Šest let trvalo, než se model X3 dočkal svého nástupce. První generace už v ostrém konkurenčním boji hodně ztrácela, což se projevovalo na prodejních číslech, a tak byl příchod nástupce očekávanou událostí. Při pohledu na novou karoserii upoutají designově čistší a ucelenější tvary, které opticky zařazují X3 do rodové linie – vůz čerpá z tvarů modelů X1 a X5. Tyto odkazy jsou vidět hlavně na ledvinkách masky chladiče či tvarování kapoty a pokračují ve světlometech i mlhovkách, už tradičně umístěných u vnějších okrajů předního nárazníku. Pro zadní část jsou typické horizontální linie, které účinně podtrhují robustní charakter vozu a koncové svítilny, které rovněž podtrhují písmeno X v názvu vozu.
Interiér vozu je příjemně vzdušný a prostorný. Do výše položených sedaček se snadno nastupuje i vystupuje a zvýšená pozice zajišťuje velmi dobrý výhled z vozu. Oproti předchozí generaci přibyly odkládací schránky a držáky různých tvarů. Nejvíce změn se ale odehrálo na zadních sedadlech, na která také mířila největší kritika první generace. Zadní sedadla jsou nyní rozdělena v poměru 40:20:40 na trojici samostatných míst nabízejících vysokou míru komfortu i pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Právě na zadních sedadlech totiž BMW přidalo na velikosti vnitřního prostoru, zejména v oblasti kolen a loktů. Variabilita zadních sedadel umožňuje optimálně přizpůsobit tvar kufru aktuálním potřebám. S objemem 550 až 1600 litrů se X3 dostalo na první místo v objemu zavazadlového prostoru ve svém segmentu.
Testovaný vůz poháněl dvoulitrový přeplňovaný diesel, který bude s největší pravděpodobností také nejprodávanější motorizací na českém trhu. Výkon 184 koní je na střední váhovou třídu X3 zcela dostatečný. S motorem může spolupracovat příplatková osmistupňová automatická převodovka, kterou BMW poprvé doplnilo o funkci Auto Start Stop. Převodovka řadí rychle a jemně, protože blízkost rychlostních stupňů snižuje skoky otáček při přeřazení. Při vyšších rychlostech se dlouhý osmý rychlostní stupeň postará o snížení otáček, a tím pádem také o tišší a úspornější chod motoru. BMW udává, že kombinovaná spotřeba vozu dosahuje při dané motorizaci 5,6 litru nafty na sto kilometrů. To je sice mimo realitu, avšak během testu dosažených průměrných 7,2 litru vůbec není špatný výsledek. Obzvláště s přihlédnutím k tomu, že šlo o nezajetý vůz.
Jízdní vlastnosti X3 jsou ambivalentní. Tohle auto bude milovat řidič, který rád šlápne na plyn a prožene zatáčkou SUV stejně, jako by šlo o lehoučký roadster. Z druhé strany postarší člověk s problematickým stavem páteře prokleje každý hrbol na silnici, protože nová X3 je hodně, opravdu hodně tvrdá. Auto precizně drží stopu a agilně reaguje na povely velmi strmého řízení, nicméně na nerovnostech protestuje opravdu důrazně. Svůj díl odpovědnosti určitě nesly úzkoprofilové tvrdé dojezdové pneumatiky runflat o velikosti hodné traktoru, nicméně velký komfort se ani v nejměkčím nastavení na menších kolech konat nebude. Součástí testu v horách kolem slovinského Mariboru byl výlet po zpevněné lesní cestě s odbočkou na zatravněnou sjezdovku plnou námrazy, na které vůz až překvapivě suverénně zvládal i ve vyšších rychlostech držet směr při výrazném bočním náklonu. Ne že by se tu rodil konkurent Nissanu Patrol nebo Toyoty Landcruiser, ale uváděná brodivost půl metru hloubky už nepřipomíná vtip. Tohle BMW sice moc terénu v praxi nepozná, každopádně ale má na víc než jen na fešáckou polní cestu.
klady
Velmi příjemný interiér
Precizní řízení
Variabilita interiéru
Vynikající motor
zápory
Příliš tvrdé odpružení
tabulka:
Specifikace
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Převodovka: osmistupňová automatická
Max. výkon: 135 kW
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s
Průměrná spotřeba: 7,2 l/100 km
Základní cena: 1 123 700 Kč