuje své produkty prostřednictvím přímého prodeje, je švýcarská firma Zepter. Její obchodní zástupci nabízejí lidem ve čtyřiceti zemích nádobí, kosmetiku či lékařské přístroje. S generálním ředitelem pro Českou a Slovenskou republiku Romanem Stiegerem hovořil týdeník EURO především o úskalích a výhodách přímého prodeje.
EURO: Jak jde dohromady nádobí a kosmetika? STIEGER: Velmi dobře. Nabízíme klientům takové produkty, které přispívají k jejich zdraví a kráse. Jak nádobí, tak kosmetika jsou výrobky, které mohou pomoci zkvalitnit život celé rodiny.
EURO: Proč využíváte pro prodej a prezentaci právě formu přímého prodeje? STIEGER: Nabízíme kvalitní zboží, sofistikované přístroje a výrobky, které vyžadují nadstandardní předvedení výrobku a vysvětlení jeho užitku. Toho můžeme docílit pouze prostřednictvím přímého prodeje. Navíc pro klienta je toto pohodlný způsob pořízení zboží z pohodlí domova a nabízí mu možnost i mnohem kvalitnějšího poprodejního servisu. Také pro výrobce je to velmi efektivní umístění výrobků na trhu bez velkých nákladů a zbytečných pronájmů prodejních ploch nebo budování kamenných obchodů.
EURO: Přímý nebo také podomní prodej je vnímán trochu pejorativně. Často bývá zmiňován i v souvislosti se soudními spory. Co si o tom myslíte? STIEGER: Jako přímý prodej nelze chápat totéž co podomní. V případě přímého prodeje jde vždy o předem domluvený dobrovolný kontakt dvou zainteresovaných stran. Naši reprezentanti navštěvují klienty vždy po předchozí domluvě a poskytují kvalitní prezentaci a poradenství. Nadnárodní společnost našeho typu může podnikat jen v souladu se zákony a předpisy dané země. Nemělo by docházet k tomu, že byl porušován zákon na ochranu spotřebitele nebo byl vyvíjen nátlak na kupujícího. U nás soudní spory nečiní ani jedno procento z uzavřených smluv. Koneckonců neznám žádnou obchodní společnost, která by nikdy neřešila žádné reklamace. Případným rizikům v rovině individualit jednotlivých prodejců se snažíme předejít kvalitním vzděláváním a přípravou.
EURO: Není forma přímého prodeje v dnešní době už přežitek a otázkou jen několika málo firem? STIEGER: Určitě není. Na celém světě dnes v přímém prodeji pracuje kolem 60 milionů lidí. Za minulý rok vyprodukovaly tyto společnosti obrat 100 miliard dolarů, což svědčí o jejich ohromné síle. Provedli jsme v loňském roce průzkum, který se dotazoval na to, kolik klientů využilo nějaké služby přímého prodeje k nákupu zboží v minulém roce. Ukázal, že plná třetina všech spotřebitelů využívá této formy prodeje. Nás těší to, že jedna třetina z nich právě využila a nakoupila právě výrobky společnosti Zepter.
EURO: Loni jste zorganizovali velkou náborovou kampaň. Nakolik byla úspěšná? STIEGER: Kampaň hodnotíme jako zdařilou a hodláme v ní pokračovat i letos. Loni jsme rozšířili síť obchodních reprezentantů proti roku 2006 o 30 procent. Nyní tedy disponujeme v České republice 3500 reprezentanty. Umožňujeme jim vybudovat si kvalitní podnikání se silným zázemím a podporou nadnárodní společnosti. Souvisí to i se sociální otázkou. V osobním prodeji mohou pracovat například ženy v domácnosti nebo na mateřské dovolené a lidé různých věkových skupin. My dáváme všem prostor a možnost se uplatnit.
EURO: Dlouho jste působil ve funkci generálního ředitele na Slovensku, kterou jste neopustil ani nyní, po jmenování v Česku. Můžete srovnat, jak se liší český a slovenský trh? STIEGER: Pro oba trhy platí, že klient má mnohem více informací a možností si informace, které dostane od prodejců, ověřovat. Celkově se trh vzdělává, sofistikuje. Slovensko je lídrem hospodářského růstu a trh je zde také velmi dynamický. V Česku zase vnímáme větší tlak na kvalitu a poradenství.