Bláhový nápad? Na první pohled rozhodně. Porovnávat dva automobily, z nichž jeden patří mezi střední třídu a druhý stojí o segment výše, bezpochyby jako pošetilost vypadá. Je to ale tak lákavé. Mondeo ST 220 s BMW 530d si o to říkají, přestože společného toho mají velmi málo. Oba jsou to manažerské vozy, které pohání šestiválcové motory o výkonu zhruba 220 koní. Možná však právě tato charakteristika je tou nejdůležitější.
Ve všech ostatních aspektech jsou vozy, které testoval magazín E8, natolik odlišné, jak jen to jde. Bavorák pohání přeplňovaný dieselový šestiválec, zatímco v šesti válcích fordu se spaluje benzin bez dodatečného turba. BMW má tradičně pohon zadních kol, mondeo táhne přední náprava. ST 220 je sportovní verzí blízko vrcholu nabídky Fordu, kdežto 530 je cenou zhruba uprostřed nabídky mnichovské automobilky. Mondeo má manuál, testovaná verze BMW automat. A tím to nekončí.
Při posuzování kouzla interiéru musí být rozhodně měřítkem ten v bavoráku a jde pouze o to, nakolik se mu ford dokáže ve své luxusní verzi přiblížit. Na BMW je nejpříjemnější, že řidiče přijme, jako by bylo postaveno právě pro něj. Nejde ani tak o možnost sedadlo nastavit v tisíci různých směrech včetně velmi užitečného bočního vedení. Masivně široký středový tunel oddělující člověka za volantem od spolujezdce má totiž jedinečný efekt a dodává řidiči i spolujezdci pocit soukromí.
V mondeu takový pocit zpočátku nepřichází, ale jinak není rozdíl překvapivě nijak dramatický. Zásluhu na tom má středová konzole s elegantními hodinami v oválném stylu značky, stylový volant a citlivě použité doplňkové materiály jako kůže či hliník. Kožené sedačky Recaro přijmou řidiče ochotně jako ty v bavoráku, přestože nemají stejnou variabilitu zubařského křesla. Exkluzivitě interiéru BMW ve fordu navíc úspěšně konkurují detaily, spojené se sportovním označením ST. Dvojice písmen na volantu nebo na podkladu tachometru se přehlédnout nedá. Jiné drobnosti naopak mondeo zrazují, třeba ovladače elektrického stahování oken, jejichž kvalita se zbytku interiéru nevyrovná. Je tu ovšem těch nikoli zanedbatelných tři sta sedmdesát tisíc korun rozdílu mezi základními verzemi obou vozů.
Jakmile dojde na pohonnou jednotku, situace se otočí a je to ST 220, kdo by měl mít podle čísel navrch. Jeho třílitrový benzinový šestiválec má o osm koní více než turbodiesel v BMW, navíc je ford o dvě stě kilogramů lehčí. Výkony při akceleraci na stovku či údaj o maximální rychlosti ale o rozdílech nehovoří. Ford se šestistupňovým manuálem dosáhne stokilometrové rychlosti za 7,6 vteřiny, zatímco bavoráku s automatem stačí čas o tři desetinky kratší. Naopak ručička tachometru se zastaví až na hranici 250 kilometrů za hodinu, o chvilku později než v BMW. Agregát ve fordu výborně táhne od nízkých otáček, ale co je to proti šestiválcovému dieselu, který má už ve dvou tisících otáčkách maximální točivý moment 500 newtonmetrů. Mondeo se přitom dostane přinejlepším kousek za polovinu této hodnoty.
