Menu Zavřít

Utrácel jako miliardář, ale měl jen milionový rozpočet

2. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Jako zesnulý král popu bude „Jacko“ zřejmě vydělávat daleko více, než kdyby ještě žil

Michael Jackson se odjakživa pohyboval po jiných galaxiích a do naší sluneční soustavy se svou slavnou měsíční chůzí vracíval jen občas. Vydělával neskutečné peníze dřív, než si stačil uvědomit jejich pravou hodnotu. Rozhazoval, utrácel desetimiliony dolarů ročně a ve světlých chvilkách, kdy zrovna netvořil dějiny populární hudby, dokázal udělat i pár výborných obchodů. Nasazená mimozemská laťka však byla nad jeho síly. Nejméně posledních 15 let se jeho příjmy ocitly na sestupné křivce a nakonec Michael vybílil nejen sebe, ale i svá konta. Jeho finance se uhnízdily přímo galakticky hluboko v červených číslech. Z dluhů ve výši zhruba půl miliardy dolarů se snažil vybabrat návratem na koncertní pódia, ale dopadlo to asi jinak, než si představoval. I když – můžeme vůbec tušit, co se padesátiletému stvoření jménem Michael Jackson honilo hlavou?

MAŠINA SE ZADŘELA
Na Jacksonův comeback vsadili dva miliardáři – Tom Barrack a Philip Anschutz – velké peníze, ale při jejich finančních možnostech do toho prostě jít museli. Taková příležitost! Spojili se, aby oživili mašinu na peníze, vše si spočítali a projekt spustili. „Mluvíme tady o chlapíkovi, který může vydělat 500 milionů dolarů za rok, pokud se na to soustředí,“ prohlásil Barrack o zpěvákovi v květnu pro Los Angeles Times.
Instinkt oba bysnysmany přinejmenším zpočátku nezradil. Poté, co se v březnu dostaly do internetového prodeje vstupenky na plánovaných padesát Jacksonových koncertů v Londýně, reakce fanoušků byla neskutečná: 16 000 webových hitů za sekundu by při stoprocentní úspěšnosti vyprodalo plánovaný milion lístků za nějakých 70 vteřin. Ve skutečnosti to trvalo pár desítek minut. Vidět legendu po mnoha letech živě na koncertu, i když nemocnou, polorozpadlou, zdecimovanou právnickými spory a finančními problémy, chtělo mnohonásobně víc lidí. Protože značka Jackson pořád neodolatelně vábila. Jedny hudbou či dokonalou show a druhé jako supy na zraněnou kořist.
Krásnější byznys plán by pohledal. Příjmy za vstupenky činily během chvíle 85 milionů dolarů, možný zisk promotéra akcí – firmy AEG Live – odhadl časopis Billboard na 115 milionů dolarů. Sám Jackson měl vydělat za každý koncert milion. Následné tříleté turné krále popu mohlo vynést až 450 milionů dolarů, Broadway se chystala na muzikál se zpěvákem a nové casino pojmenované Thriller by sypalo další peníze. Celá operace měla odstartovat 13. července.
Jen jedna chybička se vloudila: Michael to 25. června zabalil.
Nyní bude muset společnost AEG Live, která do produkce koncertů již investovala více než 20 milionů dolarů, vrátit peníze za vstupenky. Navíc se ukazuje, že zdaleka ne všechny Jacksonovy show měla pojištěné. Dle Chrise Rackliffa, zaměstnance pojišťovny Beazley, by jen málo společností v oboru šlo do takového rizika, jaké představoval problémový umělec Jacksonova formátu. „Jeho minulost, zdravotní potíže a další problémy, jimž čelil v posledních letech, to bylo z našeho pohledu neakceptovatelné,“ vysvětluje.
Jak prozradil výkonný ředitel AEG Randy Phillips, jeho firma měla pojistkou pokryto jen „prvních 23 milionů“. A rovněž dodal, že „kdo neriskuje, nedosáhne velikosti“. Tomu se říká formát. Faktem je, že majitele AEG Philipa Anschutze tento neúspěch jistě nepoloží.

