Nejde ovšem pouze o přímé ztráty. Analytici upozorňují, že skutečné náklady související s podvody jsou až třikrát vyšší, než je samotná přímá finanční ztráta. Je k nim totiž nutné přičíst náklady za zpětné zaúčtování, poplatky, redistribuci zboží, manipulaci a náklady na vyšetřování a právní úkony.
Počet útoků se navíc bude podle expertů i přes všechna ochranná opatření dále zvyšovat. "Z počítačové kriminality se stává regulérní byznys s obratem, pro který se podvodníkům vyplatí hledat nové cesty, jak prolomit obranu bank, pojišťoven a e-shopů,“ zvedl Marek Žáček ze společnosti Analytics Data Factory, která pomáhá bankám s prevencí a vyšetřováním podvodů a s řízením vztahů se zákazníky.
Kyberzločinci se v současnosti organizují do velkých mezinárodních skupin a jsou dobře financováni. Na tzv. darknetu sdílejí informace i zkušenosti, obchodují s ukradenými daty a jejich hackerské útoky se staly běžně objednatelnou službou. Díky tomu jsou jejich postupy stále technologicky složitější. Mezi takové patří například tzv. botnety, které infikují zařízení spotřebitelů, odcizí jim identitu, otevřou účty a jsou schopny provádět podvodné nákupy.
Kyberzločinů stále přibývá. Nejhůře je chráněna spotřební elektronika, varuje exmanažer AVG Obluk
V nedávné minulosti tvořila krádež identity největší podíl nahlášených podvodů. Po posílení ochrany kreditních karet se se podvodníci zaměřili zejména na nákupní kanály, kde se fyzicky karty při obchodování nevyskytují a obchodníci ještě nevyužívají nejnovější bezpečnostní postupy. Pomocí odcizených údajů o kreditní kartě provádějí online nákupy, které si okamžitě vyzvedávají v obchodě.
K dalším novým metodám podvodníků patří také tzv. syntetické identity, které vytváří z odcizených skutečných dat doplněných o falešné údaje. Mohou tak legitimně získat platební karty nebo úvěry a podvádět banky, obchodníky i klienty, jejichž totožnost ukradli. Rizikové mohou být také nové platební metody a povinné otevření transakčních kanálů pro třetí účastníky.
Žáček dále připomněl, že další vývoj ochrany internetového obchodování budou ovlivňovat dva základní protichůdné požadavky. Prvním je snaha o co nejsnazší přístup zákazníků k jejich účtům a druhým je nutnost maximálního zabezpečení nástrojů na jejich obsluhu.