Cestovní ruch
PRAHA (zdf) - Více peněz účelněji věnovaných na podporu turistiky a prosazovat různorodost domácích destinací. To je v kostce směr, kterým by se podle odborníků měl ubírat cestovní ruch (EURO 31/2002). Z odpovědí ministra pro místní rozvoj Pavla Němce je patrné, že nejvyšší státní úředník má na věc podobný názor.
EURO: Bude účelnější zvýšit prostředky na podporu turistiky, nebo lépe využívat dosavadní zdroje?
NĚMEC: Nutné je obojí, má-li mít podpora cestovního ruchu dobré výsledky. Lépe využívat současné zdroje tím, že budeme směřovat hlavní podporu státu tam, kde iniciativa soukromého sektoru nestačí, například propagace České republiky v zahraničí. Současně je nutné i částečné navýšení prostředků, protože dobrý marketing není zadarmo.
EURO: S propagací země v zahraničí tedy spokojený nejste?
NĚMEC: Nejsem. Potenciál země není využíván podle mne ani z padesáti procent. Na vině je právě nedostatečná propagace v zahraničí. Domnívám se, že to je komplexnější problém, a nejedná se pouze o počet brožurek či o frekvenci účasti na veletrzích cestovního ruchu. Budu se snažit maximálně spolupracovat s ministerstvem zahraničí, aby naše zastupitelské úřady zvýšily v tomto směru svoji aktivitu.
EURO: Nakolik chcete změnit státní politiku v oblasti cestovního ruchu?
NĚMEC: Chci zvrátit klesající trend přílivu zahraničních turistů a tím i nižších příjmů z cestovního ruchu. Důvodů to má několik, včetně 11. září. Mezi jinými je to i důsledek toho, že se příliš orientujeme na několik málo destinací, jako Prahu či Karlovy Vary. Musíme si ale uvědomit, že prvotní náboj, kdy k nám lidé cestovali jako do exotické, padesát let nepřístupné, a tudíž neobjevené země, již opadl. Současný turista chce víc služeb, více pohodlí… I z tohoto pohledu je třeba přehodnotit celkovou koncepci podpory cestovního ruchu.