Menu Zavřít

Uvědomělý sportovec

7. 11. 2016
Autor: Euro.cz

Hybridní Lexus se ve verzi F-Sport pokouší skloubit šetrnost k životnímu prostředí se sportovními atributy

Sportovní sedan s hybridním pohonem, to zní téměř jako protimluv. Kombinace spalovacího a elektrického motoru neboli „hybrid“ má svoje nezpochybnitelné přednosti, na dynamickou jízdu se ale moc nehodí. Přesto prémiová značka skupiny Toyota označuje Lexus GS za „sportovní“ a nedávno rozšířila nabídku variant o sugestivně pojmenované i stylizované provedení F-Sport.

Vzhledem k tomu, že Lexus GS je na českých silnicích zřídka vídaným jevem (za prvních devět měsíců roku 2016 jich bylo nově zaregistrováno jen 16), připomeňme, že se jedná o sedan vyšší střední třídy.

Protože je koncipován primárně pro severoamerický trh, Lexus GS na rozdíl od vládnoucího prémiového triumvirátu Audi A6/BMW 5/Mercedes-Benz E vůbec nenabízí karoserii kombi, dieselový motor ani pohon všech kol. V Evropě je k dostání se čtyřmi motory. Vedle trochu podměrečného přeplňovaného čtyřválce 2,0 l v modelu GS 200t a exotického pětilitrového osmiválce v GS F jsou to dva hybridy, GS 300h a GS 450h.

V zrcátku ho nepřehlédnete

Současná, čtvrtá generace je na trhu od roku 2011, při loňském faceliftu ale získala nový, extrémně agresivní výraz. Masivní, ze stran prolomená a téměř k zemi spuštěná přední mřížka v kombinaci se zlověstně přimhouřenými LED světly jako by se chtěla až teatrálně distancovat od dřívější image značky Lexus, která byla považována za velmi usedlou, konzervativní a nudnou. U varianty F-Sport je efekt „hladové tlamy“ ještě podpořený černým kosočtvercovým výpletem mřížky.

Kabině dodává sportovní nádech předvídatelná kombinace volantu a sedadel se zvýrazněným anatomickým tvarováním, hliníkových pedálů a dekoračních lišt karbonového vzhledu. Zpracování je špičkové, pozice za volantem bezproblémová a materiály solidní.

Od prvního momentu se zde cítíte jako v luxusním autě. Od prvního momentu až do toho okamžiku, kdy se pokusíte nastavit navigaci, přeladit rádio nebo provést jiný úkon, který vyžaduje interakci s displejem palubního infotainmentu.

Samotný displej je v nejlepším pořádku – velký (12,3“), širokoúhlý (24 : 9) a umístěný na dobře viditelném místě v horní části palubní desky. Horší je to s grafikou, která působí nemoderně a místy je jednoduše nepřehledná. Ze všeho nejhorší je ale ovládání. Lexus už před několika lety přešel na řešení v podobě jakéhosi joysticku na středové konzole, jehož prostřednictvím ovládáte kurzor na obrazovce podobně jako myší. Kurzor se sice přichytává k tlačítkům, ale dostat ho tam, kam potřebujete, vyžaduje neúměrně mnoho soustředění a trpělivosti. Být originální za každou cenu se někdy nevyplácí. Čím dřív zmizí systém Remote Touch Interface v propadlišti zapomenutých automobilových omylů, tím lépe pro Lexus i jeho zákazníky.

Pohon stále přesvědčivější

Na infotainment ale auta naštěstí nejezdí, dokonce ani hybridní Lexus ne, a na silnici se varianta GS 450h předvedla v nad očekávání dobrém světle. Koncepce hybridního pohonu zůstává už několik let neměnná – benzinový šestiválec, synchronní elektromotor, vzadu uložená Ni-MH baterie a pohon zadních kol prostřednictvím planetové převodovky.

Automobilka však technologii neustále vylepšuje a pohon v testovaném autě byl zase o velký kus plynulejší, silnější a příjemnější, než si ho pamatujeme z minulosti.

