Vstup na jednotný trh má zamezit diskriminaci
Čeští podnikatelé si na hezká slova nepotrpí. Jak mají věřit tomu, že jednotný trh Evropské unie je pro ně velkou příležitostí, když se na něm setkávají s více či méně skrytou diskriminací?
„Podmínky pro dodavatele nejsou rovné. Je rozdíl mezi tím, jste-li z Německa nebo z České republiky,“ prohlásil šéf společnosti Brisk Tábor Mojmír Čapka na konferenci o jednotném evropském trhu, kterou v Praze pořádala britská ambasáda (11. února). Brisk má pověst firmy, jež si jako dodavatel součástek pro automobilový průmysl vede na evropských trzích velmi dobře. Přesto Čapkovi chybí mnohé ke spokojenosti. Tvrdí, že nerovný přístup lze snadno dokázat. „Když se český výrobce dílů stane součástí zahraniční firmy, okamžitě se mu jako subdodavateli otevírají nové příležitosti,“ říká Čapka.
Na golfu v Ohiu.
Podobné zkušenosti má Martin Navrátil, generální ředitel pardubické společnosti Synpo, která se zabývá výzkumem a rozvojem. Zdůrazňuje, že globalizace ztěžuje život lokálním firmám. Šéfové nadnárodních korporací dohadují obchody třeba při golfu v Ohiu, kam čeští podnikatelé běžně nelétají. Navrátil připomíná, že podobné je to také s přístupem ke grantům. Například ve Velké Británii si je rozděluje „síť starých známých“, jež není na žádné nováčky zvědavá.
O jiné formě diskriminace mluví Pavel Telička, šéf týmu, jenž vyjednává o vstupu Česka do Evropské unie. Oceňuje, že firmy z unie mají skutečný zájem na jejím rozšíření, ale upozorňuje, že řada z nich tlačí na politiky, aby i do budoucna zaručili ochranu před konkurencí z dnešních kandidátských zemí. Příkladem může být oblast dopravy, v níž unie žádá odklad pro rovnoprávný přístup českých firem na jednotný vnitřní trh.
Rozrazit dveře.
Jaká je odpověď evropských průmyslníků? Představitel Svazu průmyslových a zaměstnavatelských konfederací Mike Carbine připouští, že jednotný evropský trh není dokonalý. S určitými nedokonalostmi je však nutné počítat i do budoucna, byť by jich mělo být co nejméně. Vždy bude také hodně záležet na osobních kontaktech. „Mám pro vás jedinou radu - vstupte do klubu,“ prohlásil Carbine na konferenci v Praze.
Šéf agentury CzechTrade Martin Tlapa věří, že vstup Česka na jednotný evropský trh skutečně přinese nové příležitosti. Přijetí do Evropské unie bude znamenat nejen odstranění zbývajících legislativních, celních a technických překážek obchodu, ale mělo by také usnadnit zakládání poboček českých firem v unii či jim zajistit přístup k evropským výběrovým řízením a veřejným zakázkám.
Co nejrychlejší vstup do unie považuje Telička ze nejlepší lék i na dnešní ochranné požadavky z Bruselu. „Čím dříve vstoupíme, tím dříve začnou běžet přechodná období a tím dříve také uplynou nebo se zkrátí. Jako členský stát Evropské unie navíc budeme mít možnost o mnohém znovu jednat,“ uvedl šéf českých vyjednavačů.
Spojte se s Brity!
Velmi kriticky ovšem vidí dnešní stav jednotného vnitřního trhu zástupci britských podnikatelů. Generální ředitel Konfederace britského průmyslu Digby Jones varuje, že evropská ekonomika může v příštích letech výrazně zaostávat za americkou, byť se unie chce - jak napovídají závěry lisabonského summitu před dvěma lety - stát do roku 2010 oblastí s nejvyšší konkurenční schopností na světě. „Zatím však Evropa nedosáhla žádného pokroku,“ tvrdí Jones.
Britská konfederace volá po zásadních reformách trhu práce, snižování nákladů firem a urychlené liberalizaci odvětví, v nichž stále přežívají monopoly. Žádá méně regulace, byrokracie i státní pomoci. Digby Jones otevřeně prosazuje britský ekonomický model, o němž tvrdí, že má k uvedenému ideálu mnohem blíže než německý či francouzský. Proto také vyzývá Čechy, aby po vstupu do unie spojili síly právě s Brity.
„Není náhodou, že jsme v současnosti nejúspěšnější ekonomikou v Evropě. Zato když se podíváte na Německo, uvidíte zemi v recesi, v níž mají velmi rigidní pracovní zákony,“ řekl Digby Jones v rozhovoru pro týdeník EURO. „Pomozte Británii změnit způsob, jakým Evropská unie řeší své sociální problémy,“ vzkázal českým podnikatelům a politikům.
Máme vlastní problémy.
Mnohé české firmy však mohou mít po vstupu do unie problémy hlavně samy se sebou. Martin Tlapa uvádí, že největší nebezpečí hrozí těm českým podnikům, které dnes těží z dominantního postavení, nízkých mzdových nákladů (po vstupu do unie zřejmě stoupnou) či nedrží ve vlastních rukou distribuci svých produktů. Problémy mohou mít také ti, kteří neumějí komunikovat – ať už s partnery, nebo s veřejnou správou. „Zbývá málo času,“ varuje Tlapa a vyzývá k urychlené přípravě ty firmy, které s ní ještě nezačaly.
Vstupu do Evropské unie se už zkrátka nevyhneme. Pavel Telička uvedl další zajímavý argument, proč ani není přípustné zůstat mimo unii: „Nechtějme ani vědět, jak se Evropská unie vyrovnávala s konkurencí ze zemí, které neměly ambici do ní vstoupit.“