Americké ministerstvo spravedlnosti hodlá podat civilní žalobu na italsko-americkou automobilku Fiat Chrysler Automobiles kvůli nadměrným emisím naftových vozů. Podle agentury Reuters to dnes oznámila Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Akcie automobilky zareagovaly na zprávu propadem o tři procenta.
USA automobilku obviňují, že do automobilů s dieselovými motory instalovala software, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku. Jde o vozy vyrobené v období 2014 až 2016, uvedl jeden ze zdrojů agentury.
Akcie automobilky v okamžité reakci na zprávu oslabily o tři procenta. Během dopoledne ale svou ztrátu zmírnily na 2,4 procenta a prodávaly se za 10,50 dolarů.
EPA v lednu obvinila společnost Fiat Chrysler z používání zmíněného softwaru u zhruba 104.000 jejích naftových aut, konkrétně Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. Upozornila, že automobilka by mohla dostat pokutu až 4,6 miliardy dolarů (téměř 110 miliard korun).
Firma Fiat Chrysler dnes oznámila, že hodlá software aktualizovat, přičemž předpokládá, že tím se záležitost vyřeší. S regulačními úřady nyní jedná o povolení této aktualizace, jakož i o schválení prodeje nových modelů s naftovými motory. Aktualizaci spustí okamžitě, jakmile své ano řekne EPA a kalifornský regulační úřad. Firma nicméně tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. Už v polovině května uvedla, že v případě soudního procesu se bude energicky bránit, a to zejména vůči nařčením, že do automobilů záměrně instalovala systém umožňující podvádět při testech emisí.
Problémy i v Evropě
Skupina Fiat Chrysler čelí kvůli emisím problémům rovněž v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Evropská komise v polovině května zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Itálie by v důsledku tohoto řízení mohla skončit před soudem, upozornila agentura Reuters.
Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Přečtěte si také: