Test
Existuje teorie, podle níž se míra luxusu v automobilu pozná, když odklopíte sluneční clonu u spolujezdce. Pokud tam najdete osvětlené zrcátko, patří vůz do vyšší kategorie. Polo ho má i u řidiče a přesně o tom nejmenší v Česku prodávaný Volkswagen je: dostat mezi malé automobily záblesky komfortu známého z vyšších tříd.
Z každého kousku interiéru Pola čiší kvalita značky Volkswagen. Člověk se v něm necítí jako v levném vozu, kde se šetřilo na každém detailu, ale jako v o něco menším Golfu. Zásluhu na tom má spousta úžasných drobností. Začíná to u příjemně se držícího čtyřramenného volantu, pokračuje přes čalounění dveří či stropu a končí třeba u modravého podsvícení budíků v palubní desce.
Polo má v zásobě nejen stylové prvky, ale také praktické. Třeba velký zavazadlový prostor o objemu 270 litrů, který po sklopení sedadel přesáhne hranici tisíce litrů. Někde však Volkswagen uspořit musel, aby se s cenou dostal na co nejnižší úroveň. A šetřil na motoru.
Benzinový tříválec představuje bezpochyby nejslabší článek vozu, a to bez ohledu na jeho skromných 55 koní. Převodovka řadí přesně a brzdy jsou dostatečně účinné (i když jejich nástup je vlažnější), dvanáctistovka má však co dělat, aby plně naložené Polo vůbec utáhla. Pouze s řidičem akceleruje na stovku za dlouhých 17,5 vteřiny a k takovému výkonu je jí potřeba notně vytáčet. Na předjíždění vozu jedoucího osmdesátkou po okresní silnici raději zapomeňte – tak dlouhou prázdnou rovinku v Česku nenajdete.
Pokud se člověk smíří s chrčivým zvukem dvanáctistovky a omezenou výbušností, má malý Volkswagen co nabídnout v jiných oblastech. Při uvolněné jízdě se dá snadno dosáhnout kombinované spotřeby kolem sedmi litrů a v běžném spektru otáček do kabiny neproniká téměř žádný hluk. Malá náročnost na množství potřebného benzinu se nejlépe uplatní ve městě. Polo tam patří jak svými rozměry, tak dobrým přehledem o okolním dění a snadnou ovladatelností.
Za necelých 280 tisíc poskytuje třídveřová verze přijatelný poměr ceny a užitné hodnoty (týdeník EURO testoval pětidveřovou variantu, jež stojí o čtrnáct tisíc více). Většina jeho současných konkurentů na trhu však stojí méně. A to je stále v Česku mezi malými vozy výhodou, přestože nemají v základní výbavě dva airbagy a spoustu zábavných maličkostí.
Volkswagen Polo 1,2 Comfortline
Motor zážehový tříválec
Objem 1198 cm3
Max. výkon 40 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 152 km/h
Průměrná spotřeba 6,0 litrů na 100 km
Základní cena 276 500 Kč
Klady
+ provedení interiéru
+ příznivá spotřeba
+ velký zavazadlový prostor
Zápory
- pomalá akcelerace
- zvuk tříválce
- vyšší cena oproti konkurenci