Menu Zavřít

Úspěch je barevný

11. 4. 2007
Autor: Euro.cz

Studie pro společnost Canon

(praporek na úvodní 2 stranu)
Přední britská designérka v oboru barev Andrea Mountfordová zpracovala pro společnost Canon unikátní případovou studii, z níž vybíráme.

(perex)
Tři až sedm sekund stačí k tomu, aby si lidé utvořili o druhých první dojem. Během nich si okolí podvědomě přeloží sdělení vysílané barvami našeho oděvu. Barvy jsou součástí systému neverbální komunikace, a proto v nás vyvolávají podvědomé psychofyzické reakce. Náš vzhled včetně barvy oblečení je hlavním prvkem, podle něhož nás ostatní posuzují.

(text)
Každého člověka lze zařadit do jednoho ze čtyř psychologických osobnostních typů nebo skupin, které se vyznačují společnými základními vzorci chování a charakteristickými rysy. Rovněž barvy je možné rozdělit do čtyř skupin, z nichž každá je typická pro jeden ze čtyř psychologických osobnostních typů a vytváří s ním soulad. Každá barevná skupina nejlépe vyjadřuje pozitivní charakteristické rysy svého osobnostního typu. Abychom dosáhli pozitivní reakce okolí, musíme volit barvy právě té barevné skupiny, která harmonizuje s naším osobnostním typem.
S vyhraněným osobnostním typem se lze ovšem setkat jen velmi vzácně. Přestože všichni patříme do jednoho ze čtyř osobnostních typů, ovlivňují nás i méně intenzivní druhotné vlastnosti charakteristické pro ostatní typy. Zásadní význam pro charakter jednotlivce má však jeho primární typ, který lze rozpoznat pouze na základě komplexních konzultací.

Barvami k úspěchu

Barev můžeme využívat jako podpůrného prostředku pro plnění úkolů, které jsou před námi. Jako příklad lze uvést situaci, která není příjemná pro nikoho ze zúčastněných – disciplinární jednání. Tmavě modrá naznačí podřízenému vážnost celé situace a pomůže nadřízenému projednat celou záležitost v klidu, logicky a efektivně. Půjde-li však o pohovor s vynikajícím zaměstnancem, který se momentálně potýká s osobními problémy, může nadřízený zvolit zelenou, která zaměstnance uklidní a ujistí, že lze najít způsob, jak problémy překonat.
Většina populace západní polokoule spadá do osobnostních typů 3 a 1, to znamená, že jim mimořádně záleží na názoru druhých a podle toho se také chovají. Existuje jen málo těch, kteří „vyniknou“ navzdory nekonformnímu oblečení.

Černá, modrá, šedá a bílá

Ve viktoriánském období vzniklo rčení „hnědá - ve městě se nosit nedá“, které souviselo se zvykem příslušníků vyšších tříd odjíždět o víkendu na venkovské usedlosti a oblékat se zde do oděvů určených pro pobyt na venkově, jako byla žlutá, zelená a hnědá. Po návratu do města však hnědou nahradili smutnějšími barvami - černou, modrou a šedou s bílou, které měly vyjadřovat význam a důležitost jejich práce. Tyto barvy si následně přisvojila obchodní a podnikatelská sféra, neboť pomáhají vytvořit a psychologicky podporují image úspěšného podnikání:
modrá – inteligence, komunikace, důvěra, výkonnost, smysl pro povinnost, logika, koncentrace,
černá – ryzí dokonalost, serióznost,
šedá – dobře poslouží jako psychologicky neutrální, ale při nesprávném použití bude signalizovat nedostatek sebevědomí, také navozuje dojem absence lehkovážnosti, což je jiný způsob, jak vyjádřit „serióznost“ jednání,
bílá - výkonnost, čistota.
Nedávný průzkum stylu oblékání ve společnosti Canon UK ukázal, že ačkoliv měli zaměstnanci ve výběru barev svobodnou volbu, volili do zaměstnání modrou, černou, šedou a bílou. S ohledem na zmíněné důvody, které jsou příčinou tradičního barevného pojetí obleků, není jeho výsledek žádným překvapením.

Tony Blair

Charismatické vystupování, které je tak typické například pro Tonyho Blaira, je často uváděno jako příznačný prvek psychologického osobnostního typu 1. Tito lidé mají značné kouzlo, odpovídají na všechna očekávání vnějšího prostředí a jsou věčně mladí. Charakterizují je vynikající komunikační schopnosti, zájem o lidi, schopnost účinně řešit problémy, praktičnost a nevyčerpatelná energie.
Jako většina úspěšných osobností na celém světě se také Tony Blair v oblékání a volbě barev podřizuje tomu, co se od něj očekává. Například pro své poslední vystoupení na sjezdu labouristů si zvolil černý oblek, který je ideální variantou pro situace, v nichž se cítíme emocionálně zranitelní, a tradiční kravatu s úhlopříčnými pruhy. Dobře si totiž uvědomoval, že jde o jeho poslední projev k Labouristické straně v pozici ministerského předsedy. Tradiční kravata vysílá stejné sdělení jako jeho slova, tedy neochotu přijmout změnu a touhu zachovat stávající stav, ale úhlopříčné pruhy vedené přes hruď mohou být chápány jako symbol štítu chránícího srdce. Červená narušuje harmonii, dává tušit náznak vzdoru a možná i sdělení ve smyslu „nemyslete si, že se dám jen proto, že odcházím“.
Jde-li o prosazení vlastních cílů, často přichází na scénu červená kravata. Nesprávný odstín však může namísto pozitivních signálů energie a zdravého sebevědomí vysílat signály vzdoru a agrese.
Jiný příklad volby barev: Tony Blair míří do dolní sněmovny s cílem přesvědčit veřejnost, aby hlasovala pro Evropu. Jeho modrý oblek říká: „Věřte mi, vím, co dělám.“
V Británii se od politiků obecně očekává, že se budou oblékat do tmavých barev. Zajímavé je, že mimo Británii se Blair objevuje ve světlejších barvách, a to i na oficiálních návštěvách. Kdyby se prokázalo, že je Blair osobnostní typ 1, tato kombinace by mu svědčila více než tradiční černá, tmavě modrá a tmavě šedá.
Tony Blair se přizpůsobuje názoru okolí na to, jak se má oblékat vedoucí představitel země. Z jeho výběru kravat, košilí a „mimoslužebního“ oblečení je zcela patrná inklinace k barevné paletě typu 1. Osobní charakteristické rysy spojované s touto barevnou skupinou jsou lehkost, srdečnost, přívětivost, novost, mladost, temperament, svěžest, čistota a optimismus, které více odpovídají mladému Blairovi předtím, než nastoupil svou cestu vzhůru a musel přijmout oblek – symbol úspěchu.

Jacques Chirac

Lidé osobnostního typu 3 mají vysoce vyvinutý smysl pro spravedlnost a mimořádné ekologické cítění. Barvy typické pro tento osobnostní typ jsou teplé, intenzivní a ohnivé, jejich příměsí může být také černá, ale černá sama o sobě do této skupiny nepatří. V barevné paletě typu 3 chybí šedá. Na fotografii ze summitu G8 však má Jacques Chirac na sobě šedý oblek, ačkoli šedá není barva, která mu padne nejlépe. V tomto případě mu však velmi prospěla, protože v záplavě černých obleků je nepřehlédnutelný.
Jacques Chirac si velmi dobře uvědomuje, jak je důležité se přizpůsobit představě voličů, a proto nosí oblek jako symbol úspěchu. Inklinuje však spíše k barvám typu 3, které si zvolil například i pro svou oficiální fotografii, na níž působí seriózně, solidně a spolehlivě.
Chirakovi se nabízí poměrně dost příležitostí pro využití moci barev. Francie je centrem světové módy, což spolu s nutností střídat oděvy kvůli rozdílnému klimatu na severu a jihu země způsobilo, že je pro obleky akceptovatelná podstatně širší škála barev.
Černý oblek navozuje střízlivou atmosféru a nabízí možnost imaginárně se skrýt v upjatých situacích. Klasická tmavě modrá kravata je vhodná pro příležitost návštěvy nejvyšší představitelky tradiční monarchie. Z pochopitelných důvodů se Chirac vzdal nedbalého stylu svého mládí a nahradil ho oblekem. Díky méně přísným nárokům na barvu obleku ve Francii může volit širší škálu barev, nosit barvy harmonizující s jeho osobnostním typem, a tak ukázat světu své nejzajímavější stránky.

