Přibývá cestovních agentur, které nabízejí zájezdy spojené s kurzy vaření
Válet těsto nebo čtyři hodiny vařit zeleninu za osm set eur týdně nemusí být pro každého synonymem příjemně stráveného času. Přesto se však množí počet příznivců dobrého jídla, kteří si představuje ideální volno nebo dovolenou právě takhle.
Klára Valentová pobývala několik let v Anglii, kde studovala cestovní ruch. „Zjistila jsem, že Britové mají možnost výběru z různých cest spojených s dalšími aktivitami. V Česku tyto služby mnoho cestovních agentur neposkytuje,“ říká Valentová, zakladatelka společnosti Inspiration Travel. Její agentura zajišťuje cestování s programem včetně kurzů vaření. Valentová se domnívá, že tento typ cestovního ruchu má budoucnost. „Když někdo založí cestovní agenturu a bude nabízet zájezdy k moři do Španělska nebo do Itálie, bude jen těžko hledat místo na trhu,“ vysvětluje podnikatelka.
Nejen pasivní odpočinek.
Organizátoři cest s lekcemi vaření tvrdí, že podobné kurzy úspěšně fungují v západní Evropě i ve Spojených státech. „Turisté již nechtějí trávit dovolenou jen pasivním odpočinkem. Prožívání volného času je stále více spojováno s poznáváním, vzděláváním a v neposlední řadě i s ozdravnými procesy. Dnes je zcela běžné nabízet specializované zájezdy, a to třeba i s kurzy vaření či jinou podobnou náplní,“ komentuje trend Jaromír Beránek, šéf analytické společnosti MAG Consulting.
Každý zájemce se musí připravit na to, že zájezdy s výukou vaření nejsou levnou záležitostí. Mezi klienty Inspiration Travel prý převládají manželky podnikatelů nebo bankéřů, které takovouto dovolenou dostaly jako dárek. „Specializujeme se na cestování šité na míru. Cena záleží na tom, jaký typ putování si zákazník vybere. Týdenní pobyty s kurzy stojí minimálně osm set eur,“ upřesňuje Valentová.
Inspiration Travel zprostředkovává zájezdy s kulinářskými lekcemi nejčastěji do Toskánska, mnohé z nich jsou spojené i s prohlídkou italských měst. V kurzu musí být minimálně čtyři účastníci. „Nejprve jdou všichni na místní trh, kde se naučí vybírat správné ingredience a suroviny na přípravu jídel. Následují lekce vaření někdy propojené s ochutnávkou místních vín,“ popisuje průběh výuky Valentová. Mezi jídla, která se klienti naučí připravovat, patří například sýr pecorino s hruškovou omáčkou a čerstvou sezonní zeleninou, tradiční pici těstoviny s malými rajčátky, tradiční tagliata steak z Valdichiany, pokrmy z ryb a dezerty. Klienti se rovněž dozvědí, jak jídla správně servírovat.
Lekce vedou místní šéfkuchaři v rezidencích, v nichž jsou hosté ubytováni. „V Toskánsku spolupracuji přímo s majiteli tradičních vil. Jde mi o privátní atmosféru. Nechci nabízet kurzy vaření v hotelových řetězcích,“ konstatuje Valentová.
Hlásí se Thajsko.
Majitelka cestovní agentury tvrdí, že není problém zajistit pobyty s výukou vaření i v jiných regionech. Jako příklad uvádí Thajsko: „Je to oblíbená exotická destinace Čechů. Chtěla bych organizovat lekce například na nějaké pláží nebo přímo v Bangkoku.“ V Thajsku existuje několik specializovaných škol vaření, které spolupracují s luxusními hotely. V Česku již nabízí tamní pobyty s výukou přípravy pokrmů cestovní agentura Garry Travel. „Kulinářské lekce zajišťujeme zhruba půl roku,“ uvádí Petra Mandincová ze jmenované agentury. Ti, co kurzy absolvují, mohou získat certifikát. „Služba je určena nejen pro obdarované manželky manažerů, ale i pro lidi, kteří si chtějí třeba otevřít thajskou restauraci, nebo pro klienty, pro něž je vaření koníčkem,“ tvrdí Mandincová. Lekce se pořádají i pro jednoho zájemce, maximální počet účastníků kurzu je osm. Cena, účtovaná za desetidenní zájezd bez letenky, vyjde klienta, jenž má soukromou výuku, na více než 34 tisíc korun, pokud je v kurzu osm lidí, zaplatí zájemce něco přes třináct tisíc korun. V Thajsku se naučí frekventanti lekcí připravovat jídla z drůbeže, ryb, darů moře, hovězího a vepřového masa, studené a teplé saláty, sladké i ostré pokrmy. Kurzy, které prodává Garry Travel, se pořádají v přímořském letovisku Pattaya. Výuka začíná po snídani. Nejprve jedou všichni na market, kde se nakupuje zelenina, maso a všechny produkty potřebné ke zhotovení jídel, následuje samo vaření pod vedením šéfkuchaře.
Jídlo vede.
Cesty zaměřené na kurzy vaření jsou populární hlavně ve Spojených státech. Časopis BusinessWeek uveřejnil začátkem dubna statistiku Travel Industry Association of America, ze které vyplývá, že Američané v roce 2004 utratili během cest po USA za jídlo 131 miliard dolarů, tedy více, než vydali za ubytování. V tomto ohledu ještě čeští cestovatelé zaostávají. „V našich podmínkách je zhruba třetina výdajů na dovolenou spojena se stravováním a zhruba dvě třetiny s ubytováním. Jen zcela výjimečně turisté vydávají za jídlo více peněz než za ubytování. To bývá zejména na zájezdech po vinařských stezkách či během putování za pivem,“ říká Jaromír Beránek z MAG Consulting. Američané se již nespokojují s tím, že se během prázdninového cestování dobře najedí. Chtějí se dozvědět více o ingrediencích, chtějí vědět, jak se jídla připravují a dokonce mají zájem se na přípravě pokrmů podílet. Kurzy vaření si mohou objednat i on-line. Zřejmě nejznámější internetové stránky zaměřené na gastronomii, CookingSchools.com, byly založeny již v roce 1988 a každý měsíc je navštíví 50 až 75 tisíc lidí. Nabízejí více než tisícovku kurzů vaření po celém světě. Kromě tradičních kulinářských velmocí, jako jsou Francie, Itálie, Thajsko nebo Čína, je možné si na těchto stránkách objednat lekce například v Rakousku, Nizozemsku, Velké Británii nebo v Turecku. Výuku vaření zahájily velké mezinárodní řetězce luxusních hotelů. Týdeník BusinessWeek píše, že v celosvětovém měřítku trend udávají především hotely Four Seasons. Vyhlášená thajská kulinářská škola Chiang Mai spolupracuje s většinou hotelů Four Seasons v Thajsku a nabízí specializované lekce v několika turistických destinacích. Denní kurz stojí jednotlivce od 150 dolarů. Dostatek zájemců o kulinářské kurzy mají hotely i v jiných zemích. Asociace pařížských hotelů Relais & Chateaux, které jsou proslulé vybraným stolováním a luxusním ubytováním, uvádí, že více než osmdesát procent jejich klientů navštěvuje tato zařízení kvůli jídlu. Kolem tří tisíc dolarů bez ubytování zaplatí pár ve Four Seasons v Karibiku za program Dive & Dine (potápění a stolování). Lekce, jichž se účastní od dvou do šesti zájemců, začínají potápěním, při kterém instruktor vysvětluje, jak rozpoznat kvalitní humry a jak je správně lovit. Následuje hodina grilování na pláži.
První je Alcron.
V Česku pořádá kurzy vaření zatím jen pražský hotel Alcron SAS Radisson. Šéfkuchař Jiří Štift vede lekce již čtvrtým rokem. „Nejprve jsme pořádali jeden kurz v měsíci. Zájem byl však značný, proto v současné době organizujeme měsíčně dvě lekce,“ říká Štift. Výuky se zúčastňují především byznysmeni a cizinci žijící dlouhodobě v Praze. „Na začátku chodili hlavně muži. Teď je poměr mezi muži a ženami vyrovnaný,“ upřesňuje Štift a dodává: „Lekce vaření by sice mohli navštěvovat i hoteloví hosté, je to ale těžké časově skloubit, protože termín výuky je daný,“ vysvětluje šéfkuchař. Nadšenci do vaření se sejdou v den konání kurzu ve čtyři hodiny odpoledne v prostorách hotelového baru. Poté je šéfkuchař odvede do banketové kuchyně, kde se vaří. „Většinou připravujeme tříchodové menu nebo tři samostatné chody, například tři druhy steaků,“ popisuje Štift. Během vaření se klienti dozvědí o používaných surovinách, mají možnost ochutnat připravené pokrmy šéfkuchařem, poté vaří ve skupinkách sami. Maximální počet účastníků na jedné lekci je dvanáct lidí. Každá lekce je tematicky zaměřena. Na programu již byla například francouzská či italská kuchyně, naplánována je hodina provensálské gastronomie a barbecue. „Učil jsem připravovat i pečenou kachnu s knedlíkem nebo halušky,“ dodáva Štift. Největší zájem je prý o jednoduchá jídla, která lidé dokážou sami uvařit doma. Kurz vaření včetně uvítacího koktejlu, nealkoholických nápojů, vína, sektu a večeře přijde zájemce na 3200 korun. Vedení hotelu inspiroval k otevření kulinářských lekcí úspěch podobných akcí v zahraničí. Nápad prý neměl žádnou spojitost s podobnými aktivitami ostatních hotelů sítě. „Chtěli jsme našim hostům nabídnout něco navíc,“ vysvětluje Štift. „Byl jsem v Lyonu a tam každý známější šéfkuchař vedl kurzy. Je to momentálně takový trend. Pustíte lidi do kuchyně, seznámí se s šéfkuchařem, vidí, jak to vypadá v kuchyni. Na druhou stranu poznají, že vaření není žádná věda, jen se nesmí bát. Myslím, že postupem času bude tuto atrakci nabízet stále více českých hotelů a restaurací,“ domnívá se Štift.
Češi se lepší.
Jaromír Beránek z MAG Consulting potvrzuje, že Češi mají čím dál větší zájem o gastronomii a stravují se lépe než v minulosti: „Je to způsobeno několika faktory - změnou životního stylu, novou gastronomickou nabídkou a širším výběrem potravin, především zdravějších.“ Jeho názory potvrzuje i Klára Valentová z Inspiration Travel: „Očekávám, že poptávka po cestách spojených s kurzy vaření se bude v Česku zvyšovat. Na západě panuje mezi agenturami zajišťujícími tyto služby ostrá konkurence.“