Na silnici z toho vyplývá zásadní věc: ST 220 potřebuje být v otáčkách a pedál plynu sešlápnutý až na podlahu mu svědčí ze všeho nejvíc. Z toho pak vyplývá ještě zásadnější věc: naprosto odlišný zvuk. V bavoráku je slyšet pouze svist obtékajícího vzduchu a tu a tam hluk od pneumatik. Motor neslyšně ševelí a jeho naftová podstata se odhalí jen proto, že místo frenetického vřeštění si v nejvyšších otáčkách spokojeně vrní. Ford se naproti tomu projevuje velmi ostře a kulisa, kterou vytváří, je milá na poslech a zároveň přidává do řízení trochu adrenalinu. Přesto si Mondeo ST 220 udržuje statut spíše komfortního vozu než ostrého sporťáku, z něhož se po tisícikilometrové jízdě vystupuje se zalehlýma ušima a počínající bolestí hlavy.
Podstatnou odlišností těchto dvou vozů je, že za volantem ST 220 je rychlost cítit daleko výrazněji. Tam, kde má s mondeem řidič pocit, že se blíží hranici možností, v BMW má chuť pohrávat si s ovládáním palubního počítače. Přilnavost obou automobilů v zatáčkách je přitom na srovnatelné, to znamená výborné úrovni. Ford působí jistě díky perfektnímu podvozku, dovolujícímu přesné ovládání vozu, a subjektivně zevnitř vypadá menší. Proto se s ním radši člověk vydá na projížďku po okresních silnicích, kde si užije precizní řazení stejně jako poslušnost, s níž mondeo reaguje na pokyny volantem. Jediným nedostatkem převodovky je, že se zpátečka řadí podobně jako jednička. Zarážka, kterou je nutno překonat, přitom neklade dostatečný odpor, takže se řidič musí při rozjíždění více soustředit.
Bavoráku naopak víc vyhovuje dálnice. Na ní se naplno projeví fakt, že mu při slušném tempu stačí kolem třinácti litrů nafty na sto kilometrů, zatímco ford spálí patnáct litrů benzinu. Na dlouhých trasách je řízení BMW asi tak namáhavé, jako když se člověk usadí v TGV. Jen místo z bočního okénka se dívá před sebe. K ostré jízdě po kroutících se okreskách sice mnichovský automobil nesvádí, ale to neznamená, že by s ní měl problémy. Automatická převodovka má velmi hbitou odezvu, zvláště při zapnutí sportovního režimu, a díky ní jsou obě ruce neustále na volantu. O třídu lepší než ve Fordu jsou brzdy a pohon zadních kol turbodieselové pětce dodává pochopitelnou větší dravost při výjezdech ze zatáček. Negativně se však na úzkých vozovkách projevuje zmiňovaná menší citlivost k rychlosti. Mondeo je pro hraní zkrátka zábavnější.
Nelze očekávat soudy o tom, že je jeden z testovaných vozů lepší než druhý. To by bylo bláhové. Každý z nich v sobě nese jiný přístup k přesouvání se za pomoci šestiválcového motoru a čtyř kol. Možná si Ford Mondeo ST 220 kupují spíše manažeři internetových start-upů, zatímco BMW 530d imponuje ředitelům Siemensu. Aspoň tak nějak se oba automobily tváří.
BMW 530d
motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
objem: 2993 cm3
maximální výkon: 160 kW
převodovka: 6stupňová, automatická
nejvyšší rychlost: 243 km/hod.
průměrná spotřeba: 7,8 litru na 100 km
základní cena: 1 459 560 Kč
Klady
+ tichý a pružný motor
+ rozsáhlá výbava
+ komfort
Zápory
- vyšší cena
- méně sportovní jízda
Ford Mondeo ST 220
motor: zážehový šestiválec
objem: 2967 cm3
maximální výkon: 166 kW
převodovka: 6stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 250 km/hod.
průměrná spotřeba: 10,4 litru na 100 km
základní cena: 1 091 000 Kč
Klady
+ výraznější požitek z jízdy
+ precizní řízení
+ zvuk a výkon šestiválce
Zápory
- řazení zpátečky
- kvalita některých plastových detailů
- vyšší spotřeba