Angela Merkelová

Určitě lze souhlasit s názorem Angely Merkelové, že „každý, kdo má co říci, nepotřebuje make-up“. V reálném životě tomu tak bohužel není, atraktivní lidé dosáhnou úspěchu spíše než lidé neatraktivní.
Angela Merkelová dala na dobře míněné rady a výsledek je více než vydařený. Ke změně jejího vzhledu přispěl jemný make-up a nový účes, ale hlavní rozdíl tkví v použitých barvách. Jako žena totiž může plně využít všech barev, a když je použije správně, její image zaznamená velkou změnu i bez make-upu.
Merkelová dokáže projevit svou ženskost, pro večerní šaty si jednou zvolila dokonce jemnou látku broskvové barvy. Jde o chytrý tah, neboť většina žen v sále bude s největší pravděpodobností v černém, a tak bude Merkelová rozhodně středem pozornosti. Oblíbenými barvami Angely Merkelové jsou energická červená, uklidňující ekologická zelená a solidní a spolehlivá hnědá. K osobnostnímu typu 4 se ovšem hodí i bílá, nicméně neutrální barvy nevyzařují srdečnost. V černém kostýmu například vypadá Merkelová poněkud upjatě, což bychom od osobnosti typu 4 nečekali.
Málokterá žena by se odvážila na světovou scénu bez make-upu. Přestože Angela Merkelová používá jen lehký make-up nebo ho nepoužívá vůbec, barvy dokáže využít ke zdůraznění svých nejlepších charakteristických vlastností.

Box
Psychologie barev

Typ 1 Lidé toho typu reflektují vše, co od nich žádá okolí, a je pro ně typický mladistvý vzhled. Charakterizuje je lehkost nohou, milují tanec a působí úžasně lehce. Mají zaoblené a jemné rysy. Pro svůj život potřebují spoustu světla a mají sklon trpět sezonní afektivní poruchou. Mají velké osobní kouzlo a pro jejich profesní život je ideální práce s mnoha lidmi. Jsou často velmi inteligentní, ale nelibují si v hlubokých akademických debatách. Rádi uvádějí věci do chodu, je pro ně příznačný praktický přístup a nevyčerpatelná energie.

Barevná paleta 1
Čisté, jemné hřejivé barvy bez černé. Patří sem jasně červená, šarlatová, korálová, broskvová, narcisově žlutá, smaragdově zelená, blankytně modrá, kobaltová a lila. Osobní charakteristické vlastnosti typické pro tuto paletu jsou lehkost, srdečnost, přívětivost, novost, mladistvost, energie, svěžest, čistota a optimismus. Negativními signály jsou chabost, frivolnost a nezralost.

Typ 2 Osobnost archetypu 2 charakterizuje chladnost, klid a soustředěnost. Je motivována vnitřně, ale také velmi dbá na názory a pocity druhých. Lidé tohoto typu mají jemně zakřivené rysy a jejich oči působí zastřeně. Odmítají vulgaritu, jejich humor je jemný a často suchý, dokážou být velmi vtipní. Ideální pro jejich profesní uplatnění je jakékoli prostředí, kde je třeba nastolit řád uprostřed chaosu a zajistit klid a mír (diplomacie, správa, lidské zdroje), mají velmi vyvinutý hmat, a tak jsou často velmi nadanými výtvarníky a hudebníky.

