Základ Premacy klesl díky koruně pod půl milionu
Stále sílící kurs koruny zatím do cen svých vozů promítla nejvíce japonská Mazda. „Měnový kurs vzrostl natolik, že jsme si mohli dovolit poměrně velké snížení cen,“ říká generální ředitel společnosti Autopalace Group Jindřich Nevrla. „Všem dovozcům se nyní lépe konkuruje hlavně domácí Škodovce. I když také ona polovinu dílů dováží ze zahraničí, takže by jí kurs zase neměl tak moc poškozovat.“
Základ jednoho z nejprodávanějších modelů Mazdy – velkoprostorového vanu Premacy – zlevnil o dvacet tisíc korun, a dostal se tak těsně pod magickou půlmilionovou hranici. Tato nejlevnější verze je vybavena benzinovým motorem 1,8 litru. Týdeník EURO otestoval o něco dražší benzinový dvoulitr, který je letošní novinkou. Auto s tímto agregátem vyjde dokonce o třicet tisíc korun levněji než dříve – prodává se za 699 900 korun.
Co tedy Premacy, která letos prošla i lehkým designovým faceliftem, vlastně nabízí? Největším překvapením je právě dvoulitr. Benzinový čtyřválec, nejsilnější ze třech nabízených motorů, dává nejvyšší výkon 96 kilowattů při 6000 otáčkách za minutu. I když jde v případě Premacy o rodinný velkoprostorový vůz, mohou od něho řidiči požadovat slušné dynamické vlastnosti. Ke svižné jízdě se sice musí dost točit, ale pak se z nuly na sto kilometrů v hodině vyšplhá za 10,7 sekundy. Stejně tak maximální rychlost 188 kilometrů v hodině je pro vysoký van více než dostačující. A ta spotřeba! Výrobce sice uvádí 8,7 litru benzinu na sto kilometrů, ve skutečnosti lze při lehké noze na pedálu jet klidně za šest litrů.
Co se týče designu - historie Mazdy Premacy se datuje od roku 1995, kdy byl ve Frankfurtu představen koncept vozu nazvaný CU-X. O čtyři roky později se na trhu objevila Premacy, která si svůj základ vzala od Mazdy 6. Vůz je koncipován jako pětidvéřový pětimístný automobil, jehož hlavním rysem je zvýšená střecha, která umožňuje pohodlné nastupování i vyšším postavám. Premacy je zvenku dost hranatá, v interiéru se ale žádné rušivé hrany neobjevují.
Oproti předchozí verzi má „letošní“ Premacy kromě zmíněného agregátu také úpravy na přední masce, kombinovaných světlometech a spojlerech. Testovaný vůz měl navíc ještě dekorativní sportovní chromované doplňky pro zvýraznění tváře. Stejně jako u většiny aut kategorie MPV je i u Mazdy Premacy interiér variabilně přestavitelný. Sedadla se dají nejen sklápět, ale i vyjímat, cestující na zadních sedadlech mají před sebou sklápěcí stolky jako v letadle.
Test - Mazda Premacy 2,0 i Active
(testovaná verze)
Motor zážehový čtyřválec
Zdvihový objem 1991 cm3
Nejvyšší výkon 96 kW při ot./min
Nejvyšší rychlost 188 km/hod
Průměrná spotřeba 8,7 l/100 km
Cena 699 900 Kč