SLAVNÁ PĚTKA
V případě Jacksonova návratu se peníze ocitly až na prvním místě, bez diskusí. Svého času však byla v centru pozornosti především jeho hudba. Prachy se sypaly, jistě. A chudá černošská rodina z Gary v Indianě je potřebovala jako sůl. Ale to byly poctivě vydřené dolary.
Rodinný byznys roztočil na konci šedesátých let ambiciózní a diktátorský otec Joseph Jackson, když z pěti svých synů vytvořil skupinu Jackson 5. Ve vypůjčené dodávce Volkswagen křižovali kluby amerického Středozápadu, vystupovali i ve velkých městech jako Chicago a New York a v roce 1968 skupina podepsala nahrávací kontrakt se značkou Motown Records Berryho Gordyho. V roce 1970, když bylo Michaelovi dvanáct, měli Jackson 5 čtyři hity číslo 1 v hitparádě magazínu Billboard, což se do té doby žádné skupině nepodařilo. Masové popularitě mezi černými i bílými posluchači se těšil zejména jedinečný showman Michael, předpubertální sexy symbol Ameriky i komiksová postavička sobotního seriálu.
„Když jste showbyznysové dítě, nemůžete pochopit zdaleka všechno, co se kolem vás děje. Dospělí rozhodují o věcech, které zásadně ovlivní váš život, když vy zrovna nejste v pokoji,“ napsal Jackson v roce 1988 v autobiografii Moon Walk. Kroky mladé superstar v té době řídili otec Joe a Berry Gordy. Na jejich doporučení vydal již v roce 1971 Jackson pod svým jménem album Got to Be There. O čtyři roky později Jacksonovi přešli k labelu Epic, šéf Motownu Gordy ale vlastnil práva na značku Jackson 5, takže bratři nadále (i s Michaelem) vystupovali jako „Jacksons“.
Na konci sedmdesátých let Michael Jackson pomalu dospíval k sólové kariéře. K rozhodnutí osamostatnit se přispělo i setkání s Quincym Jonesem, jenž nakonec produkoval první tři Michaelovy sólové desky. Úspěšná – jak jinak – byla již ta první Off the Wall (1979), které se prodalo devět milionů kopií a čtyři písně se prodraly do Top 10. Absolutní vrchol již nebyl daleko.

BEZKONKURENČNÍ THRILLER
Album Thriller vyšlo 1. prosince 1982 u společnosti Epic Records a jen do Vánoc se ho prodalo přes milion kusů. Kolekce devíti písní, z nichž pod čtyřmi je podepsán sám Jackson, opanovala americký trh nejen v roce vydání, ale i v tom následujícím. Celkem 37 týdnů kralovala hitparádě a více než 16 měsíců se udržela mezi 200 nejprodávanějšími alby. Sedm skladeb se dostalo do Top 10 americké hitparády. Dle statistik je Thriller, oceněný mimo jiné osmi cenami Grammy, se 109 miliony prodaných kopií (do umělcovy smrti) bezkonkurenční v celé historii populární hudby.
Jedna ze světlých obchodních chvilek Jacksonova týmu nastala právě před vydáním této desky. Michael si totiž smluvně vymohl automatický podíl dva dolary z každé prodané kopie. Stačí tedy umět násobit dvěma a dostáváme se vskutku do astronomických zisků. A v nich ještě nejsou započteny tantiémy pro Jacksona jako autora písní, podíly z vydání sedmi hitů, které vyšly rovněž jako singly, ani příjmy z prodeje populárního videa.
Souběžně s uvedením desky se totiž na televizní stanici MTV objevilo videoklipové ztvárnění titulní písně, jež odstartovalo novou éru ve vizuálním provedení hudby. Ve své době nejdražší video, které stálo 800 000 dolarů, natočil režisér John Landis.