Barevná paleta 2
Tyto tóny jsou chladné, s větším podílem šedé, nemusejí být nutně světlé, ale jsou měkké a jemné. Patří sem kaštanová, růžová, grapefruitová, šalvějová (šedozelená), tmavě tyrkysová, holubičí šeď, letecká modř, delfínová, levandulová. Jsou spojovány s charakteristickými vlastnostmi, jako jsou elegance, dokonalost, vyrovnanost, šarm, luxus, nadčasovost, konejšivost, aspirace. V negativním smyslu působí jako únavné, „neslané nemastné“, budí dojem nepřátelství, lhostejnosti, elitářství.

Typ 3 Osobnost typu 3 stejně jako osobnost typu 1 motivuje vnější prostředí. Jsou zde však velké rozdíly – tito lidé jsou vášniví a silní. Všichni mají prudkou povahu, ať v menší či větší míře. Osobnosti typu 3 mají mimořádný smysl pro spravedlnost, fascinují je akademické otázky a podstata fungování věcí a jevů. Jsou velmi ekologicky zaměřeny. Za důležitý považují komfort a solidnost, odmítají povrchnost a chatrnost, ať jde o myšlenky či hmotné předměty. Uplatní se v každém prostředí vyžadujícím odhalování a pronikání pod povrch věcí – policisté, psychiatři, archeologové a právníci. Přitahuje je také armádní prostředí. Bývají dobrými spisovateli, zvláště investigativními žurnalisty.

Barevná paleta 3
Tyto tóny jsou také teplé, ale daleko intenzivnější a žhavější. Jejich příměsí může být černá (například olivově zelená - žlutá smíchaná s černou), ale černá barva sama o sobě do této skupiny nepatří. Patří sem třeba rajčatová červená, ohnivá oranžová, barva rzi, máslově žlutá, listově zelená, olivová, tmavě modrozelená, paví modř a lilková. Jsou charakterizované jako barvy vyjadřující srdečnost a přívětivost, úctu k tradicím, solidnost, spolehlivost, zemitost, ekologické povědomí. V negativním pojetí mohou naznačovat těžkopádnost, staromódnost, obtěžující všeznalost a panovačnost.

MM25_AI

Typ 4 Osobnosti typu 4 automaticky budí respekt. Mají obvykle výrazné rysy a podmanivé oči.
Jsou vnitřně motivované a mají dar vidět věci z širšího pohledu. Plně se soustředí na cíl a není snadné je od něj odchýlit. Bývají velmi výkonné a precizní ve všem, co dělají. Nesnášejí nepořádek a neuspořádané myšlenky a nemohou vystát hloupost. Jsou sebevědomé a ideální pro jejich uplatnění jsou vysoké pozice v oblasti politiky a financí. Také se úspěšně prosazují u divadla a filmu, PR a v módním světě (módním trendům nepodléhají – obvykle jsou arbitry módy), ideální pro jejich uplatnění je přehlídkové molo.

Barevná paleta 4
Obsahuje jasné, syté barvy bez jemných odstínů. Patří sem černá, bílá, karmínově červená, purpurová, citronová, nefritová zelená, ledově modrá, indigo, fialová. Jsou spojovány s vlastnostmi, jako jsou důsledná dokonalost, úsilí o materiální blaho, výkonnost, dramatičnost, vzdělanost a široký rozhled, modernost a vysoká technická vyspělost. V negativním smyslu mohou navozovat pocit chladu, neúčasti, nepřátelství, materialistického smýšlení a nákladnosti.

  • Našli jste v článku chybu?