Fiat patříval ještě nedávno mezi značky s pověstí zajímavých produktů nezajímavé kvality. Poslední modelová generace Fiatu Linea však druhou část z ustáleného klišé popírá. A hrají-li mezi referentskými vozy v Česku prim oktávky „f červenym tédéíčku“, tohle auto, dostane-li se do hledáčku fleetových manažerů, může v dané cílové skupině provětrat vzduch. Fleetově nízkonákladová verze liney má jméno 1,3 multijet. Jde o naftovou třináctistovku s nizoučkou spotřebou, nizoučkou pojistkou a nizoučkou cenou. V ceně lehce nad tři sta tisíc, s výbavou a užitným potenciálem, stvrzeným pětisetlitrovým kufrem, jde o konkurenci pro Škodovku značně silnou. Daleko zajímavější z hlediska radosti ze svezení je ale testovaná linea s o decilitr objemnějším, výhradně benzin konzumujícím motorem.
Italové vrhli na trh podobnou zajímavost, jako je systém TSI Volkswagenu. Kompresorem přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu sto dvaceti koní by byla ještě před pěti lety spíše vtipem, dnes jde o jasné potvrzení smyslu downsizingu, tedy zmenšování objemu a jeho nahrazování přeplňováním. Italský T-jet sice není tak technicky vyšperkován, jako kombinací kompresoru a turbodmychadla dvojitě přeplňovaný motor TSI, ale i tak si zaslouží pochvalu. Kompresorem dopovaný čtyřválec od dvou tisíc otáček tahá jako o život a líbí se mu točit hodně vysoko. I zvuk, který od motoru do prostoru pro posádku proniká, je navzdory malému objemu a pouze čtyřem válcům docela příjemný.
Srovnání s konkurencí je obtížné. Linea je postavená na platformě modelu Punto, a tak je trochu podobná oktávii, postavené na platformě dnes už legendárního golfu. Jde tedy o velký vůz, naroubovaný na podvozek menšího auta. S tím rozdílem, že oktávka a linea, nebo chcete-li golf a punto, patří do odlišných segmentů. Konkrétně C - tedy nižší střední třídy - a B, což je třída malých vozů. Problém je v tom, že dokud bude koncern Volkswagen motory TSI cpát do aut, jako je superb, místo do modelů na pomezí segmentů C a B, do nichž se ideálně hodí, nemá linea v podstatě konkurenci. Srovnávat T-jet s atmosférickými šestnáctiventilovými čtrnáctkami od VW nemá smysl. Dokonce ani motory o objemu 1,6 litru nejsou tím vážným konkurentem, navíc jde o typické sčítání melounu s kokosem. Snad by srovnání snesla osmnáctistovka ecotec, kterou má ve výbavě Opel a montuje ji do astry, nebo podobně lehkonohá šestnáctistovka z Fordu Focus. Jenže přes podobný projev obou motorů jde o koncepčně i objemem zcela odlišné typy.
Pokud motor T-jet něco příliš neumí, je to nízká spotřeba. TSI v Golfu Variant umí jezdit v průměru o litr na sto kilometrů levněji, reálná spotřeba v podání liney je kolem osmi litrů na dálnici, sedm litrů mimo ni a deset litrů na sto kilometrů ve městě. To je na první pohled relativně hodně, ale spíše za to může řidič, který neodolá chuti lehkonohého motoru vyrážet z každé křižovatky s lehce prokluzujícími koly. Když se k tomu přidají ještě poměrně dobrý podvozek, obratnost auta a velice slušné brzdy, bez problému lze charakter svezení v linee označit za sportovní.
Minulost Fiatu ale vyskočí i u tohoto povedeného auta. Má-li nějakou opravdovou slabinu kromě drobností, jako je nemotorné otevírání a hlavně zavírání kufru, je jí převodovka. Skvěle odstupňovaná sice je, potíž ale spočívá v hledání těch perfektně spočítaných stupňů. Řazení je bohužel nepřesné, páka má dlouhý chod a jednotlivé rychlosti zapadají dost neurčitě. To je velká škoda a nedostatek právě při ostré sportovní jízdě. Stačí se jen zamyslet. Dvě stejně výkonná a rychlá auta projedou trasu, během níž řidiči stokrát přeřadí rychlost. Bude-li jeden z nich řadit jen o desetinu vteřiny pomaleji, v cíli bude mezi nimi obrovský rozdíl deseti sekund.
Přes tuto výtku je linea opravdu dobrým kompromisem ceny a výkonu. Už za půl milionu je totiž k dispozici auto se skvělým motorem, velmi dobrým vzhledem a nejvyšší možnou výbavou, rozšířenou ještě o další příplatkové prvky. Postavení liney na trhu je zkrátka unikátní. Po Česku se neprohání moc vozů bez přímého konkurenta, a to navíc ještě za tak příjemnou cenu.
tabulka:
Fiat Linea
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1368 ccm
Maximální výkon 88 kw
Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 195
Zrychlení 9,2
Průměrná spotřeba 10,5/7/8,2
cena 329 900 Kč - základní cena
klady
cena
vynikající motor
obratnost
vzhled
zápory
přístup do kufru
řazení