JISTOTA BEATLES
Dle odhadu tří osob, které viděly do Michaelových finančních poměrů, Jackson vydělal jen na prodejích svých nahrávek pod mateřskou skupinou Sony (label Epic patří Sony od roku 1988) od počátku osmdesátých let zhruba 300 milionů dolarů. Příjmy z koncertů, vysílacích práv, prodeje videí a dalších obchodních aktivit činily údajně asi dalších 400 milionů dolarů. Před zdaněním.
Určitě nejlepší podnikatelský krok svého života udělal Jackson v roce 1985, na vrcholu slávy, když koupil za 47,5 milionu dolarů společnost ATV Music, s níž získal i práva na tisíce písní včetně pokladu v podobě více než sta skladeb skupiny Beatles. Tehdy také skončilo Michaelovo přátelství s Paulem McCartneym, který mu dobře radil, kam investovat (do katalogů písní), ale určitě nečekal, že ho Michael vezme až tak za slovo a přeplatí ho v souboji o autorská práva na jeho vlastní písně.
Prozíravý obchod zajišťoval Jacksonovi trvalý proud příjmů až do smrti (jen za loňský rok sedm milionů dolarů) a tímto nezpochybnitelným aktivem ve špatných časech ručil i za své obří půjčky. Navíc hodnota autorských práv pořád stoupá. „Pravděpodobně získal katalog, jehož cena je dnes půl miliardy až miliarda dolarů,“ je přesvědčen James Walker, právník působící v zábavním průmyslu.
Připomeňme, že téměř třicetiletý a opravdu bohatý umělec stále žil v rodinném sídle na předměstí Los Angeles. Vlastní bydlení si pořídil až v roce 1988, kdy koupil za 14,6 milionu dolarů rozlehlý ranč Neverland, fantazijní nemovitost na pozemku o rozloze 2500 akrů uhnízděnou v kopcích Santa Barbary. Hodně utrácel, ale pořád prý měl – až do počátku devadesátých let – jakýsi přehled o finančních tocích svého impéria.

KRÁLOVSKÝ PÁD
Rekordní prodeje Thrilleru mohl Jackson zopakovat jen těžko, tudíž se jeho další kariéra ocitla na sestupné křivce, aniž by to zpočátku tušil. Alba Bad (1987) se celosvětově prodalo 30 milionů kusů – mohl by si kdokoli jiný přát víc? Pět singlů se stalo číslem 1, rok a půl trvající turné čítající 123 koncertů vidělo 4,4 milionu lidí a vydělalo 125 milionů dolarů. Na speciální videoklip Bad, který stál milion dolarů a opět dominoval MTV, angažoval Jackson režiséra Martina Scorseseho.
Když v roce 1991 podepsal Jackson rekordní nahrávací kontrakt se Sony na 65 milionů dolarů, firma očekávala miliardový zisk. Měli k tomu své důvody: Jackson v roce 1990 vydělával přibližně milion dolarů týdně a za poslední dva roky mu na konto přibylo přes sto milionů dolarů. Tehdejší viceprezident konkurenční firmy Warner Bros. Records Bob Merlis k „dealu“ století poznamenal: „Michael Jackson je pro Son určitě víc než jen výkonný umělec. On je firemní majetek.“
Na první desce pod novou smlouvou – Dangerous (1991) – již Michael nespolupracoval s producentem Jonesem, a i když se kopií prodalo 32 milionů, po hudební stránce album kritiky poněkud zklamalo. A mělo to být ještě daleko daleko horší. Michael Jackson žil stále více mimo realitu.
Obrázek dokonalého umělce bez poskvrnky se rychle začal kazit. Nejen častými plastickými operacemi a výstředním chováním, ale zejména obviněním ze sexuálního zneužívání dětí. Ze soudního projednávání toho prvního se Jackson vykoupil v roce 1994 údajně částkou asi 20 milionů dolarů. S pravidelným koncertováním byl konec, na rozdíl od velkorysého utrácení; přišly první finanční problémy.
Část z nich vyřešil tím, že uzavřel se Sony v roce 1995 dohodu o fúzi ATV, v jejímž rámci prodal Sony polovinu svých vydavatelských práv za 95 milionů dolarů. (V roce 2001 pak využil svou polovinu aktiv v Sony/ATV coby jistiny, aby získal 200 milionů dolarů půjčky od Bank of America.)
Na své poslední turné vyrazil Jackson v září 1996, když propagoval kompilační album HIStory. Přišlo 4,5 milionu fanoušků, na 120 000 i v Praze. Asi nikdo netušil, že to bude jeho závěrečná koncertní šňůra. Poslední studiové album Invictible vydal s dvouletým zpožděním v roce 2001. Byl to propadák s dvěma miliony kopií prodaných v Americe a deseti miliony celosvětově. Dle znalců by se jich muselo prodat třikrát až čtyřikrát tolik, aby se tehdy již hodně zadlužený Jackson finančně zahojil.
V roce 2003 byl zpěvák znovu zadržen v souvislosti s obviněním z pohlavního zneužití třináctiletého chlapce. Soud v roce 2005, jenž nakonec vyústil v jeho zproštění viny, vynesl na světlo další podrobnosti o Jacksonově neutěšené finanční situaci. Žalobci jej charakterizovali jako člověka, „který utrácí jako miliardář, ale má jen milionový rozpočet“. Jeden z expertů vypověděl, že se Jackson nachází v „pokračující finanční krizi“ a ročně utrácel o 20 až 30 milionů dolarů víc, než vydělával.
Hrnuly se na něj žaloby a chudák Jacko znovu a znovu ždímal peníze ze svých cenných aktiv a půjčoval si desítky milionů dolarů od bohatých přátel. Ti poslední – Thomas Barrack, zakladatel a šéf mezinárodní investiční firmy Colony Capital (převzal Neverland), a coloradský miliardář Philip Anschutz nakonec přiměli zoufalého zpěváka k návratu.

