Pouze po jednom filmu se dostalo v roce 2006 do české distribuce ze sousedního Polska a Rakouska. Stejným množstvím audiovizuálních snímků se u nás prezentovali Švýcaři, z nedalekého Maďarska a Slovinska nedorazil film žádný. Kinematografii našich středoevropských sousedů neznáme.
Asociace českých filmových klubů proto připravila putovní přehlídku Střední Evropa, která bude zahájena 27. až 29. září ve Světozoru, Lucerně a Maďarském kulturním středisku Pražským středoevropským víkendem. Původně měla představovat jen filmy ze zemí visegrádské skupiny. „Později jsme si uvědomili, že Visegrád je jen uměle vytvořený pojem,“ říká předseda Asociace českých filmových klubů (AČFK) Jiří Králík, „nejsme jen východní, jsme i střední Evropa. Běžně komunikujeme s Němci, jsou to země, které jsou nám nejen geograficky, ale i kulturně a politicky nejblíže. Do revoluce pro nás byla polská a maďarská kinematografie prototypem odvahy a najednou, jako když utne.“
V rámci Pražského středoevropského víkendu návštěvníci zhlédnou po jednom filmu z Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska a dva české filmy. Tři německy mluvené filmy ze Švýcarska, Rakouska a Německa se představí v Praze rámci festivalu Der Film chystaného od 4. října. Filmy budou poté uvedeny v dalších 54 městech. „Zájem kin o distribuci je průměrný,“ podotýká Králík, „vstupujeme na neznámou pozici, lidé nejsou naučení chodit na švýcarské nebo slovinské filmy a chápat tamní kulturu. Až na pár výjimek je to stejné v hudbě i literatuře, asi málokdo dokáže vyjmenovat čtyři nejvýznamnější současné polské spisovatele.“
Program přehlídky naleznete na www.strednievropa.cz
Filmy přehlídky
Import/Export
Rakousko
Druhý hraný film režiséra Ulricha Seidla zachycuje životy mladé Ukrajinky pracující v Rakousku a mladého Rakušana, jenž odjel na Ukrajinu montovat automaty na bonbony. Hrdinové se nesetkají, oba jsou osamělí a bezradní. Zatímco Olgu žene svědomitá vidina uživeného dítěte, Paul má být typickým „výdobytkem kapitalismu“ siláctvím zastírajícím nedostatek vůle a sebedůvěry.
2007, 135 minut, režie a scénář: Ulrich Seidl.
Konec
Maďarsko
Bláznivá road movie celovečerního debutanta Gábora Rohonyiho vypráví příběh o manželském páru, který v důchodu omezí život na panelový byt a placení složenek. Emilovi nakonec dojde trpělivost a rozhodne se vyloupit první poštu, která se mu připlete do cesty. Začíná únik před zákonem a dvojicí policistů, která důchodce nemůže dohnat, poněvadž řeší svoje osobní problémy. Film získal hlavní cenu na Maďarském filmovém týdnu.
2007, 105 minut, scénář: Balázs Lovas, Zsolt Pozsgai, režie: Gábor Rohonyi.
Martin Slivka – Muž, který sázel stromy
Slovensko
„Až při práci na jeho portrétu jsem pochopil, jakou osobností Martin Slivka byl,“ řekl deníku SME režisér filmu o jedné z nejvýznamnějších postav slovenské kinematografie a kultury Martin Šulík. Jeho celovečerní dokument se nesnaží Slivku jen připomenout, ale i jej hodnotit, analyzovat a zařadit do evropského kontextu.
2007, 90 minut, scénář: Rudolf Urc, Ingrid Mayerová, Martin Šulík, režie: Martin Šulík.
Movie
Česká republika
Veřejnosti málo známý Ivo Trajkov vypráví o krizi bezejmenného režiséra, kterého sám ztvárnil. Zkrachovala mu produkční firma, zhroutil se osobní život a jediné, co mu zbylo, je obálka peněz ruských věřitelů a plyšový lev - ocenění za nejhorší film roku. Paralela mezi Trajkovem filmovým a skutečným je rozsáhlejší, neboť Trajkov plyšového lva skutečně „vyhrál“ za Kanárskou spojku. Film bude uveden na velkých filmových festivalech.
2007, 84 minut
Náměstí spasitele
Polsko
Nejlepší polský film roku 2006 vychází ze skutečné události: příběhu mladé ženy, která chtěla zabít svoje děti a následně vzít život i sobě. Motivována je nefungujícím soužitím s tchyní, k níž se s manželem a dětmi odstěhovala poté, co prodali byt, aby mohli dostavit dům. Naletěli však podvodníkovi, který s penězi za byt zmizel.
2006, 105 minut
Vitus
Švýcarsko
Nejlepší švýcarský film uplynulého roku se zabývá dětstvím geniálního chlapce. Vitus od pěti let diriguje orchestr, hraje na klavír na úrovni virtuosů a studuje encyklopedie. Jeho ambiciózní rodiče z něj chtějí mít geniálního klavíristu. Chlapcovy sny jsou však odlišné. Chce létat a prožít normální dětství.
2006, 120 minut
Zhrobudohrobu
Slovinsko
Pero je řečník. Aby bylo jasno, řečník na pohřbech v malém městě. Jeho projevy jsou však dosti ojedinělé, nejedná se o typické chvalozpěvy, Perovy příběhy nemají skutečný základ. Nejsilnější slovinský režisér současnosti využívá podivína k nastolení témat života, smrti, nebe, země a života mezi dvěma světy. Za svůj počin získal cenu za Nejlepší balkánský film roku 2005 na MFF v Sofii.
2005, 102 minut
Ztracená dovolená
Česká republika
Lucie Králová pátrá ve svém dokumentu po sedmi Asiatech, jejichž negativy 756 snímků z dovolené našel český cestovatel ve Švédsku. Vystavují je v galerii Mánes, navštěvují pražské Asiaty, sinology, kriminalisty i kartářky. Cestují do míst, kde Asiati dovolenou trávili, zkoušejí inzeráty v německých novinách i vysílání čínské televize.
2007, 84 minut, celovečerní, dokumentární, scénář a režie: Lucie Králová.
Čtyři minuty
Německo
Soupeření mezi učitelkou hry na klavír v ženské věznici a její svěřenkyní, nevyzpytatelnou, agresivní a uzavřenou vražedkyní, přeroste ve společný boj. Lenny totiž dostane šanci během čtyř minut v rámci klavírní soutěže ukázat, jaký talent v ní dřímá. Film získal cenu za Nejlepší německý film roku 2006 a vyhrál například festivaly v Sofii, Reykjavíku, Šanghaji nebo Sofii.
2006, 112 minut