Menu Zavřít

Útok červené hvězdy

11. 12. 2003
Autor: Euro.cz

Heineken zřejmě připravuje české tažení

Nedočkaví diváci v pražské restauraci Zlatá Hvězda obrátili oči v sloup. Na velkoplošném plátně při utkání mezi Spartou a Laziem se rozběhla reklama na pivo Heineken. „Proč nám to sem ti Holanďani cpou? Češi to stejně nepijou!“ Jenže možná není tak daleko doba, kdy se v místních pivnicích rozsvítí logo pivního obra a fotbalový fanda si v některém ze sportbarů bude muset vybrat mezi Heinekenem a Starobrnem. To díky skupině Brau Union do holandské rodiny patří.

V obklíčení.

Holandská firma zřejmě chystá tažení za větším tržním podílem na tuzemském trhu, vyplývá z informací týdeníku EURO. „Hledají příležitost ke koupi místních nezávislých pivovarů s výstavem přes 150 tisíc hektolitrů,“ uvedl zdroj, který situaci na české pivní mapě dlouhodobě sleduje. Zájem Holanďanů nepřímo týdeníku EURO potvrdil i Karl Büche, šéf skupiny Brau Union, která aktivity Heinekenu ve střední Evropě řídí. „V budoucnosti nevylučujeme zájem o další akvizice, jako tomu bylo loni v případě pivovaru Hostan,“ tvrdí, vzápětí však dodává: „Nic konkrétního ale na spadnutí není.“ Zmíněný zdroj upozorňuje, že se manažeři Heinekenu s pozicí firmy na českém trhu smířit nechtějí. Starobrno s Hostanem drží asi pět procent trhu, a to je téměř desetkrát méně než jednička – jihoafrická skupina SAB Miller, která vlastní Plzeňský Prazdroj. Česká republika se vlastně dostala do obklíčení zemí, kde Heineken dominuje buď pod svým jménem, nebo pod značkami, jež spravuje Brau Union. Skupina je jedničkou:

  • V Rakousku, kde ovládá přes 60 procent trhu.
  • Na Slovensku kontroluje 43 procent a má téměř dvojnásobný výstav než dvojka SABMiller.
  • Na největším a na nejperspektivnějším středoevropském trhu v Polsku patří Heinekenu zhruba 38 procent.
  • V Maďarsku skupina drží 32 procent.

Brau Union drží na středoevropském trhu 29 procentní podíl a jeho výstav dosahuje 26,6 milionu hektolitrů ročně. Sám Heineken je světovou pivovarnickou čtyřkou s výstavem 72 milionů hektolitrů ročně a ročními tržbami ve výši 8,5 miliardy dolarů.

Víme, neprodáme.

Produkce největších českých výrobců piva pozvolna roste a malých převážně klesá. Skupina středně velkých, stále ještě nezávislých pivovarů, o které by nizozemský kolos mohl mít zájem, se postupně zmenšuje. Přesto je tento segment svou velikostí atraktivní. Nepočítáme-li Starobrno a Krušovice, jež vlastní německá skupina Dr. Oetker přes dceru Radeberger Gruppe, patří do skupiny podniků s výstavem mezi 150 tisíci a milionem hektolitrů tyto pivovary či pivovarnické skupiny: Černá Hora, Drinks Union (pivovary Velké Březno, Louny, Krásné Březno, Kutná Hora), Samson, PMS Přerov (pivovary Přerov, Hanušovice, Litovel) a Nymburk. Majitel prvně jmenovaného pivovaru a zároveň prezident Evropského svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek říká: „O zájmu skupiny Brau Union vím, zatím mne však nikdo s nabídkou na koupi mého podniku neoslovil. I kdyby tak učinili, pivovar bych neprodal.“ Konkurenční tlak však Fusek cítí spíše ze strany Starobrna, které - jako jeho podnik - působí v jihomoravském regionu. „S Brau Union, respektive s Heinekenem v zádech, zvýšili Brněnští aktivitu a jejich tlak cítíme silněji než dříve,“ vysvětluje pivovarník. O akvizičních plánech Heinekenu ví i šéf významné regionální skupiny PMS Přerov Petr Friedrich: „Zájem z rakouské Brau Union jsem registroval, nás zatím neoslovili,“ přiznává. Dravá severočeská nápojářská firma Drinks Union sama postupuje cestou skupování menších pivovarů. Vzhledem k tomu, že Drinks Union hodlá, jak tvrdí její šéf Milan Hagan, v této strategii pokračovat, nelze předpokládat, že by Heineken na sever Čech zamířil.

Klíč k brzdě.

