Menu Zavřít

Ušlechtilý lord

14. 9. 2020
Autor: Euro.cz

Nový Land Rover Discovery Sport je šlechticem ve své kategorii Pro některá vozidla musí řidič dospět. A zároveň si je zasloužit. Podobně jako se někdo jen tak ze dne na den nestane šlechticem.

Za povýšením značky Land Rover do ušlechtilého stavu je více než sedmdesát let vývoje. A konkrétně model Discovery pracuje na zdokonalování své modré krve už přes třicet let. Výsledek je vskutku uhrančivý.

Jak už bylo naznačeno, nová sportovní verze Discovery rozhodně není vozidlem pro všechny, ale o to víc si zachovává svou jedinečnost.

Narodilo se jako bratranec Range Roveru Evoque a leccos po něm podědilo, což je jen ku prospěchu výsledného dojmu. Už na první pohled je zřejmé, že Discovery náleží ke „koncernovému“ indicko-britskému rodu Jaguar Land Rover, ale působí robustněji a mnohem víc „chlapsky“ než Evoque. Vždyť jeho hmotnost dosahuje skoro dvou tun.

Obě vozidla spolu sdílejí stejnou platformu, techniku i velkou část povedeného interiéru, v němž jsou všechny ovládací prvky ve srovnání s ostatními zástupci této kategorie vozů velmi přehledné a intuitivní. Multimediální panel se ovládá dotykem, takže odpadá nepřesné brouzdání po touchpadu. Velmi efektní jsou i ovládací prvky na čtyřramenném volantu. Působí luxusně a zároveň prakticky. Dva otočné ovladače, kterými lze regulovat klimatizaci, plní i důležitou designovou roli a skvěle sjednocují dojem z vnitřku vozu.

Sedm lovců

Samozřejmostí je v interiéru Discovery kvalita použitých materiálů. Testované provedení R-Dynamic S navíc kombinuje světle krémové a tmavé odstíny přední desky, což se odráží i v čalounění.

Výsledkem je příjemný uklidňující pocit, který vás přenese z auta do pohodlí londýnského pánského klubu. Tak se nebudete cítit jen na předních sedadlech, ale i vzadu, kde je stále dost místa i na gumovky zablácené z vašeho lovu. Pokud povezete na hon početnější skupinku, za příplatek lze přidat ještě dvě sedadla v zavazadlovém prostoru a z Discovery je rázem sedmisedadlové MPV. Co však na interiéru zaujme nejvíce, je absolutní ticho. Skvělé odhlučnění dává zapomenout i na testovaný diesel pod kapotou a vyšší hmotnost celého auta. Pro dlouhé jízdy po dálnicích je Discovery ideálním společníkem. Ale nejen tam. Díky až překvapivě velkému počtu kamer po obvodu celého vozu, kdy některé z nich jsou i na místech, kde byste je asi nečekali (třeba ve střešní ploutvi), obstojí i v terénu. Obraz této kamery je přenášen na vnitřní zpětné zrcátko. Díky systému „průhledná kapota“ se také můžete na displeji podívat, co přesně máte pod předními koly. To se může hodit i ve městě – džungli 21. století.

Opravdovou chloubou Discovery, která z něj dělá skutečné SUV a ne jen nějakou líbivou náhražku do města, je celá sada asistentů pro jízdu v terénu. Řada systémů od Terrain Response přes asistent pro sjíždění prudkých svahů až po terénní tempomat usnadňuje a prakticky automatizuje jízdu obtížným terénem.

naftové koně

Technika převzatá z Range Roveru Evoque znamená i nabídku stejných motorů, konkrétně dvoulitrových čtyřválců řady Ingenium. Kromě základního dieselu D150 s manuálem jsou všechno ostatní mild-hybridy s automatem a pohonem všech kol. Nám se do rukou dostala varianta D180 MHEV AWD, což je prostřední možnost z naftové nabídky. K dispozici je pak ještě dvakrát přeplňované provedení o výkonu 176 kW (240 koní).

Testovaná verze zaujme především svou tichostí, vědět o sobě dává prakticky jen při nastartování. Motor hladce spolupracuje s automatickou převodovkou bez jakýchkoli pauz při řazení. Na to, že vůz má bezmála dvě tuny, skutečná spotřeba odpovídala té uváděné a pohybovala se okolo sedmi litrů při většině času stráveném na dálnici. Nová platforma, kterou Discovery získalo, se výrazně projevuje na tuhosti karoserie, která s přehledem žehlí veškeré nerovnosti na pražských silnicích. V zatáčkách auto sedí na vozovce jako přibité, naklání se minimálně.

Nové Discovery Sport je vozidlem pro ty, kteří už vědí, co v životě chtějí. A tomu odpovídá i cenovka. Ta rozhodně nenechá německou konkurenci usnout na vavřínech, že jsou to právě auta z Mnichova, Stuttgartu či Ingolstadtu, která vládnou evropskému terénnímu luxusu. Tento lord z Coventry si ale na rozdíl od naleštěných německých protivníků přímo žádá, abyste ho pořádně pokřtili blátem a prachem. Je to zkrátka šlechtic v montérkách.

Land Rover discovery Sport d180

Motor vznětový uložený vpředu řadový napříč čtyřválec,

Nejvyšší výkon 132 kW

Kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km

Základní cena vozu 1 179 387 Kč

Cena testované verze 1 719 954 Kč

asistenční výbava do terénu

kvalitní a designové

Plusy dokonale materiály odhlučněný

interiér

kultivovaný naftový motor

Minusy vysoká vyšší cenahmotnost

opravdovou chloubou discovery, která z něj dělá skutečné sUV a ne jen nějakou líbivou náhražku do města, je celá sada asistentů pro jízdu v terénu.

WT100

O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?