Během jízdy se co chvíli rozsvěcuje kontrolka „EV“ prozrazující, že vůz ševelí bez spuštěného spalovacího motoru. Naopak pod zátěží, třeba při předjíždění nebo v dálničních stoupáních, se místo otravného ječení motoru v konstantních otáčkách, které dříve dokázalo nadobro rozbít veškerou iluzi plavné kultivovanosti, ozývá příjemně tlumené vrčení. Elektromotor teď dosahuje výkonu rovných 200 koní, takže jeho podpůrný efekt při prudké akceleraci je víc než symbolický. Hlavně v městských rychlostech. Třeba zrychlení 30–50 km/h zvládne Lexus podle našeho měření za příjemných 1,12 s.

Jen opravdové sportování mu nejde tak, jak byste si možná představovali. Problém není v podvozku. F-Sport má adaptivní tlumiče AVS s přepínatelnými režimy, variabilní převod řízení, a dokonce i natáčení zadních kol. V kombinaci se zadním pohonem a solidními brzdami to ve výsledku dává kombinaci agility, ovladatelnosti a jistoty, která sice nedosahuje na nejlepší ve třídě, ale u značky Lexus byla donedávna nepředstavitelná. Dynamická jízda však stále není úplně po chuti hybridnímu agregátu. A to i když voličem jízdních režimů otočíte do polohy Sport+ a budete řadit sami pomocí „pádel“ na volantu. Mnohem lépe autu svědčí třeba svižná, ale přece jen plynulá jízda bez nadměrného tlačení na pilu.

Šetrný nejen k peněžence

Doménou hybridních modelů značky Lexus je především kulturní cestování. Vrozená mechanická kultivovanost hybridního pohonu, pro značku typické důsledné odhlučnění a špičkový audiosystém vytvářejí oázu klidu toho typu, jenž jasně vysvětluje, proč lidé, kteří mají na výběr, často dávají přednost každodennímu postávání v dopravní zácpě před „efektivnější“ hromadnou dopravou. Právě v zácpách a kolonách také nejlépe vynikne šetrnost hybridního pohonu – nejen k vaší peněžence, ale i k okolí. V průměru jsme sice jezdili za 11,6 l/100 km, ale po městě, kde jsou konvenční pohony nejméně účinné, se snadno dostanete i pod sedm litrů. Pro představu konkrétní zkušenost. Ranní kolonu na Plzeňské od Motola až k salonu Lexusu na Vrchlického jsem (s baterií nabitou po předchozím dálničním úseku) projel téměř celou na elektřinu. Motor naskočil jen dvakrát, vždy na pár sekund při rozjezdu na semaforech. A motor, který nevrčí, neprodukuje žádné emise. Kdyby v kolonách postávaly místo dieselů hybridy, emise oxidů dusíku a prachových částic z dopravy by doslova nestály za řeč.

Samozřejmě můžete namítnout, že kvůli emisím si Lexus GS 450h koupit nepoběžíte. Zvlášť když nestojí málo. Standardní výbava verze F-Sport je sice oproti německé konkurenci nesrovnatelně bohatší a obsahuje kompletní sadu elektronických asistentů, navigaci, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla nebo LED světlomety, ale zaplatíte za ni 1 850 000 korun.

Testovaný vůz se sadou Top (audio Mark-Levinson, head-up displej, bezklíčové odemykání, vyhřívaný volant), metalízou a střešním oknem by pak vyšel na 2 003 000 korun. To by zájemce o prémiový sportovní sedan musel být hotový světec, aby si za stejné peníze (konkrétně 2 007 900 Kč) nekoupil raději třeba Audi S6 s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 450 koní.

Plus

? Nestojí na každém rohu ? Velkorysá standardní výbava ? P ocit suverénní dynamiky při akceleraci z malých rychlostí ? Kultivovanost ? Nízká spotřeba a emise ve městě Minus ? Trestuhodný infotainment ? Vysoká cena ? V yloženě ostrá jízda hybridnímu pohonu nesedí

Technické údaje* ? Motor: V6 3,5 l + el. motor, 254 kW

bitcoin školení listopad 24

? 0–100 km/h: 5,6 s ? Max. rychlost: 250 km/h ? Hmotnost: 1860 kg ? Kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km *Hodnoty udávané výrobcem

O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?