Panamera s naftovým motorem jezdí pěkně, ale háček vězí v nepoměru mezi cenou a exkluzivitou
Pohoršovat se nad tím, že Porsche prodává auta s naftovým motorem, bychom sice mohli, ale zaprvé by nám to nijak nepomohlo a zadruhé by to bylo zpozdilé. Vždyť oblíbené SUV jménem Cayenne se „v dieselu“ nabízí už třetím rokem. Dobrá. Naftové Porsche je jedna věc, ale naftový sportovní sedan Porsche, to je přece jen téma podstatně kontroverznější.
První sedan, i když divný
Jelikož Panamera je na trhu stále ještě relativní novinkou, sluší se připomenout základní souvislosti. S pětimetrovým čtyřsedadlovým sedanem vstoupila automobilka ze švábského Zuffenhausenu v roce 2009 na lukrativní trh reprezentativních aut, která jsou praktičtější než velká kupé, ale dynamičtější než tradiční limuzíny. Motoristické časopisy i fanoušci sportovních modelů Porsche přijali její existenci vlažně, přičemž kritika směřovala – a směřuje – převážně k chybějícímu „zážitku z jízdy“ a podivuhodně ošklivé zádi.
Jak už to ale bývá, zákazníci to vidí jinak. Třeba na českém trhu je Panamera druhé nejprodávanější porsche hned po… ano, po Cayennu. Zatímco však mnohé z panamer v pražských ulicích vozí na zádi hrdý nápis „Turbo“ a pod přední kapotou dvojitě přeplňovaný osmiválec s výkonem 368 kW, předmět našeho dnešního zájmu vzadu raději neprozrazuje nic konkrétnějšího než mnohoznačné „Porsche Panamera“. Obyvatelé sousedních parkovacích míst v korporátní budově přece nemusejí hned vědět, že vaši novou chloubu nepohání žádný osmiválec, nýbrž šestiválcový třílitrový diesel z produkce Audi.
Nemýlíte se, skutečně se jedná o aktuální evoluci notoricky známého motoru, který máte ve své služební A6 a jinak se montuje do všeho možného od Audi A4 po Volkswagen Touareg. Výkon 184 kW a točivý moment 550 Nm přitom v současnosti platí za slušný manažerský standard, ale nic víc. BMW a dnes už paradoxně i Audi mají v nabídce mnohem výkonnější třílitrové diesely, osazené sekvenčním přeplňováním dvěma turbodmychadly. Zběhlejší čtenář se v tento okamžik pravděpodobně podiví, proč si konstruktéři Porsche nevybrali z portfolia skupiny Volkswagen vynikající osmiválcový diesel 4,2 TDI. Důvod je prostý a má jen pramálo společného se zákulisní politikou velkého průmyslového koncernu: jednotka 4,2 TDI je monstrózní nikoli jen svými výkony, ale i zástavbovými rozměry a pod nízkou kapotu Panamery se jednoduše nevejde.
Pomalejší než Audi
Problém Panamery Diesel je nasnadě: nijak zázračně nejede. Tedy abychom si rozuměli, nejede nijak zázračně na to, že se jedná o porsche – fabií HTP dotírajících zezadu v táhlých dálničních stoupáních se řidič pochopitelně bát nemusí. Abychom nechodili pro kontext daleko, příbuzné Audi A8 s identickým motorem a osmistupňovým automatem je podle oficiálních údajů o šest desetin vteřiny lepší v akceleraci z nuly na 100 km/h (6,2 oproti 6,8 s) a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, zatímco Porsche uvádí o osm kilometrů v hodině méně.
Nejde přitom jen o vaše vlastní očekávání, ale také o očekávání ostatních. I když si o to nijak neříkáte, na dálnici vám lidé překotně uvolňují levý pruh v domnění, že se pak proženete okolo během zlomku sekundy… A vy máte dvě možnosti: buď setrvat na své pozici a zaskočit tak všechny okolo, nebo v souladu s očekáváním sešlápnout plyn a po zásluze potrestat dobrý skutek tím, že uvězníte uhnuvšího řidiče v pomalejším dopravním proudu. Aktivace režimu Sport (nebo dokonce extrémního Sport Plus) sice dokáže zázraky se zvukem motoru, reakcí na plyn, a dokonce i benevolentností elektronických hlídacích systémů, ale výkon nepřidá.
Značku Porsche naštěstí nedefinuje ani tak rychlost jako schopnosti a Panamera Diesel v tomto ohledu ukazuje všem ostatním, jak se to má dělat. Její lehké, ale přesné a komunikativní řízení, naprosto suverénní pneumatický podvozek PASM a mocné brzdy způsobují, že zpoza volantu se tento rozložitý sedan zdá nejméně o metr kratší a o půl tuny lehčí, než ve skutečnosti je. Mechanickou kultivovaností a komfortem odpružení přitom porsche předčí ekvivalentní audi a přinejmenším se vyrovná mercedesu. A pak to dílenské zpracování! Většina modelů Porsche je postavená dost bytelně na to, aby poskytla šťastným zástupcům lidského druhu bezpečný azyl při mrzutostech, jako je imploze sluneční soustavy, a Panamera dělá této tradici čest. Důkazy jsou nejrozmanitější povahy: precizně tuhý chod páček pod volantem, skálopevná integrita vnitřních výplní při jízdě na rozbité silnici, nebo dokonce i čalounění zavazadlového prostoru. Tak poctivě dnes dělá auta už jen málokdo. Snad to souvisí s tím, že jen málokdo si za ně může říct tolik jako Porsche.
Pro šetřílky není
Panamera Diesel možná umí jezdit za sedm litrů nafty a mezi zastávkami u čerpacích stanic urazí klidně tisíc kilometrů, ale to z ní ještě nedělá auto pro spořivé. Už v základní výbavě, která luxusními prvky právě nehýří, totiž stojí přes dva miliony korun. Z předlouhého výčtu příplatků stojí za pozornost třeba adaptivní vzduchový podvozek za 98 393 korun, komfortní elektrická sedadla s vyhříváním a odvětráváním za 94 569 korun nebo klíč lakovaný v barvě vozu za rovných devět tisíc. Pokud byste se odvážili chtít exemplář tak pěkně vybavený jako ten, který zapůjčil český importér týdeníku Euro, skončíte jen šedesát tisíc pod třemi miliony. Fakt, že na pořízení výkonnějšího dieselového sedanu jiné prémiové značky stačí poloviční suma, je přitom menší problém. Představte si ale ten trapas, až se ve firemních garážích neuváženě zapletete do konverzace s někým ze středního managementu a prořeknete se, že váš třímilionový sportovní sedan má pod kapotou stejný motor jako jeho služební Audi A4. To by se vám s opravdovým porsche nikdy stát nemohlo.
Plusy
excelentní chování na silnici
neprůstřelná kvalita zpracování
obrovský akční rádius
Minusy
levnější a silnější diesely konkurentů
ne právě elegantní silueta
sebevědomá cenová politika
Porsche Panamera Diesel
Cena 2 183 000 Kč Motor přeplňovaný V6 3,0 l, 184 kW, 550 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,8 s Nejvyšší rychlost 242 km/h Spotřeba 6,5 l/100 km