PRAHA (zdf) – Britové zdárně zaútočili na český trh. Firma Dixons, gigant v oboru prodeje elektrospotřebičů, zveřejnila první výsledky své nedávno otevřené prodejny Electro World v Praze-Zličíně.
„Jsme velmi spokojeni. Jenom za čtvrtek jsme prodali více než 28 tisíc položek zboží,“ uvedl pro týdeník EURO ředitel tuzemské pobočky firmy Electro World Jiří Řízek. Ve čtvrtek 10. října, kdy firma poprvé v Česku přivítala zákazníky (EURO 41/2002), jich personál obsloužil na 7000. Tržby za první den „byly absolutně unikátní“, tvrdí ředitel, jejich výši však odmítá prozradit. „Považujeme to za velmi citlivé informace,“ vysvětluje.
I když první den prodeje připomínal spíše boj zákazníků o holý život než nákupy, personál Electro Worldu zvládl situaci s přehledem. Vedení zajistilo pro zákazníky čekající v mnohasetmetrových frontách občerstvení i horký čaj. První den mělo být otevřeno od osmi hodin ráno do desáté hodiny večerní, Řízek však uvádí, že poslední zákazníci vstoupili do prodejny až o půlnoci a teprve ve dvě hodiny ráno se obchod vyprázdnil.
Je ale otázkou, nakolik snahu firmy ocení nespokojení zákazníci, kteří se do obchodu buď vůbec nedostali, nebo si nemohli koupit všechno, po čem toužili. Podobně jako v Česku letos s velkým zájmem otevřel Electro World svoji pobočku v Budapešti. Maďarské úřady pak zaplavily stížnosti rozhořčených zákazníků. Také čeští spotřebitelé by se mohli cítit poškození ve svých právech.
Firma například od čtvrtka do neděle prvního týdne provozu nabízela vybrané zboží za extrémně nízké ceny. Nabídka ale platila jen na omezený počet kusů a navíc si každý zákazník mohl výrobek koupit jenom jednou. „Abychom uspokojili co nejvíce zákazníků a zamezili spekulativním nákupům, vyhrazujeme si právo omezit počet kusů stejného produktu prodaných jedné osobě,“ upozorňovala firma ve svém reklamním letáku drobně vytištěným písmem.
Skutečnost, že Electro World prodával za inzerovanou cenu jen několik desítek či stovek kusů výrobku, je zřejmě nenapadnutelná. „Nemohou nabízet víc, než kolik výrobků mají,“ potvrdila týdeníku EURO mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Problematičtější může být omezení prodeje na jediný kus od každého výrobku. „Zákon samozřejmě zakazuje diskriminaci spotřebitele, ale jestliže jde o zahajovací prodej, nevím, co by se proti tomu dalo namítat,“ uvažuje Fléglová. Dodává, že obchodní inspekce zatím nezaznamenala žádnou stížnost ze strany zákazníků.
Předseda Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský míní, že firma nepostupovala úplně správně, pokud zákazníkům odmítla prodat více než jediný kus požadovaného zboží. Sdružení považuje za zavádějící i reklamní kampaň, která otevření Electro Worldu předcházela. „Kampaň je pro spotřebitele nevýhodná, vnucuje mu nákup pod nátlakem, ve stresu, a to u sortimentu, u kterého není dobré rozhodovat se rychle,“ míní Lobovský. Navíc míní, že výrazně nízká cena může ve spotřebitelích chybně vyvolávat představu, že případné závady není možné reklamovat. „Zákazník samozřejmě má právo reklamovat zboží po celou záruční dobu,“ upozorňuje šéf sdružení. Zákonná záruční doba v Česku pro spotřební zboží je šest měsíců.
Za svoji kampaň by si Electro World ostatně mohl vysloužit i stížnost adresovanou Radě pro reklamu. Její výkonný ředitel Zbyněk Roubal týdeník EURO informoval, že žádné podání dosud nedostala. Před časem ale radní odsoudili jako neetickou kampaň firmy Europe Technic provozující síť Electrocity, která se vyznačovala podobnými rysy. „Nabídka se týkala omezeného množství, během trvání kampaně docházelo k tomu, že jeden den zboží na prodejně bylo, pak zase dva ne…“ vysvětluje Roubal.
Ředitel Electro Worldu se ale podobnému přirovnání brání; prý se nestalo, že by nějaký model vůbec nebyl v nabídce a vyprodané zboží firma okamžitě nahradila podobným výrobkem.