VYDĚLÁ VÍC NEŽ PRESLEY
Jen co Michaelovo tělo spočine v hrobě, právníci se jistě sletí jako supi. Jaká je vlastně hodnota majetku krále popu, který prodal 750 milionů desek? V roce 2007 prý byl ještě v plusu (viz Ještě v černých), současný stav ale zatím nikdo přesně nevyčíslil. Vyznat se ve finančním bludišti Jacksonovy pozůstalosti může trvat roky. Zástupy věřitelů budou chtít urvat svůj díl. Ale třeba ještě zbude pár „melounků“ i na dědice. Nebo i víc. Smrt celebrity takového kalibru je vynikajícím marketingovým tahem, navíc se prý našlo 200 nepublikovaných Michaelových písní, jež by jeho dětem (kterým je měl odkázat) mohly vynést až sto milionů dolarů.
Majetek Elvise Presleyho, když v roce 1977 zemřel, neměl hodnotu ani pět milionů dolarů. Jen za loňský rok produkty spojené s jeho jménem vydělaly 52 milionů dolarů. A podobně tomu bylo i v minulých letech. Nebo takový Bob Marley: když skonal v roce 1981, příjmy z tantiém měl jen 200 000 dolarů ročně. Od té doby pravidelně vydělává jeho hudba více než tři miliony dolarů ročně.
Jackson má miliardový potenciál i po smrti, to je jisté. A nepochybně překoná příští rok Presleyho v žebříčku nejvíce vydělávajících mrtvých celebrit časopisu Forbes (viz Šťastná třináctka). Pro pozůstalé je nejlepší, že už ty peníze nebude moci dle libosti rozfofrovat.

***

BOX
Ještě v černých
Koncem března 2007 Jackson dle washingtonské účetní firmy Thompson, Cobb, Bazilio & Associates vlastnil majetek za 567,6 milionu dolarů. Patřil do něho mimo jiné zpěvákův podíl ve společnosti Sony/ATV Music Publishing vyčíslený na 390,6 milionu dolarů, ranč Neverland za 33 milionů dolarů, sbírka automobilů, starožitností a jiných sběratelských předmětů. Jacksonovy dluhy se před dvěma lety vyšplhaly na 331 milionů dolarů. V hotovosti měl v té době dle washingtonských účetních 668 200 dolarů.

BOX
Michaelovy útraty
(v milionech dolarů)
14,6 – zaplatil za Neverland v roce 1988
30 – průměrné roční Jacksonovy útraty
47,5 – stála v roce 1985 firma ATV, jejíž součástí je katalog Beatles
200 – půjčil si od Bank of America v roce 2001
Pramen: BBC

FIN25

BOX
Šťastná třináctka
(příjmy mrtvých celebrit za rok 2008, v dolarech)
1. Elvis Presley (52 milionů)
2. Charles Schultz, tvůrce kresleného komiksu Peanuts (33 milionů)
3. Heath Ledger (20 milionů)
4. Albert Einstein (18 milionů)
5. Aaron Spelling, televizní producent (15 milionů)
6. Theodor Geisel, americký dětský spisovatel a kreslíř (12 milionů)
7. John Lennon (9 milionů)
8. Andy Warhol (9 milionů)
9. Marilyn Monroe (6,5 milionu)
10. Steve McQueen (6 milionů)
11. Paul Newman (5 milionů)
12. James Dean (5 milionů)
13. Marvin Gaye (3,5 milionu)
Pramen: Forbes

  • Našli jste v článku chybu?