Tuzemské finanční ústavy využívají automaty hlavně na rutinní práce při poskytování úvěrů. Ušetří tím pracovní sílu
Tuzemské banky už řadu let snižují náklady. Nyní k tomu začínají využívat roboty. Jedná se hlavně o rutinní činnosti související s poskytováním spotřebitelských úvěrů a hypoték, přípravu smluvní dokumentace, doplacení hypotečního úvěru či zpracování exekucí.
„V současné době náš softwarový robot pokrývá ze šedesáti procent proces vyhotovení smluvní dokumentace pro hypoteční úvěry. Pomáhá též s realizací jednoduchých úkonů na Treasury back office,“ říká Karel Soukeník, člen představenstva tuzemské Sberbank. Banka nabrala meziročně o 52 procent větší objem hypotéčních úvěrů a zvýšila za poslední tři čtvrtletí zisk o 118 procent.
Rychlejší než člověk
Kromě rychlosti je další výhodou robotiky snížení rizika chybovosti. Robot, na rozdíl od sebelépe kontrolované lidské práce, chyby nedělá. „Jeden softwarový robot dokáže zastat práci čtyř až osmi lidí na plný úvazek,“ dodává Soukeník. Banky proto mohou snižovat stav zaměstnanců nebo je přesunout na složitější pracovní pozice.
Česká spořitelna do budoucna počítá s využitím umělé inteligence, a to zejména v oblastech kognitivního rozhodování nebo zpracování přirozeného jazyka. „Roboti jsou samozřejmě v řadě případů rychlejší než lidská obsluha a zejména mohou pracovat čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnu, což se projeví v rychlejších odezvách banky směrem ke klientům, kdy na řadu akcí mohou roboti reagovat zcela bez lidského doteku,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Call centra, karty i běžné účty
Skupina Erste, kam Česká spořitelna patří, začala budovat robotické centrum pro celou finanční skupinu. „Investujeme kromě vývoje vlastních robotů i do nasazování chatbotů, technologií pro kongnitivní rozhodování a vůbec pokročilé umělé inteligence. Pouštíme chatboty v call centru i v telefonické podpoře poboček,“ dodává Hrubý.
Podle bank je robot v průměru výkonnější o 30 až 60 procent než člověk. Raiffeisenbank využívá roboty i při administrativních činnostech, které předchází vydání debetních karet či k dennímu zúčtování hotovosti. Poměrně daleko s automatizací je Moneta, která nabízí zřízení běžného účtu on-line přes mobilní bankovnictví, včetně osobní identifikace do 15 minut.
O nových technologiích v bankovnictví čtěte také: