POHLED EKONOMALevný dovoz ničí tuzemské výrobce. Tuto větu jsme mohli slyšet nedávno v mediích. A stejně tak ji bylo možno slyšet i v minulosti, každý rok několikrát. Je to ve své podstatě stížnost od výrobců směrem ke státu, od kterého očekávají, že by mohl jejich hlasy vyslyšet a podat jim pomocnou ruku ve formě zásahu proti „levnému dovozu“.
POHLED EKONOMA
Levný dovoz ničí tuzemské výrobce. Tuto větu jsme mohli slyšet nedávno v mediích. A stejně tak ji bylo možno slyšet i v minulosti, každý rok několikrát. Je to ve své podstatě stížnost od výrobců směrem ke státu, od kterého očekávají, že by mohl jejich hlasy vyslyšet a podat jim pomocnou ruku ve formě zásahu proti „levnému dovozu“.
NÁŠ ZÁKAZNÍK, NÁŠ PÁN
Vinit zákazníka, že si nekupuje to, co právě já prodávám, je však velmi ošidné, ale hlavně bezvýznamné. Co se to vlastně na trhu děje? Zahraniční konkurence přebírá některým českým firmám zákazníky. Ti nakupují to, co považují za výhodnější. Realizují subjektivní rozhodování o ceně a kvalitě.
Zákazníci mají na výběr koupit za vyšší cenu domácí výrobek určité kvality a také mají na výběr výrobek z dovozu za nižší cenu, který dosahuje také nějaké kvality. Hodnocení kvality a ceny je na každém zákazníkovi, nikdo jiný to posoudit nedokáže. Zejména úředníci, které vyzývají domácí výrobci k činu, mají v tomto směru značně svázané ruce. Mohou nabídku na trhu posoudit ze svého individuálního hlediska, ale to opravdu nelze považovat za objektivní a jedině správné. Pokud zákazníci preferují jiné než domácí zboží, mají k tomu jistě své důvody, které nemůžeme hodnotit, pouze respektovat. Pokud nechtějí vyšší kvalitu výrobků, kterou nabízejí domácí výrobci a jsou ochotni přijmout zejména nižší cenu výrobků z dovozu, je to silný tržní impulz, který ukazuje projevené preference zákazníků. Tato informace je cenná a velmi důležitá pro domácí výrobce, kteří čelí poklesu prodeje.
Domácí producenti nabízejí výrobky, které zákazníci nepovažují za tu nejlepší možnou volbu. Možná dosahují vyšší kvality, ale za vyšší cenu, kterou nejsou kupující ochotni akceptovat, neboť mají k dispozici lepší nabídku konkurence. Jinými slovy domácí výrobci nabízejí zboží takové kvality a ceny, které není na prvním místě volby zákazníka.
ÚŘAD JE ANALÝZY NESCHOPEN
Co dělat, pokud výrobce čelí úspěšnější konkurenci? Zejména se přizpůsobit potřebám trhu, případně jeho potřeby vhodně nasměrovat. Komunikovat se zákazníkem a rozpoznat jeho potřeby je základ úspěšného obchodu. Všichni mají stejné možnosti a záleží na jejich schopnostech, zda dokáží zdůraznit nižší cenu nebo určitou kvalitu.
Jaké jsou očekávané kroky úřadu? Čeká někdo, že úředníci vyrazí do obchodů a budou zkoumat potřeby zákazníků? Ne, očekává se, že úřad zajistí překážky pro dovoz výrobků tak, aby se pomohlo domácím výrobcům a uškodilo konkurenci.
Nikdy však nejde o zájem koncového zákazníka, který je cílem všeho podnikání. Na toho se při vytváření překážek obchodu zapomíná. A přitom je to on, kdo má újmu ze zvýšené ceny, což jej jistě nepotěší. Na druhé straně je vidět prospěch domácích výrobců, kteří jsou rádi, že konkurence byla omezena. Na úřadu je, aby rozhodl, zda je vyšší prospěch domácích výrobců, nebo újma zákazníků. Takové analýzy není úřad schopen.