Menu Zavřít

Úřady elektronická tržiště příliš nevyužívají

7. 6. 2014
Autor: Martin Pinkas, Euro

Elektronicky zadávané malé zakázky šetří státu stovky milionů, ale protože nejsou povinné, úřady je obcházejí.

Na českých elektronických tržištích pro veřejné zakázky si můžete pořídit nejrůznější vymoženosti. Od „břidlicových tabulek k psaní“ pod kódem 39292100-6, jež byly pravděpodobně intenzivně užívány naposledy za Chammurapiho, až po „návrh webových stránek“ pod kódem 72413000-8. A všechno mezi tím. Evropská komise, která má jednotný klasifikační systém CPV na starost, evidentně pamatuje na vše.

Stejně starý, bratru čtyři tisíce let, je i samotný smysl tržiště – soustředit na jednom místě potenciální kupce a prodejce, aby v mantinelech platného tržního řádu dohadovali obchod. Smyslem tržiště je úspora na straně kupujícího a větší tržby na straně prodávajícího. Využití internetu je už jen technologický detail, který na podstatě nic nemění. Úspory si od využívání elektronických tržišť a elektronických aukcí sliboval každý, kdo nerezignoval na ideál transparentního a úsporného státu. Úspory při nákupu spotřebního materiálu, opakovaně nakupovaných služeb i stavebních prací.

Jedná se jen o zakázky malého rozsahu, zakázky zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení a (zjednodušeně řečeno) malé, opakované věci; kumulativně ovšem s velkým objemem.

Koncesi na provozování e-tržišť získalo od ministerstva pro místní rozvoj do konce března roku 2017 pět firem. Všechna ministerstva, dalších jedenáct ústředních orgánů státní správy a jim podřízené (příspěvkové) organizace musejí na těchto e-tržištích nakupovat vybrané komodity.

Možná to zkusíme

Když v květnu 2010 přijímala vláda Strategii používání e-tržiště pro veřejnou správu, počítala, že ročně ušetří nejprve 1,2 miliardy korun a posléze až 2,1 miliardy. Výsledky jsou ovšem mnohem skromnější a Nejvyšší kontrolní úřad se pokusil rozklíčovat proč. Na rozdíl od jiných případů, kdy se kontroloři NKÚ do složitých procesů zjevně zamotali, tentokrát názorně ukazují, co je na českých e-tržištích shnilého.

Ze zjištění kontrolorů jasně vyplývá hlavní problém elektronických tržišť: zadávání malých zakázek u vybraných komodit vlastně není pro „povinné osoby“ vůbec povinné – protože je bez sankcí. Proto se ušetřilo jen 320 milionů, tedy něco málo přes čtvrtinu odhadované úspory. Zarážející je rovněž fakt, že se na e-tržištích téměř neuplatnily e-aukce (pouze 0,1 procenta zadaných zakázek). A ještě hůř lze vysvětlit, proč úřady nepoptávají zboží či služby ve sdružení, aby dosáhly na ještě vyšší množstevní slevu.

NKÚ objevil i nějaké nedodržení předpisů, ale z nich plynou ztráty maximálně v jednotkách milionů. Důležitější je poznání, jak je to v Česku s tím, když se vláda usnese, že se něco „musí“ – úřady si to přeloží „možná to zkusíme“. I když se to týká nehospodárnosti ve veřejném sektoru, z níž má veřejnost oprávněně kopřivku a dává to politikům ve volbách pravidelně pocítit. S nezávaznými nákupy na e-tržištích je to jako ve Švejkovi: Dokud to zákon výslovně pod hrozbou sankcí nepřikáže, bude nákup mimo tržiště jednou z mnoha věcí, „které se nesmějí dělat, ale můžou se provádět“.


Čtěte také:

MM25_AI

Stát loni přes e-tržiště zadal 43 tisíc zakázek za čtyři miliardy

NKÚ: E-tržiště ušetřila méně než ministerstvo slibovalo

  • Našli jste v článku chybu?