OECD chválí vládu za započaté změny, doporučuje však radikálnější opatření
Téměř jako na objednávku české vlády přišla nedávná zpráva Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) o stavu české ekonomiky. Do Česka ji přijel představit generální tajemník OECD Ángel Gurría a nevyznívá pro nás právě špatně. Česká ekonomika si podle zprávy dál může udržet svůj vysoký růst. Vše záleží na tom, nakolik bude mít nejen tato vláda odvahu a mandát pro další části reforem. Když půjdou správným směrem, můžeme podle analýzy OECD dohnat do deseti let původní evropskou patnáctku. Mezitím se musíme vyrovnat především se stárnutím populace a zvyšujícími se nároky na sociální výdaje.
POZDĚJI DO DŮCHODU
Vláda sklidila pochvalu mezinárodní organizace zejména za zahájení reformy veřejných financí a zdravotnictví. Přestože OECD předpovídá na příští rok snížení růstu HDP na 4,5 procenta, může naše ekonomika stále těžit z výrazného oživení růstu. To nahrává reformním krokům a postupnému snižování rozpočtového deficitu.
V některých oblastech jsou však provedená opatření stále nedostatečná. Vláda musí především dotáhnout plány na zjednodušení daňového systému, rozhodnout o hlubší penzijní reformě, motivovat starší skupiny obyvatel k práci a provést reformu školství spojenou se zavedením školného.
Společným tématem pro celou reformu veřejných financí i analýzu OECD je stárnutí obyvatelstva. Demografické složení země velmi ovlivňuje jak státní příjmy, tak i jeho výdaje. Stárnutí je celoevropský trend, který nezvrátí ani současný český „babyboom“. OECD Česku předpovídá v následujících padesáti letech dvě fáze rychlého stárnutí a zvýšení státních výdajů až na sedm procent HDP, což představuje jeden z největších fiskálních tlaků v zemích Evropské unie. Některé studie dokonce uvádí, že v roce 2050 bude v Česku na sto pracujících lidí 55 důchodců (EURO 35/2007). Doporučení se proto týkají především toho, jak do pracovního procesu zahrnout co nejvíce lidí. Ángel Gurría se například vyjádřil pro zkrácení mateřské dovolené a zároveň zlepšení zázemí péče o děti. Další z řešení vidí v podpoře zaměstnávání seniorů i po překročení důchodové hranice. Právě ta je podle OECD stále nízká a její zvyšování je příliš pomalé. „Většina zemí OECD začíná na hranici pětašedesáti let a nyní ji o rok až dva posouvá nahoru,“ poznamenal Gurría.
NENÍ S KÝM SROVNÁVAT
Při hodnocení reformy českého zdravotnictví byli ekonomové OECD poněkud opatrní. Nemají totiž současné vládní kroky s kým srovnávat. Podobný systém platí pouze ve Švýcarsku nebo Nizozemsku (tam teprve od roku 2006). Konstatují pouze, že vznik konkurenčního prostředí u zdravotních pojišťoven je cesta dobrým směrem, ale pro podrobnější analýzu neexistuje dostatek podkladů. Varují ale před snahou ústavů o takzvané „sbírání smetany“ a vybírání si pouze ekonomicky výhodné struktury pojištěnců. „Dnes už pro pojišťovny není ekonomicky zajímavý bohatý člověk. Existuje stoprocentní přerozdělení, které funguje už od roku 2006,“ vyvrátil týdeníku EURO tyto obavy ekonom Miroslav Zámečník.
Třináct a půl procenta, která lidé platí v rámci povinného pojištění, je totiž odvedeno do jednoho balíku, jenž se pak mezi jednotlivé pojišťovny přerozdělí podle toho, jakou skladbu pojištěnců daná pojišťovna má. V Nizozemsku jsou ještě dále. „Nepřihlíží se jen k věku a pohlaví, ale také k tomu, zda tito lidé netrpí například chronickými nemocemi. Pak se rozpočítá, jaké mají zastoupení v pojistném kmeni pojišťovny. Tento systém se u nás teprve chystá. Je to ale to nejchytřejší, co momentálně existuje,“ myslí si Zámečník.
Opozice poměrně pozitivní hodnocení analýzy zpochybňuje. „Nemyslím, že stanoviska OECD odpovídají české realitě,“ uvedl například Bohuslav Sobotka, stínový ministr financí za ČSSD. „Žádná objektivní zpráva, ale obyčejná manipulace s fakty matoucí veřejnost,“ kritizuje ve svém stanovisku zprávu Milan Štěch, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů. Domnívá se, že zpráva zamlčuje závažné informace, a to ji činí tendenční a nevyváženou. „Neuvádí ani slovo o prudkém zdražení základních životních potřeb, zvýšení inflace na trojnásobek. Ignoruje pohled na propad platů, stagnace mezd, dopady daňové reformy, ze které výrazně těží vysokopříjmové skupiny občanů a která negativně ovlivňuje polarizaci společnosti,“ sdělil Štěch.
Vláda, zejména ODS, většinu připomínek OECD uvítala, podpořily totiž její další záměry snížit veřejné výdaje a pokračovat v nastavených reformách. Při současném rozložení politických sil však nebude právě jednoduché všechny uvedené kroky prosadit. Nejen v Parlamentu, ale také u koaličních partnerů.
BOX
Zdravotní reforma podle OECD
Co chválí:
- Zavedení regulačních poplatků
- Model více zdravotních pojišťoven
Před čím varuje:
- Nežádoucí reakce pojišťoven
- Pozor na monopol poskytovatelů zdravotní péče v jednotlivých regionech
- Bude nutné zúžit rozsah péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění nebo rozšíření spoluúčasti
TABULKA1:
Tři různé pohledy
Prognózy růstu HDP České republiky (v procentech)
Organizace*2008*2009
OECD 4,5*5,0
ministerstvo financí 4,9*5,1
Evropská komise 4,7*5,0
Poznámka: Jedna desetina HDP se rovná řádově několika miliardám. Růst HDP patří mezi nejhůře předpovídatelé ukazatele, podle analytiků tak není rozpětí mezi čísly příliš neobvyklé.
Pramen: OECD, Evropská komise, Ministerstvo financí ČR
Graf: Stárneme Předpokládaný demografický vývoj v počtu seniorů (takzvaná střední varianta)
Pramen: Český statistický úřad