Menu Zavřít

Přišli jste o práci? Registrace na úřadu práce se rozhodně vyplatí, ušetříte nervy i peníze

6. 9. 2019
Autor: Profimedia.cz

Ztráta práce patří k tíživým životním situacím. Povinnost registrovat se v takovém případě na úřadu práce sice neexistuje, přesto nejvýhodnější variantou je se do tří dnů od ztráty zaměstnání na úřadu práce zaevidovat. Předejdete tak zbytečným komplikacím a finanční ztrátě.

Proč je dobré registrovat se na úřadu práce

Pro přihlášení na úřad práce po skončení pracovního poměru práce mluví tři dobré důvody. Tím hlavním určitě je, že při splnění všech podmínek vám bude úřad práce vyplácet podporu v nezaměstnanosti. Druhou výhodou bude, že vám může úřad práce zprostředkovat nové pracovní místo, a to navíc podle vašich představ. Tedy pokud některé nabídky práce v okolí budou odpovídat vaší kvalifikaci, zdravotní způsobilosti a pracovním zkušenostem. Jestliže to není v dané situaci možné, úřad práce vám může zprostředkovat a proplatit vhodný kurz pro vaši profesní rekvalifikaci. Třetím bonusem je, že v budoucnu při žádosti o důchod se bude řešit, jak dlouho jste pracovali. Registrací na úřadu práce dokážete, že jste práci aktivně hledali a pracovat se snažili.

Naše rada: Nový profesní život začíná ukončením starého. Jak a kdy podat výpověď?


Jaké k registraci potřebujete dokumenty?

Zaregistrovat se na úřadu práce je v místě vašeho trvalého bydliště je rozhodně nejvýhodnější. Přinést na úřad práce si musíte několik nezbytných dokumentů. Základní dokumentem je občanský průkaz. Dále je potřeba doložit, že jste skutečně nezaměstnaní. To může být například výpověď z pracovního poměru nebo dohoda o skončení pracovního poměru.
TIP: Seznam úřadů práce v ČR
Potřebné jsou i další dokumenty, pokud je máte v dané situaci k dispozici. Patří sem zápočtový list, doklad o výši vašeho průměrného výdělku a také evidenční list důchodového pojištění.
Co přinést s sebou při přihlášení na úřad práce po skončení pracovního poměru
• občanský průkaz
• výpověď nebo ukončení dohody o provedení práce
• zápočtový list
• doklad o výši průměrného výdělku
• evidenční list důchodového pojištění
• potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného
Na úřadu práce budete vyplňovat dva formuláře - žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti. Podání obou žádostí je nutné osobně.
Zapamatujte si: Zdravotní pojištění za vás po dobu evidence na úřadu práce bude hradit stát. Sociální pojištění vám hrazeno nebude, pouze se vám doba, po kterou budete vedeni v evidenci uchazečů o zaměstnání, započítá jako účast na důchodovém pojištění, a to po dobu, kdy vám náleží podpora v nezaměstnanosti.

Jak získat podporu v nezaměstnanosti

Nárok na podporu v nezaměstnanosti má uchazeč o zaměstnání, který získal zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností v posledních dvou letech dobu důchodového pojištění v délce alespoň 12 měsíců a požádal úřad práce o poskytnutí podpory v nezaměstnanosti.

Přečtěte si: Podpora v nezaměstnanosti: kdo má nárok a na kolik?


Délka podpory v nezaměstnanosti se odvíjí od věku žadatele.
Jak dlouho budu dostávat podporu v nezaměstnanosti z úřadu práce podle věku
méně než 50 let: 5 měsíců
50 - 55 let: 8 měsíců
více než 55 let: 11 měsíců

Opětovné přihlášení na úřad práce

Získali jste během evidence na úřadu práce nové zaměstnání? Pak nesmíte zapomenout, že musíte tuto skutečnost oznámit úřadu práce nejpozději do osmi kalendářních dnů. Nesplnění těchto podmínek by mohlo vést k sankčnímu vyřazení, což by mohlo negativně ovlivnit vaši případnou další evidenci na úřadu práce. Čtěte také:

Hledáte práci a nemůžete najít? Naučte se správně napsat životopis

Co je ochranná lhůta aneb Kdy nemůžete dostat výpověď?

Výpověď dohodou je trik zaměstnavatelů. Pokud ji podepíšete, přijdete o své nároky

  • Našli jste v článku chybu?