Červencový historický let do kosmu, díky němuž sir Richard Branson zahájil novou éru vesmírné turistiky, se stal předmětem zájmu amerického Federálního úřadu pro letectví. To samo o sobě nikdy nevěstí nic dobrého.
Přestože se původně zdálo, minimálně z pohledu laické veřejnosti, že se miliardářův výlet „ke hvězdám“ obešel bez komplikací, opak je pravdou. Plavidlo se odchýlilo od předem stanoveného kurzu a po dobu jedné minuty a jednačtyřiceti sekund se nacházelo mimo oblast svého letového povolení. Jinými slovy, jak odhalila zpráva reportéra New Yorkeru Nicholase Schmidleho, VSS Unity narušila na bezmála dvě minuty vymezený letový prostor, ve kterém neměla v danou chvíli co pohledávat.
Proč se tak stalo, nyní vyšetřují úředníci z FAA, přičemž než naleznou odpověď na všechny otázky, musí si Branson nechat na další lety k hranici kosmu zajít chuť.
„Virgin Galactic nebude moci své plavidlo SpaceShip Two (pojmenované VSS Unity) vrátit do provozu, dokud FAA neschválí závěrečnou zprávu vyšetřovací komise a neurčí, zda incident nemohl ohrozit bezpečnost veřejnosti,“ cituje CNN vyjádření úřadu.
Mluvčí Virginu Galactic Barney Gimbel uvedenému serveru potvrdil, že během onoho červencového letu skutečně došlo ke „změně“ trajektorie, avšak zároveň dodal, že „piloti postupovali přesně tak, jak byli vycvičeni, a řídili se stanovenou procedurou“. Jako příčinu incidentu označil silné větry vanoucí ve vysokých výškách.
„Ani na okamžik nebyli pasažéři nebo posádka v důsledku změny trajektorie vystaveni riziku,“ dodal Gimbel. Totéž podle něj platí i pro lidi dole na zemi, nad žádnou městskou zástavbou se VSS Unity v inkriminovaný okamžik údajně nepohybovala.
Místo vesmírného plavidla padají akcie
Včerejší oznámení úředníků FAA o uzemnění letové flotily Virginu Galactin se pochopitelně promítlo i do ceny jejích akcií. Ty totiž podle webu CNBC hned vzápětí odepsaly ze své hodnoty tři procenta a v samém závěru obchodního dne byly k dostání za 25,99 dolarů (557,5 koruny) za kus.
Otázkou rovněž je, co aktuální vyšetřování ze strany amerického leteckého úřadu, respektive vynucené uzemnění plavidel Bransonovy společnosti udělá s jejími plány. Shodou okolností zrovna ve čtvrtek informovalo vedení firmy o tom, že chystá provést další zkoušku, v pořadí již třiadvacátou. V jejím rámci se mělo na palubu VSS Unity podívat trio zaměstnanců Virgin Galactic v doprovodu dvou příslušníků italského letectva a vědce z italské Národní výzkumné rady, jehož úkolem bylo zkoumat chování lidského těla během takzvané mikrogravitace.
Dle uvedeného serveru se další plánovaná letová zkouška měla odehrát ještě v průběhu měsíce září, případně října. Zda se tak ale nakonec doopravdy stane, je v tuto chvíli ve hvězdách.
Problematické letové zkoušky
Podobné incidenty nejsou v případě společnosti Virgin Galactic ničím ojedinělým. Ačkoliv dosud poslední let VSS Unity skončil úspěchem – byť ve světle nejnovějších informací pouze relativním -, hned na několik z těch předešlých by slavný miliardář a jeho kolegové nejspíše nejraději zapomněli.
Loni v prosinci se společnost vydala do vesmíru po bezmála dvaadvacet měsíců dlouhé pauze v naději, že svůj testovací program posune zase o něco blíž zdárnému konci. Leč nestalo se tak. Pilotům se totiž nepodařilo zažehnout raketové motory, a tak loď na místo vstříc vesmíru zamířila klouzavým letem zpět na zem. Celý indent se obešel zranění.
To bohužel neplatí pro událost z roku 2014. Tehdy se loď VSS Enterprise, předchůdce současného plavidla, rozlomila za letu a havarovala v kalifornské Mohavské poušti. Vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) ukázalo, že co-pilot Michael Alsbury aktivoval vzdušnou brzdu používanou při sestupu dříve, než měl, v důsledku čehož došlo k narušení její konstrukce a následnému rozpadu. Sám Alsbury během nehody zahynul, zatímco jeho kolega Peter Siebold vyvázl s vážnými zraněními.