Původem brněnská firma Y Soft vyhodila 15 milionů korun do vzduchu. Doslova. Investuje je totiž do tuzemského startupu Dronetag, který se zabývá bezpečnou koordinací dronů pro komerční využití. Součástí transakce, jež má akcelerovat další rozvoj společnosti, je i poskytnutí výrobních kapacit, optimalizace výrobního procesu a podpora při vstupu na nové trhy.
Společnost Josefa Muchny investici provede skrze svoji venture kapitálovou platformu Y Soft Ventures. Aktuální vklad je strukturován jako konvertibilní půjčka, účastníci zatím tedy nestanovili velikost podílu. Ta se bude odvíjet od valuace firmy, jež má proběhnout v rámci dalších investičních kol v následujících dvou letech.
K podpoře projektu vede investory především skutečnost, že zatímco v Čechách podléhá létání s drony přísným bezpečnostním pravidlům, v zahraničí se obchod s nimi čile rozvíjí. Kupříkladu ve Spojených státech je nyní registrováno 315 437 profesionálních dronů. V Evropské unii létá nad našimi hlavami v součtu dokonce pět milionů rekreačních a profesionálních bezpilotních letounů, přičemž se zde navíc v oboru jejich komerčního využití nachází zhruba 50 tisíc firem. Studie hovoří o tom, že ještě do roku 2024 se budou drony uplatňovat hlavně v armádě, následně však vojáky předběhne právě sektor soukromý.
A přesně na ten se soustředí i zmíněný Dronetag. Zatímco armády si drony oblíbily kvůli jejich nenápadnosti, mladá česká firma pracuje na pravém opaku, tedy na způsobu, jak mechanické ,brouky‘ učinit z dálky viditelné i pro ostatní účastníky letového provozu. Hlavním účelem jejich prvního produktu, představeného na podzim minulého roku, je zabránit nehodám – ať už by šlo o střety s malými či většími letadly, nebo třeba s balony.
„Ambicí Dronetag je udělat z dronů plnohodnotné účastníky letového provozu a konečně plně využít jejich potenciál. Budoucností dronů je přeprava důležitých zásilek nebo industriální inspekce či osobní přeprava lidí. To vše při respektování jednotných nařízení po celém světě – už nyní platných v EU a USA a plánovaných na dalších trzích,“ popisuje plány firmy Lukáš Brchl, zakladatel a CEO Dronetag.
Malý, ale šikovný
Startup dlouhodobě spolupracuje s Evropskou kosmickou agenturou, a to nejen na tvorbě nejmenšího a nejlevnějšího světově dostupného zařízení pro dálkovou identifikaci létajících objektů.
První představený produkt společnosti Dronetag Mini má podobu malé a lehounké krabičky, jež se připevní přímo na tělo dronu. Ačkoli se nezdá, je nabitá senzory a v průběhu letu vysílá informace jak do okolí, tak do softwarové platformy dostupné autoritám letového provozu. Firma těchto přístrojů za pět měsíců prodala přes dvě stě a nyní pomáhají koordinovat lety napříč čtyřmi kontinenty a dvěma desítkami států.
Brchlovy ambice u nich ale rozhodně nekončí – právě teď pracuje na vývoji součástky se stejnou funkcí, jako má Dronetag Mini, již by ale bylo možné zabudovat do těla dronu už během výroby. První společnosti zabývající se produkcí bezpilotních letounů už si je prý i objednaly.
„Vymyslet, vyvinout a realizovat prototyp produktu je pro nás jakožto pro začínající firmu ještě možné, ale profesionalizace a přechod na sériovou výrobu zařízení pro trh se splněním všech regulací a legislativních požadavků je zlomový moment, který může mnohé startupy zbrzdit. Proto nás tolik těší spolupráce se společností Y Soft, jejíž přístup k firmám, které zainvestuje, je komplexní a nápomocný,“ řekl Brchl k přechodu Dronetagu na brněnské výrobní linky a dodal, že jejich nový partner dokáže jako jedna z mála společností pokrýt sériovou výrobu firmy pro celosvětový trh. Zajistí totiž vše od nákupu součástek, naskladnění a zprostředkování kvalitní nezávadové produkce až po škálování celého procesu výroby.
Tah na branku
Vedle technologických kvalit krabičky to byla však hlavně silná vize zakladatele firmy, co zástupce Y Softu okouzlilo natolik, že se rozhodli do malého startupu nalít miliony korun. Aby totiž mohl změnit tvář bezpilotní letecké dopravy, chce Brchl ve svých produktech kombinovat chytře vymyšlený hardware a inteligentní software. Což v případě firmy o velikosti Dronetagu znamená pořádnou výzvu.
„Když už projdeme celým procesem výroby, není v dnešní době jednoduché dostat náš produkt na světové trhy. Náš produkt je uplatnitelný na všech kontinentech, kam nás obrovsky pomůže posunout schopnost Y Softu dostat řešení logisticky do cíle za využití stávající distribuční sítě,“ dává investorům za pravdu Brchl.
Vlastní totiž startup přesně toho typu, jemuž může Y Soft a spolupráce s ním přinést úplně nejvíc. Ono „nejvíc“ přitom není 15 milionů na účtu, ale možnost poskytování know-how, výrobních kapacit a kontaktů. Konkrétně kontaktů za oceánem, jichž má nejen Muchna díky zaměření softwarové společnosti na americký trh plný telefon. Vzhledem k logistické a čipové krizi ve světě totiž nyní expanze představuje poměrně složitý krok, kde s růstem mají pomoci právě zkušenosti Y Softu.