Kromě zmíněných pivovarů existuje v České republice ještě jedno sousto, na které by si světová pivní čtyřka mohla brousit zuby. Budějovický Budvar. „Získat Budvar by znamenalo pro Heineken velký přínos,“ sdělil týdeníku EURO šéf komunikace z ústředí holandské společnosti Manuel Vrijenhoek. Úvahy o privatizaci národního podniku oživil na konci června ministr průmyslu Milan Urban. Mimo logického zájmu americké skupiny Anheuser-Busch, která by si chtěla převzetím jihočeského podniku vyřešit známkoprávní spory, je pochopitelný i zájem Heinekenu. Kromě samotné prémiové značky je totiž ve hře i hodnota trhů, kam americký gigant nemůže právě kvůli vlekoucím se sporům o známku. Heineken, který se před několika lety etabloval díky společnému podniku s holdingem Bayerische Brau v Německu, by právě díky Budvaru mohl brzdit Američany na tomto druhém největším světovým trhu. Šéf konsorcia Brau Union Karl Büche však privatizační úvahy relativizuje: „My nevěštíme, ale vyrábíme pivo.“
Tajuplně se k možné strategii Holanďanů vyjadřuje ředitel budějovického podniku Jiří Boček: „Skupování menších pivovarů by Heinekenu příliš nepomohlo. Pro ně jsou zde zajímavější větší sousta.“

Další cesty.

Management Brau Union a Heinekenu není ve svých odpovědích na otázky ohledně budoucí strategie firmy v tuzemsku konkrétní. Proto týdeník EURO oslovil odborníky, kteří se v branži dlouhodobě pohybují, aby se vyjádřili k dalším hypotetickým příležitostem, které holandskému kolosu skýtá tuzemský trh. Někteří experti míní, že by se distribučním kanálem Heinekenu mohl stát pivovar Starobrno. „Brněnští mohou dostat příkaz k prodeji různých značek z portfolia firmy na místním trhu, silná skupina by je mohla i výrazně marketingově podpořit,“ myslí si předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. „Jakmile vstupem do Evropské unie padnou celní bariéry v rámci středoevropských zemí, mohou si Holanďané například ohlídat maďarský trh tím, že tam začnou s předstihem a s pomocí rozvinuté distribuční sítě tlačit Starobrno.“ Této taktice odpovídá i nedávné rozhodnutí holandských manažerů, kteří se rozhodli zařadit brněnskou značku do celosvětové sítě skupiny. Šéf PMS Přerov Petr Friedrich se domnívá, že se na strategii Heinekenu může odrazit i koncept Evropy regionů. „Je diskutabilní, jestli budou chtít získávat pivovary v České republice, když nedaleko za polskými hranicemi vlastní obří pivovar Zywiec, jehož pivo naopak mohou nabízet u nás,“ přemítá o záměrech holandských manažerů. Karel Witz, který je viceprezidentem Českého svazu malých nezávislých pivovarů a zároveň vede představenstvo poličského pivovaru, k dalším možnostem nizozemských pivovarníků dodává: „Obávám se, že když se v Heinekenu rozhodnou, mohou začít na místní trh dodávat vlastní pivo velmi levně. Obchodní řetězce, se kterými firma spolupracuje v mezinárodním měřítku, jim půjdou na ruku.“

Spojení pro střed Evropy Skupina Brau Union vznikla letos na jaře spojením středoevropských aktivit Heinekenu a rakouské BBAG (výrobce značek Gösser a Kaiser), kdy Heineken převzal většinový podíl v BBAG. Brau Union sídlí jako původní BBAG ve Vídni a tvoří v rámci koncernu Heineken samostatnou jednotku. Šéfem podniku se stal dosavadní ředitel BBAG Karl Büche, pro kterého je střední Evropa velmi perspektivním trhem. „Tato část kontinentu je jedním z mála regionů, v němž je možné očekávat růst v obchodu s pivem. Spojíme naše aktivity a staneme se lídrem na trhu,“ říká. Tuzemské Starobrno, které dříve patřilo pod BBAG, patří k úspěšným členům Brau Union. Loňský zisk před zdaněním ve výši téměř 65 milionů korun je nejlepší za posledních deset let. Také brněnský pivovar se loni spojil s jinou pivovarnickou skupinou, s lokálním konkurentem Hostanem.

bitcoin_skoleni

Lovné teritorium Pivovar Výstav (v tis. hektolitrů)
Černá Hora 150 Nymburk 150
Samson 210
Drinks Union 625
PMS Přerov 953
Budvar 1 213

Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven

  • Našli jste v článku chybu?