K získání ceny časopisů BusinessWeek a Architectural Record nestačí jen pěkná fasáda
V letošním roce BusinessWeek spolu s časopisem Architectural Record, sesterskou publikací ve skupině The McGraw-Hill, znovu odměnil nejzdařilejší projekty světové architektury. Jde o soutěž, při níž se neuplatňuje pouze estetické hledisko, příznačné pro většinu architektonických cen. Ceny BW/AR se udělují na základě přísných měřítek, podle nichž se zjišťuje, jak architektura řeší problémy klientů a pomáhá jim dosahovat podnikatelských cílů. Vítězné projekty devátého ročníku naší soutěže byly vybrány ze 176 přihlášek z celého světa a jde o nejúspěšnější ukázky spolupráce mezi architekty a klienty. Liší se svým programem, rozsahem, rozpočtem a velikostí, ale v každém z nich se spojuje obchodní duch a umělecká dokonalost.
Všech osm vítězných projektů se vyznačuje velkou rozmanitostí. V jednom z nich továrna na cukrovinky z 20. století nachází druhý život jako prosvětlená biochemická laboratoř. V jiném zmodernizovaná skleněná krychle zaplavuje slunečním světlem podzemní maloobchodní prostor, který se stal nejúspěšnější prodejnou jedné společnosti. Třetí projekt, realizovaný pro jednu mexickou reklamní agenturu, ztělesňuje flexibilitu tím, že všechno, stěny nevyjímaje, umísťuje na kola. Všechny tyto projekty spojuje to, že jasně dokládají, že architektura může být esteticky podmanivá a zároveň účelně využívat finanční zdroje.
Sídlo společnosti Bloomberg
New York
Architekti STUDIOS Architecture
Klient Bloomberg
Společnost Bloomberg se zabývá prodejem informací. Když se toto sdělení převede do prostoru, všech 3800 newyorských zaměstnanců sedí u pracovních stolů v budově, kterou uvnitř nerozdělují příčky. Aby architekti vykompenzovali ztrátu soukromí, zdvojnásobili počet zasedacích místností. Všechny jsou oddělené sklem. Ve všech patrech, jež společnosti Bloomberg patří v pětapadesátipodlažní budově v čísle 731 na Lexington Avenue, firma STUDIOS použila k předávání informací grafické zobrazení údajů o trhu, zpráv a záznamů akcí zaměstnanců. Společné prostory oživují velká umělecká díla.
Ústavy pro biochemický výzkum společnosti Novartis
Cambridge, Massachusetts
Architekti Stubbins Associates
Klient Ústavy pro biochemický výzkum společnosti Novartis
Když se Novartis rozhodl přemístit svou centrálu ze švýcarské Basileje do massachusettského Cambridge, dal tento mezinárodní farmaceutický obr za úkol firmě Stubbins Associates, aby továrnu na cukrovinky Necco, která byla postavena v roce 1927 a leží poblíž Massachusettského technologického institutu (MIT), proměnila v supermoderní výzkumné zařízení. Společnost Novartis se domnívá, že interakce a spolupráce mají rozhodující význam pro vědecké objevování léčiv, a tak požadovala prostor, který by vyhovoval tomu, čemu řídící pracovníci společnosti říkají „sociologie vědy“. Architekti vytvořili kvůli větší otevřenosti jedno velké šestipodlažní atrium. Všude, kde to bylo možné, odstranili stěny. Pokud bylo třeba vytvořit příčku, volili sklo, aby udrželi vizuální propojení. Celým atriem se vine schodiště a obtáčí skleněné výtahy, jež v něm jezdí nahoru a dolů. Jeden člen poroty uvádí: „V odvětví, které tvrdě soupeří s příbuznými obory o talenty, je budova společnosti Novartis díky projektu velmi atraktivním pracovištěm, protože denní světlo proniká hluboko do kanceláří a stavba je otevřená a interaktivní.“
Prodejna společnosti Apple na Páté avenue
New York
Architekti Bohlin Cywinski Jackson
Klient Apple Computer
Nejrozsáhlejší maloobchodní prostor společnosti Apple je v podzemí. Desetimetrová krychle zabírá jen osm procent náměstí před padesátipodlažní budovou firmy General Motors. Tím tento prostor zůstává otevřený pro veřejné využití. Konstrukci tvoří sestava vnějšího pláště z předpjatého skla, skleněných nosníků a dílců z nerez oceli. Vypadá, jako by se vznášela nad prodejnou, která je dole. Architekti umístili sklo tak, aby rozptylovalo sluneční světlo dovnitř, a proto zákazníci vůbec nemají pocit, že jsou pod zemí. Jeden člen poroty označuje projekt za „vynikající příklad moci architektury nad byznysem a toho, jak veřejnost chápe a pociťuje jednu značku.“
Nissan Design America
La Jolla, Kalifornie, a Farmington Hills, Michigan
Architekti Luce et Studio Architects
Klient Nissan Design America
V supersoutěživém automobilovém průmyslu potřebují designéři soukromí. Firma Luce et Studio vytvořila konstrukce studií pro design a karoserie v Kalifornii a Michiganu, které bezpečně uchovají tajemství, a přesto se vyznačují vnitřní otevřeností, jež bude designéry povzbuzovat, aby spolu hovořili.
TreuHandStelle v Nordsternu
Gelsenkirchen, Německo
Architekti Architektonický tým THS/PASD
Klient TreuHandStelle
Když společnost THS potřebovala nové sídlo, renovovala jeden uhelný důl v Porúří vyřazený z provozu. Architektonický tým THS/PASD odklidil průmyslový odpad, instaloval souvislé řady oken a opravil důlní šachty a těžní věž, jež měla být zachována. Z nefunkčních dolů stále unikal metan, a proto architekti přidali do projektu systém na bezpečné odčerpávání tohoto nebezpečného plynu a jeho využití jako energie pro provoz budovy.
Genzyme Center
Cambridge, Massachusetts
Architekti Behnisch Architects a Behnisch Architekten
Klient Genzyme
S uměleckým lustrem zavěšeným ve velkém atriu je stavba Genzyme Center vizuálně strhující a zároveň přátelská k životnímu prostředí. Mezi její výrazné znaky patří větraný dvojitý plášť, který zabraňuje tepelným ziskům i ztrátám, zelená střecha a přirozené osvětlení 75 procent pracovních prostorů. Klient odhaduje, že provozní náklady budovy jsou o 42 procent nižší než u konvenční kancelářské stavby. Podle jednoho člena poroty „denní světlo a velmi důmyslné využití udržitelného designu vytváří příjemné prostředí pro spolupráci“.
Továrna na nápady Téran/TBWA
Mexico City
Architekti Garduño Arquitectos
Klient Reklamní agentura Téran/TBWA
Agentura Téran/TBWA požádala projekční kancelář Garduño Arquitectos, aby vytvořila prostor podporující tvořivost a flexibilitu a poskytla jí identitu v rámci mateřské společnosti. Architekti umístili všechno na kola - stoly, skříně, a dokonce i zasedací místnosti. Jediným statickým předmětem je osa tvořená monitory, která vizuálně sjednocuje všechna tři patra.
Centrum Terence Donnellyho pro buněčný a biomolekulární výzkum
Toronto, Ontario
Architekti architectsAlliance a Behnisch Architekten
Klient Torontská univerzita
Stavba, která se tyčí nad historickými budovami areálu Torontské univerzity, chce citlivě reagovat na starobylé konstrukce, jež ji obklopují, a zároveň vyhovovat požadavkům uživatelů. Nejvýraznějším prvkem je normálně větraná zimní zahrada.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek