„První sada výsledků třetí fáze vývoje vakcíny proti covidu-19 vykazují důkazy o tom, že naše vakcína je schopna zabránit onemocnění,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Pfizer Albert Bourla. Podle prvních výsledků, do které se zapojilo přes 40 tisíc lidí, by prevence měla být účinná až z 90 procent.
„Data o účinnosti jsou skutečně působivé. Jsou lepší, než většina z nás očekávala. Byl bych spokojen s účinností z 70 nebo 75 procenty, 90 procent je skutečně velmi působivé pro jakoukoliv vakcínu,“ uvedl pro Deutsche Welle William Schaffner, expert na infekční onemocnění z Vanderbiltovy univerzity v Nashvillu.
Podle uveřejněné studie by vyvinutá vakcína neměla způsobovat jakékoliv vedlejší účinky, toto však zatím podle expertů není možně stoprocentně potvrdit. Až po zapojení většího počtu lidí a po uplynutí delší doby od aplikace očkovací látky bude zcela jasné, že je vyvinutá vakcína skutečně pro všechny lidi bezpečná. To potrvá roky, upozorňuje Naor Bar Zeev z Univerzity Johna Hopkinse.
Před nezávislým zhodnocením, schválením příslušnými úřady a následnou masovou produkcí je tak stále poměrně dlouhá cesta. Nicméně očekává se, že k distribuci prvních jednotek vakcín pro užití v běžné populaci by mohlo dojít už na počátku nadcházejícího roku. Pfizer a BioNTech už před časem uzavřely dohody s USA, Evropskou unií, Kanadou nebo Japonskem o dodání potřebné vakcíny. Během roku 2021 společnosti očekávají, že vyprodukují zhruba 1,9 miliardy jednotek vakcíny.
Zcela opačná situace panuje v nedemokratických státech – Čína i Rusko už před několika měsíci oznámily, že disponují účinnou vakcínou, kterou jsou schopni distribuovat i spřáteleným státům. Novou vakcínu čínské výroby chtěli využít i Brazilci, příslušné úřady však jejich použití dočasně zastavily kvůli „nepříznivým a vážným“ následkům.
Zoom a spol.
Již nyní ale vakcína z dílny ovlivňuje Pfizeru a BioNTechu chod světa mimo laboratoře. Během pandemie služby, pro které bylo ideální, že se lidé zdržovali výhradně ve svých domovech, značně zvýšily svou hodnotu. Typickým příkladem je společnost Zoom provozující aplikaci pro virtuální setkání a porady. Její hodnota během letošního roku stoupla o 500 procent. Uspěly ale i další známější služby. Například počet odběratelů Netflixu během prvních měsíců pandemie prudce vzrostl, už za první polovinu letošního roku streamovací platforma získala více uživatelů než za celý loňský rok. Podobně na pandemii vydělal i Amazon nejbohatšího muže planety Jeffa Bezose a další technologičtí giganti.
Jak se však zdá, růst je omezen dobou trvání pandemie, jen během pondělí, kdy byly první výsledky vakcíny oznámeny, klesla hodnota Zoomu o 17,4 procenta, Amazonu 5,1 procenta a Netflixu 8,6 procenta.
I proto se některé z dotčených firem už rozhlíží, jak by mohly jejich příjmy počty uživatelů růst i po skončení výjimečné situace, při které je virtuální prostředí jediné bezpečné. Jak Netflix, tak Amazon se obrací směrem k asijským trhům, které stále skrývají nevyužitý potenciál rostoucí střední třídy. Netflix je připraven investovat 400 milionů dolarů do tvorby obsahu a zkupování práv pro indický trh, služba Amazon Prime plánuje vysílat kriketové zápasy a buduje v Indii datové centrum.