Menu Zavřít

Úřad vítěze potvrdí

10. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Výsledky tendru se začal zabývat již druhý úřad Evropské komise

Anabáze výběru firmy, která má zajistit zpoplatnění českých silnic mýtným systémem, se chýlí ke konci. Alespoň tedy v České republice. Důvěryhodný zdroj týdeníku EURO uvedl, že předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina výsledek výběrového řízení potvrdí. Systém pro výběr mýtného tedy dodá rakouská společnost Kapsch. Neúspěšné firmy, jež se výběrového řízení zúčastnily či které kvůli údajné diskriminaci satelitního řešení do tendru vůbec nešly, musejí nyní čekat na výsledek vyšetřování Evropské komise. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že českým mýtem se začalo zabývat další oddělení komise a oficiální vyšetřování se již připravuje.

FIN25

Diskriminovaný satelit.

Stanovisko českého ministerstva dopravy si na konci února vyžádal šéf generálního ředitelství pro vnitřní trh a služby Evropské komise Alexander Schaub. Nyní se na Schauba obrátil šéf oddělení komise zodpovídajícího za dopravu a energie Matthias Ruete. V dopise, který má týdeník EURO k dispozici, píše, že jeho oddělení se výběrovým řízením na systém výběru mýtného rovněž zabývá. „V současné době zahajujeme řízení pro porušení práva (infringement) s ohledem na směrnici 2004/52/CE o součinnosti elektronického mýta v Evropě,“ uvádí Ruete. Důvodem Ruetova vyšetřování však nejsou stížnosti vyřazené společnosti Autostrade, které zkoumá Schaub. Ruete se domnívá, že Česká republika porušila doporučení Evropské komise, aby při výběru mýtného systému preferovala satelitní technologii. Jeho úřad však může zahájit akci teprve tehdy, až český antimonopolní úřad vydá pravomocné rozhodnutí. „Evropská směrnice nepředepisuje satelitní technologii jako jedinou v budoucnosti v Evropě používanou technologii, avšak důrazně ji doporučuje. Domníváme se, že by neměla být vyřazena ze současných ani budoucích tendrů a její dodavatelé by měli mít šanci podat své nabídky,“ uvádí Ruete. Ředitel oddělení dopravy Evropské komise o výběrovém řízení dokonce mluvil s ministrem dopravy Milanem Šimonovským. „Měl jsem možnost tuto záležitost prodiskutovat s panem Šimonovským a varoval jsem ho před možnými následky. Těmi by mohlo být zrušení běžícího řízení, pokud ho shledáme ilegálním. Také jsme slyšeli, že DG MARKT (oddělení pro vnitřní trh a služby - pozn. red.) obdržel od nejrůznějších dodavatelů technologií další stížnosti na výběrové řízení. Zpracování těchto nových stížností bychom se chtěli zúčastnit, píše Ruete Schaubovi. Předmětem řízení Evropské komise proti České republice tedy nakonec nebudou údajné prohřešky v práci výběrové meziresortní komise. Komise se domnívá, že v České republice byla diskriminována satelitní technologie, na což upozorňovaly mnohé renomované zahraniční společnosti ještě před zahájením výběrového řízení. Z informací týdeníku EURO, potvrzených ředitelem oddělení transevropských sítí Evropské komise Heinzem Hilbrechtem, vyplývá, že příprava řízení je teprve na počátku. Ministr dopravy Šimonovský se však vyšetřování odvolacího orgánu Evropské unie neobává. „S ředitelem Ruetem jsem se setkal a o mýtném jsme hovořili. Upozornil mě, že komise může vstoupit do celého procesu výběru vítězné firmy. Myslím si, že pro své vyšetřování nenajdou žádný podklad. Ministerstvo dopravy původně chtělo zpoplatnit pouze dálnice, a v takovém případě by byl mikrovlnný systém výhodnější. Poté se však rozhodlo i o zpoplatnění silnic prvních tříd a proto vládní komise připravila podmínky, které nediskriminovaly žádný ze způsobů výběru mýtného,“ řekl týdeníku EURO Šimonovský. Postup komise nebude mít odkladný účinek, ministerstvu dopravy tedy nic nebude bránit v podepsání smlouvy s vítěznou společností Kapsch.

Čas jsou peníze.

Přestože údaje o ztrátách způsobených odkladem výběru mýtného se značně rozcházejí, je jisté, že stát na tom rozhodně nevydělává. Kdy budou nákladní vozidla s hmotností převyšující dvanáct tun platit za kilometry ujeté na českých dálnicích a silnicích první třídy, není stále jisté. Původně se předpokládalo, že smlouva s vítěznou společností bude podepsána na konci loňského roku. Tento termín nebyl reálný jak kvůli opravným prostředkům, jež uplatnily vyřazené firmy, tak vzhledem k pozdnímu přijetí zákona, který výběr mýtného legalizoval. Ministerstvo dopravy přitom požaduje, aby vítězná firma spustila systém od začátku ledna příštího roku. „Pracujeme na řešení, které by umožnilo spustit systém v maximálním rozsahu od 1. ledna 2007. V této chvíli nechceme spekulovat a čekáme na ukončení rozhodovacího procesu ÚOHS. Pokud by rozhodl do poloviny tohoto měsíce, samozřejmě by nám to termínově napjatou situaci ulehčilo. Systém začneme samozřejmě budovat až po podpisu kontraktu ze strany zadavatele. Doufám, že tento krok by následoval v co nejkratší době po konečném rozhodnutí úřadu,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel Kapsch Telecom Karel Feix. Otázkou zůstává, co by se s vybudovaným systémem stalo, kdyby se naplnila Ruetova hrozba a Evropská komise po nějakém čase výsledky výběrového řízení anulovala.

  • Našli jste v článku chybu?