Celé odvětví rozvozu jídla čeká ještě velká revoluce Jedním z důvodů, proč se vydat rozjíždět podnik do Silicon Valley, je i to, že právě tam hodně věcí začíná a lze si ověřit funkčnost na takzvaných early adopters (lidí, kteří rádi zkoušejí a kupují novinky). V Silicon Valley se zrodila i sláva taxislužby Uber. V místě, kde prakticky neexistuje veřejná doprava, začali zaměstnanci technologických firem přivolávat pohodlné odvozy přes mobilní aplikaci. Podobné je to také s dovážkou hotových jídel a potravin. Fenomén, který se v Česku rozjel až nedávno s příchodem DámeJídlo.cz, iTeskem a aktuálně třeba službou Rohlík.cz, zejména ve Státech funguje řadu let. A nové technologie tomu výrazně napomáhají.
Dovážka jídla ve Spojených státech je roční trh o velikosti 70 miliard dolarů. Velká část z toho stále patří tradiční formě objednávek přes telefon. Objednávky online si z tohoto koláče ročně ukusují prozatím pouhých devět miliard dolarů. „Je zde obrovský prostor pro růst. Vidíme, že se chování lidí mění a online objednávky neustále a plynule narůstají,“ přitakává výkonný ředitel společnosti GrubHub Matt Maloney.
Hladový trh Právě GrubHub je na tomto prozatím devítimiliardovém trhu jedničkou. Před více než rokem se spojil se svým konkurentem – firmou Seamless – a společně působí ve více než sedmi stech městech a doručují jídlo z více než 30 tisíc restaurací. Maloneyho slova o rychlém růstu potvrzují i poslední
finanční výsledky. Čtvrtletní zisk GrubHubu meziročně roste pětinásobně.
Firma v dubnu loňského roku vstoupila na newyorskou burzu, kde má nyní hodnotu téměř tři miliardy dolarů, a prozatím vykazuje čtvrtletní tržby ve výši kolem 70 milionů dolarů.
GrubHub má na svém trhu poměrně silnou pozici. To ovšem neznamená, že by trh byl beznadějně rozebraný. Příklad mladého a prozatím celkem malého českého projektu Ordr.cz (specializuje se na rychlost dodávek jídla v Praze) ukazuje, že je možné uspět s úzce specializovanými službami. Podobně je na tom několik slibných projektů ve Státech. Startup Munchery, který rozváží pouze pokrmy připravené místními kuchaři a z místních surovin, už na investicích nasbíral bezmála 40 milionů dolarů. Blue Apron zase umí doručit recepty a veškeré potřebné ingredience. Zatím si došel pro 58 milionů dolarů. Miliony sbírají také SpoonRocket a další.
Český Ordr.cz garantuje dodávku jídla v centru Prahy do deseti minut. V rozvozu čerstvých potravin se začal angažovat Amazon. Obě firmy mají společné, že kladou důraz na moderní logistické sítě. Právě softwarové systémy jsou důvodem toho, proč rozvážkový trh ovládají zejména mladé technologické společnosti. Jde jim o efektivitu při práci s informacemi a daty, které sbírají. Na základě této zkušenosti a rozvinutého dopravního systému se ostatně může z prortálu DámeJídlo.cz rozjíždět také zmiňovaný Rohlík.cz.
Síla internetu Mladé technologicko-rozvážkové firmy věří, že nastala doba, kdy se rozvoj jídla a nakupování potravin zásadně transformují, a že narušitelem starých pořádků bude opět internet.
Významnou roli v tom sehrají mobilní zařízení. Poměrně masový GrubHub už registruje 50 procent objednávek přes chytré stroje s potenciálem dalšího růstu. Menší specializované služby pak mají podíly často ještě mnohem větší.
Velké věci se dějí také mimo Spojené státy.
Pro investory se zajímavě jeví země střední a východní Evropy a Balkánu, kde se teprve oblast služeb rozjíždí. Německá Foodpanda už získala investice ve výši 108 milionů dolarů, které z velké části využívá na skupování firem v jednotlivých zemích. Foodpanda se nicméně neprosadila na českém trhu a z Česka odešla, i tak ale aktivně působí v 39 dalších státech. Silnou pozici si upevňuje zejména v Indii, Mexiku a Latinské Americe.
Evropa je obecně dost rozparcelovaná. Velká Británie má například svoji značku v podobě Just Eat, která už vstoupila na londýnskou burzu a má hodnotu přes dvě miliardy liber. Nizozemský Takeaway.com má na investicích přes 100 milionů dolarů a na kontě jednu akvizici. Velkými trhy jsou také Rusko, kde působí zejména Delivery Club, a Turecko se svým Yemeksepeti. l
O autorovi| Jan Sedlák • sedlak@mf.cz